actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2016, 11:52
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Belgische gevangenissen nog altijd bij meest overbevolkte van Europa

Belgische gevangenissen nog altijd bij meest overbevolkte van Europa

De Belgische gevangenissen behoren nog altijd tot de meest overbevolkte van Europa. Enkel Hongarije doet het nog slechter dan ons land, zo blijkt uit een rapport dat dinsdag gepubliceerd wordt door de Raad van Europa.

De Raad van Europa publiceert elk jaar statistieken over de overbevolking in de Europese gevangenissen. België maakt traditioneel een slechte beurt in dat rapport: al jaren komt ons land naar voren als een van de landen met de hoogste graad van overbevolking. Ook het dit jaar gepubliceerde rapport, dat gebaseerd is op cijfers uit 2014, bevat vooral negatief nieuws voor België.

In totaal hebben 13 van de 50 landen die bij de Raad van Europa zitten met overbevolkte gevangenissen te kampen, zo blijkt uit het rapport. Het probleem is het acuutst in Hongarije, dat gemiddeld 142 gevangenen per 100 beschikbare plaatsen telt. België volgt op de tweede plaats met 129 gevangenen per 100 plaatsen. Ter vergelijking: het Europese gemiddelde ligt op 91,7 gedetineerden.

Buitenlanders

Daarnaast stelt de Raad van Europa vast dat er opvallend veel buitenlanders in de Belgische cellen opgesloten zitten. Het gaat in totaal om 40,6 procent, bijna dubbel zo veel als het Europese gemiddelde van 21,7 procent.
Tot slot blijkt het aantal zelfdodingen in de Belgische gevangenissen een probleem te zijn, al dateren de gegevens die de Raad van Europa daarvoor hanteert wel al van 2013. Die cijfers maken melding van 11 zelfdodingen per 10.000 gevangenen, duidelijk meer dan het Europese gemiddelde van 7,6.

Datum: 08-03-16
Bron: De Morgen: http://www.demorgen.be/binnenland/b...uropa-b4604e44/

Eigen mening:
Ik vind het erg dat de Belgische gevangenissen nog steeds tot de meest overbevolkte horen van Europa. België is zo'n klein land en alles wordt zo slecht geregeld op dat vlak, dat is spijtig. De gevangenissen zitten overvol en het gevolg is ook dat er meer zelfdodingen komen. Het is in deze tijd niet echt verbazend dat er meer buitenlanders in de gevangenis zitten, gewoon omdat er ook meer en meer buitenlanders in België komen wonen. Het percentage buitenlanders in België gaat steeds omhoog, dus dat is dus normaal volgens mij. De gevangenis wordt (denk ik) ook niet meer zo hard gevreesd door de mensen van buitenaf. Ik kan best begrijpen dat er veel dakloze mensen zijn die in de winter liever in de gevangenis zitten dan dat ze buiten sterven van de kou. De gevangenen krijgen redelijk wat comfort tegenover wat je hebt wanneer je op straat woont. Natuurlijk worden de meeste gevangenen heel de tijd geconfronteerd en moeten ze nog kunnen leven met wat ze hebben gedaan, dus ik bedoel helemaal niet dat het voor iedereen gemakkelijk is in de gevangenis. Ik bedoel gewoon dat men het beeld en de reputatie van de gevangenis moet beginnen veranderen. Als het een gevreesdere plaats is, gaan er meer mensen (nog harder) willen vermijden om daar terecht te komen. Ik denk dat men zo het aantal misdaden dan misschien een beetje omlaag kan halen. Natuurlijk gemakkelijk gezegd, maar waarschijnlijk wat moeilijker om te realiseren.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 8th March 2016 om 12:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.