actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2009, 19:49
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Tv-kok schokt kinderen met slachting konijn

Tv-kok schokt kinderen met slachting konijn


De Duitse tv-kok Sarah Wiener heeft tot grote ontzetting van kinderen in de studio een konijn geslacht. "Zo leren ze tenminste waar het vlees vandaan komt".



Elektrische schok

Het konijn kreeg eerst een elektrische schok van de 46-jarige Wiener. Daarna vilde en slachtte ze het dier, terwijl de kinderen geschokt toekenken. Volgens de Hamburger Morgenpost begonnen sommigen zelfs te huilen.


Aan haak als paar sokken aan waslijn

"Het was echt afschuwelijk", zegt de 14-jarige Simon, die er getuige van was. "Het konijn was nog warm terwijl zijn mooie knuffelige vacht eraf ging. Ik zag de ingewanden de prullenbak ingaan. Het ergste vond ik wel dat het aan een haak werd opgehangen als een paar sokken aan een waslijn". De 15-jarige Sydney zegt in de krant dat het hem vooral trof toen de keel van het konijn werd doorgesneden. "Er kwam echt veel bloed uit."


Weet wat je eet

Wiener heeft geen verontschuldigingen aangeboden aan de kinderen. "Het is de realiteit. Mensen horen te weten wat ze eten. We zien niet wat in de slachthuizen gebeurt waardoor we een vertekend beeld hebben van de voedingsmiddelen die we tot ons nemen". Volgens de tv-kok zijn de kinderen niet gedwongen om te kijken.

De volgende dag hebben de kinderen overigens wel gegeten van het geroosterde konijn.

De serie 'Sarah Wiener und die Küchenkinder' wordt uitgezonden via Arte. De uitzending met het konijn vindt plaats op 14 april.


Blog HLN, 30/03/09 (lb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2009, 13:12
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik moet zeggen dat ik me wel aansluit bij de tv-kok. Onnodig choqueren hoeft ook niet, maar sommige mensen moeten wel eens met hun neus op de feiten gedrukt te worden. Al was het maar om te voorkomen dat de nieuwe generatie kinderen er van overtuigd zal zijn dat melk in de fabriek gemaakt wordt
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd April 2009, 12:44
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Wiener heeft inderdaad gelijk als ze zegt dat dit de realiteit is. We weten inderdaad niet wat er allemaal in een slachthuis gebeurt met het voedsel dat we achteraf opeten.
Toch vind ik dit programma niet geschikt voor kinderen, ik zou er trouwens zelf zeker niet naar kijken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th April 2009, 11:11
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik vind dat kinderen meer met de realiteit geconfronteerd moeten worden. Veel kinderen denken dat konijnen gewoon uit een pakje komen. Er moet de kinderen duidelijk gemaakt worden dat de konijnen eerst geslacht moeten worden en dan naar de supermarkt gaan, zodat wij het kunnen kopen en opeten.

Een ander voorbeeld: kleine kinderen denken dikwijls dat chocomelk van een bruine koe of van een koe met vlekken komt. Waar halen zij dit idee? En hier wordt ook niet op ingespeeld door tv en misschien al helemaal niet door de ouders. En zo zullen er nog wel andere voorbeelden zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th May 2009, 18:18
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik ben helemaal niet verbaasd dat de kinderen zo geschokt waren. Wij staan met z'n allen niet meer stil bij waar ons vlees vandaan komt. Dit brengt met zich mee dat wij ons niets meer aantrekken van dierenwelzijn. Eigenlijk willen we het niet meer weten.
Langs de ene kant vind ik dit een goede actie omdat mensen eraan herinnerd worden waar ons vlees vandaan komt en hoe het geslacht wordt. Langs de andere kant heb ik mijn twijfels bij het feit dat er kinderen in de zaal zaten. Voor kinderen kan dit echt wel heel gruwelijk aankomen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th May 2009, 19:57
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kim Geerts
Een ander voorbeeld: kleine kinderen denken dikwijls dat chocomelk van een bruine koe of van een koe met vlekken komt.
Is dat niet zo dan?
En komt Fristi dan niet van kalfjes?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th May 2009, 12:57
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Tessenderlo
Posts: 74
Confronteren met de realiteit moet maar dat dit dé manier was weet ik toch zo nog niet... Die kinderen verwachtten een toffe dag maar in de plaats daarvan werd een schattig diertje gevild en klaargemaakt. Ik weet dat het zo is in de realiteit zoals iedereen maar om het zo gewoon onverwachts te doen...

Het was misschien beter geweest om voor de show het de kinderen toch te laten weten, dan waren ze mentaal wel wat meer voorbereid.
__________________
Sven Raymaekers
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 11th May 2009, 15:58
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Langs de ene kant kan ik de tv-kok wel begrijpen. Kinderen moeten inderdaad wel met de realiteit geconfronteerd worden. We zijn het zo gewoon om in de winkel ons vlees te gaan kopen, we weten van sommige producten zelfs niet van welk dier ze afkomstig zijn.
Langs de andere kant vind ik dat het slachten zelf misschien nodig was. Een dood konijn meenemen en dan stropen is misschien een beter idee. Oke, het is de realiteit, maar niet veel mensen zijn dit gewoon.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.