actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2016, 18:54
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Nederland stemt motie over aparte opvang homoseksuele vluchtelingen

Nederland stemt motie over aparte opvang homoseksuele vluchtelingen

Homoseksuele asielzoekers hebben recht op speciale opvangcentra als hun veiligheid in het gedrang is. Daarover heeft de Tweede Kamer in Nederland gestemd.

Een meerderheid in de Nederlandse Tweede Kamer heeft dinsdag gestemd voor een motie die een aparte en veilige opvang mogelijk maakt voor homoseksuele, lesbische en transgender-asielzoekers die in een noodsituatie verkeren.

De motie volgt op de berichten over pesterijen en bedreigingen van kwetsbare groepen. Ze werd later aangepast om ook christenen te beschermen.

De ChristenUnie, SP, D66, GroenLinks, SGP en 50plus vormden samen met PvdA een meerderheid. De VVD bleef tegen.

De stemming was het sluitstuk van een discussie aangewakkerd door homobelangenorganisatie COC. Een woordvoerster waarschuwde: ‘als er niet snel iets gebeurt voor homo’s in asielcentra gaan er doden vallen.’

Wat met het gelijkheidsbeginsel?
Coalitiepartners VVD en PvdA hielden in het begin voet bij stuk: herplaatsing was enkel mogelijk in acute noodsituaties. De VVD-fractievoorzitter was dan ook verontwaardigd door de uiteindelijke voor-stem van de PvdA.

Het kabinet was echter geen voorstander van het idee. Staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie (VVD) stelde dat het indruist tegen de Nederlandse normen en waarden, zoals het gelijkheidsbeginsel. Fractievoorzitter Halbe Zijlstra (VVD) noemde het een ‘belachelijke motie’. ‘Links Nederland heeft een totaal verkeerd signaal gegeven’, beweerde hij. Er wordt volgens hem ‘gezwicht voor intolerant gedrag’.

Beslissing
PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom verduidelijkt dat de motie helemaal niet zo ver strekt als de VVD doet blijken. ‘Het gaat erom dat mensen die in de verdrukking komen de veiligheid krijgen die ze verdienen’, zegt hij.

Staatssecretaris Klaas Dijkhoff staat nu voor de keuze om de motie aan te nemen of naast zich neer te leggen. Voorzitter van het COC, Tanja Ineke, heeft er alle vertrouwen in dat de motie zal worden aangenomen.

Bron: De Standaard - http://www.standaard.be/cnt/dmf20160302_02160705

Mening:
Ik kan me erin vinden dat het noodzakelijk is om een aparte opvang te voorzien voor homoseksuele vluchtelingen. Dit omdat er enorm negatief wordt gekeken naar vluchtelingen. Het is moeilijk om iedereen op te vangen maar ze gewoon terugsturen vind ik niet oké. Zij vluchten omdat het daar op dit ogenblik gevaarlijk is. Wij hebben het hier goed en vele mensen beseffen dit niet volledig. Als het hier gevaarlijk zou zijn, zouden vele Belgen/Nederlanders ook ergens anders hulp gaan zoeken, dan willen wij ook geholpen worden.
Daarnaast stel ik me vragen bij de gedachtengang en het gedrag van de mensheid aangezien homoseksuele vluchtelingen beschermd moeten worden. Wij leven in de 21ste eeuw, een periode waar vrijheid kan en iedereen zichzelf mag zijn. Ik vind het dan ook opmerkelijk en zeer jammer dat het gevaarlijk is om als homoseksueel persoon naar buiten te komen.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 2nd March 2016 om 19:11.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.