actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2010, 04:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Nieuwe trend: BV's verhuren imago

Nieuwe trend: BV's verhuren imago


Jan Decleir, Tom Waes, Piet Goddaer: het zijn maar enkele klinkende namen die dezer dagen reclame maken voor merken als Volvo, Kinepolis en Grimbergen. 'Bedrijven kopen hun authenticiteit', zegt reclamemaker Marc Fauconnier.



Marc Fauconnier, directeur van reclamebureau Famous en al meer dan twintig jaar in het vak, spreekt van een trend: 'Cultuur en reclame groeien naar elkaar toe. Als grote artiesten zoals Jan Decleir of Piet Goddaer op een zinvolle manier iets kunnen vertellen over een product waar ze zelf achter kunnen staan, zullen ze zich wel willen lenen voor een reclamespotje.'

Is dat geen vreemde trend, op een moment dat net de Carglassmedewerkers van deze wereld het zo goed doen als authentieke vertolkers van reclameboodschappen? 'Dat is het hem net', zegt Fauconnier. 'Het bier van Grimbergen is een honderd procent commercieel product, dat niets meer met de abdij te maken heeft. Kinepolis associeer je niet meteen met de betere film, maar het bedrijf probeert met Cinémanie toch de intellectuele filmliefhebber aan te trekken. Ze kunnen geen authenticiteit tentoonspreiden en daarom kopen ze surrogaatauthenticiteit bij de BV's.'


Massage

Bij reclamebureau TBWA, dat tekende voor de Grimbergen-reclame van brouwerij Alken-Maes, stond Jan Decleir met stip op nummer één: 'Grimbergen staat voor kwaliteit en traditie en dan is het logisch dat je kiest voor de nummer één van de Vlaamse acteurs', zegt accountmanager Marko Van Dyck.

Ook voor de makers van de Volvospot was het een weloverwogen zet: 'Je kan niet zomaar voor een bekende kop kiezen', zegt Sam De Win van VVL BBDO. 'Hij moet passen bij het product en ook een meerwaarde bieden. Het wordt wel relevant als we sportieve superman Tom Waes met de nieuwste Volvo laten rijden.'

En de BV's zelf worden er natuurlijk ook niet slechter van. 'Er zal serieus wat massage gebeurd zijn, zeker bij iemand als Jan Decleir', zegt Fauconnier. 'Een BV die zijn stem leent voor een radiospotje, ontvangt daar tot 1.000 euro voor. Maar als een merk ook de persoonlijkheid van de BV gebruikt, loopt dat op tot in de duizenden euro's.'


Blog DS, 04-11-2010 (Elke Mussche)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2010, 04:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
'Een BV die zijn stem leent voor een radiospotje, ontvangt daar tot 1.000 euro voor. Maar als een merk ook de persoonlijkheid van de BV gebruikt, loopt dat op tot in de duizenden euro's.'

Om de 'massage-metafoor' ineens door te trekken... waarom staat er niet: "BV's prostitueren zich"? Is de term 'surrogaatauthenticiteit' immers niet exact datgene wat het 'oudste beroep' zich ook aanmeet?
Of anders gesteld: 'Wie het kleedje past, trekke het aan!'
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 4th November 2010 om 04:30.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2010, 00:14
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Je moet maar een of ander roddelblaadje (denk: Dag Allemaal) openslaan en je ziet de hoofden van BV's op je blad prijken om een of ander product aan te prijzen. Is het product daarom beter? Natuurlijk niet, en dit zou iedereen met gezond verstand kunnen weten... De koper wordt hier heus niet beter van. Alleen de BV's in kwestie krijgen een nog dikkere portemonnee.. Voor een foto poseren of enkele zinnetjes laten opnemen, en daarvoor 1000 euro ontvangen is nu eenmaal iets dat de gemiddelde BV zeker niet gauw zal afslaan!

Vanuit het standpunt van de bedrijven bekeken, snap ik deze 'tactieken' best. We leven nu eenmaal in een consumptiemaatschappij, en als de klant door een of andere bekend gezicht of een bekende stem het product effectief gaat gebruiken, is dit toch net heel slim bekeken? Als de klant gelooft dat het product beter is, en als het bedrijf de gewenste winst binnenhaalt, is toch iedereen tevreden?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2010, 21:11
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Overal wordt er met geld gegooid... Zij het aan topsporters (terwijl een ontelbaar aantal anderen beroepen véél meer verantwoordelijkheid/know-how/... vragen) of aan beroemdheden, ook al weet ik niet zo zeker of dat bekend zijn in de helft van een van de kleinste landen van Europa veel te betekenen heeft. Eens dat een persoon zijn bekendheid of faam heeft verworven, lijkt het geld binnen te stromen als ik dat zo lees, en dat voor de minste verdienste.
Dezer dagen beïnvloedt de media veel mensen, en zij hoeven dit niet eens te beseffen. Bepaalde mensen zullen BV's als een soort van ideaal zien, anderen zullen meteen wegzappen op het moment dat ze een bepaalde BV zien. Of misschien gaan bepaalde potentiële klanten onbewust een 'klik' maken, waarbij ze redeneren als volgt: ''Als die BV dat koopt/gebruikt, dan zal het wel van goede kwaliteit zijn! '' Het is een strategische zet dat de reclamebureaus maken, net zoals ze bij Dash ernaar streven om slechte reclame te maken die dan een mond-tot-mond reclame in werking zou kunnen laten treden...

Wie weet zien we morgen Tom Waes ''Dos cervezas'' zingen, waarna hij eindigt met ''Mannen weten waarom''.

@Barst: Bedoelt u niet 'Wie het schoentje past, trekke het aan'?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th November 2010, 22:54
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
Volgens mij hebben firma's het recht om reclame te maken voor het product dat ze verkopen. BV's hebben dan op hun beurt volledig het recht om her munt uit te slaan. Moesten ze mij zeggen dat ik duizend euro krijg op iets te zeggen zou ik het ook doen hoor. Dat mensen denken dat het een beter product is zegt alleen maar dat het goede reclame was. Meer hebben de producenten niet nodig en de BV zal er zeker geen last van hebben.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 7th November 2010, 20:14
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Orgineel gepost door Jelle Eyselbergs
Dat mensen denken dat het een beter product is zegt alleen maar dat het goede reclame was.


Of het iets zegt over de kwaliteit van de reclame, laat ik in het midden, maar ik denk dat het eerder iets zegt over de goedgelovigheid van de consument.
Persoonlijk ben ik uiterst allergisch voor alles rond de zogenaamde BV's. Ze hebben hun titel van BV omdat wij, de consumenten, hen tot BV-schap bombarderen. Zij lachen in hun vuistje omdat ze er aardig wat munt uitslaan. Soms word ik er niet goed van. Ze worden de hemel ingeprezen om hun zogenaamde capaciteiten. Het zijn steevast modelburgers, zijn de ideale schoonzoon (schoondochter), de ideale echtgenoot(ote) en ze lijken - wanneer wij hun entourage mogen geloven - wel heiliger dan moeder Theresea of de paus enz. enz. We krijgen aardig wat vertrouwelijke informatie over hun familiaal leven: ziekten van naaste familieleden, overlijdensberichten, foto's van blote, zwangere buiken en reportages van bevallingen, noem maar op.

Het ergst van al: wij blijven deze rommel slikken door middel van het lezen van die pulp en het bekijken van deze waardeloze programma's. Is een uitvaartverzekering bij maatschappij X beter omdat Koen Wouters zich laat inhuren voor hun reclamespot, is het beddenmerk Y, waar Tania Dexters mét haar nageslacht op zit te pronken van betere kwaliteit dan een ander merk? Twee maal raden.

Iedereen doet en gelooft wat hij/zij wil natuurlijk, maar reclame door een BV overtuigt mij om produkt X of Y zeker niet te kopen. Reclame is sowieso al zeer duur en wanneer je ziet wat artiest A of B hieraan moet verdienen, dan kan je al denken dat ofwel het aangeboden produkt enorm duur moet zijn ofwel van dubieuze kwaliteit. Trouwens, goede wijn behoeft geen krans.

Laatst aangepast door Barst : 9th December 2010 om 01:57.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th December 2010, 01:55
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
"Nieuwe trend: BV's verhuren imago"

... en de mensen die eigelijk bezig moeten zijn met de regels en politiek in het land verdoen hun tijd met quiz-spelletjes en andere nutteloze vertoningen op tv.

.. bepaal zelf welke van de twee het meest ergerlijke/onnodige is?


mijn gedacht staat op "beide".
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.