actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2013, 13:11
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Eerste job maakt jongeren pessimistisch

Eerste job maakt jongeren pessimistisch

De intrede van jongeren op de arbeidsmarkt maakt hen pessimistisch over de toekomst. Dat blijkt uit een onderzoek van het studiebureau CSA. Voor de studie werden 1.000 Franse studenten en pas afgestudeerden bevraagd.

Hoewel de jeugd over het algemeen vrij optimistich is over de toekomst, keldert die rooskleurige visie van zodra ze hun carrière aanvatten.

Vertrouwen in de toekomst
Hoop doet leven: 41% van de studenten zijn ervan overtuigd dat ze het professioneel beter zullen doen dan hun ouders. Eens ze afgestudeerd zijn gaat dat vertrouwen naar omlaag: slechts 32% van de jong gediplomeerden ziet de toekomst gunstig tegemoet.

Studenten hebben ook meer zin om de wereld te verkennen: 60% van hen zegt verleid te zijn door het idee van buitenlandse ervaring. Eenmaal aan de slag zakt het cijfer naar 39%. De VS (19%), Canada (17%) en het Verenigd Koninkrijk (13%) worden genoemd als de meest aantrekkelijke expatlanden.

Het voornemen om zelfstandige te worden ligt op min of meer gelijk niveau voor studenten (56%) en pas afgestudeerden (50%). Een meerderheid van de jonge Fransen wil dus liefst voor eigen rekening werken.

Je eerste job
Eens ze hun diploma op zak hebben veranderen ook de meest geliefde sectoren van jongeren. Als student willen ze vooral aan de slag in de gezondheidszorg, het onderwijs en de socio-culturele sector (24%). Eens afgestudeerd groeit de voorkeur voor 'lucratievere' jobs in sales, diensten aan bedrijven, communicatie of de financiële wereld (28%).

Er heerst ook desillusie als het aankomt op stages. Bijna de helft van de studenten denkt dat de stages tijdens hun opleiding zullen helpen bij het vinden van een job. Slechts 39% van de jong afgestudeerden denkt er ook zo over.

Na hun eerste stapjes op de arbeidsmarkt wordt de jeugd ook minder volatiel. Amper 2% van de studenten denkt één jaar of langer bij een werkgever te blijven. Dat getal verachtvoudigt voor jong gediplomeerden: 16% zegt langer dan één jaar bij dezelfde werkgever te willen blijven.

Mening:
Het is een somber uitzicht maar als student in opleiding begrijp ik vanwaar dit fenomeen komt. Als student is het heel moeilijk om zeker te zijn van één bepaalde studiekeuze omdat er net heel veel keuzemogelijkheden zijn. Als je van de opleiding al niet 100% zeker bent, dan is de kans groot dat wanneer je die opleiding in de praktijk gaat omzetten, deze niet aan alle verwachtingen gaat voldoen.
Uit eigen ervaringen kan ik ook bevestigen dat wanneer je aan een opleiding begint, je bepaalde verwachtingen hebt van die opleiding en van het uiteindelijke beroep. Mijn verwachtingen strookten ook niet volledig met de realiteit waardoor ik sterk begon te twijfelen aan de opleiding.
Hogescholen zouden meer inleefmomenten moeten organiseren voor studenten van het laatste jaar middelbaar onderwijs, zodoende dat ze beter geïnformeerd zijn over wat de opleiding nu juist inhoudt.

Bron:
http://www.vacature.com/blog/eerste...tm_content=top2
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th March 2013, 20:44
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Ik kan de studenten wel begrijpen langs de ene kant. Maar er zijn ook enorm veel mensen die iets totaal anders doen in hun beroepsleven dan waar ze voor gestudeerd hebben. Uiteraard gaan we studeren met de bedoeling ook effectief die job uit te oefenen, maar de maatschappij werkt nu eenmaal niet altijd zo. Mijn stiefbroer bijvoorbeeld heeft als pas afgestudeerde nog weken achter een job moeten zoeken omdat de werkaanbiedingen hem niet aanstonden... Als pas afgestudeerde jongere moet je naar mijn mening niet direct verwachten dat je ineens de job van je leven gaat vinden. Natuurlijk is dit ook anders voor de verschillende opleidingen. Al ken ik ook mensen die afstudeerden als leerkracht en die niet direct werk vonden. Zij hebben eerst een paar jaar iets anders gedaan en uiteindelijk zijn ze dan toch het beroep van leerkracht gaan uitoefenen. Men moet hier een realistische kijk op hebben volgens mij. Klein beginnen en niet teveel eisen stellen.. zo kan je groeien en blijven groeien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.