actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2012, 15:28
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Nieuw EPC-inspectieprotocol vanaf 2013

Midden januari 2013 voert de overheidsinstantie VEA een nieuw EPC-inspectieprotocol in voor de opmaak van het energieprestatiecertificaat. Deze aanpassing zou de kwaliteit van het EPC-certificaat moeten verbeteren.

Wat is het EPC-inspectieprotocol?
Elke energiedeskundige moet een door de overheid opgelegde procedure volgen bij de opmaak van het EPC. Deze regels maken dat de energiecertificaten reproduceerbaar zijn. In mensentaal betekent het dat wanneer verschillende energiedeskundigen eenzelfde woning analyseren, dat zij dezelfde EPC-score bekomen.


Waarom een nieuw inspectieprotocol?
De voornaamste redenen waarom het Vlaams Energieagentschap, kortweg VEA, een nieuw inspectieprotocol invoert, is om de kwaliteit van het EPC te optimaliseren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de informatie die het EPC verschaft, niet duidelijk overkomt bij het publiek. De nieuwe werkwijze zou eveneens leiden tot een meer correcte weergave van de werkelijke energiezuinigheid van de woning.


Wat verandert er tegenover het huidige EPC-inspectieprotocol
Het EPC wordt uitgebreider en informatiever.
Alle invoergegevens, verzameld door de energiedeskundige, worden nu ook vermeld op het certificaat.
Het soort beglazing zal meer in detail moeten worden ingegeven door de EPC-deskundige.
Indien meerdere verwarmingssystemen worden gebruikt, zal dit in het nieuwe protocol in rekening moeten worden gebracht.

Invloed van het nieuwe inspectieprotocol op de prijs van het EPC
Aangezien een EPC-deskundige meer tijd zal nodig hebben om een EPC-berekening te maken, zal de prijs stijgen. Officieuze bronnen spreken van een prijsstijging van minstens 25%.

bron: http://www.epc-platform.be/energien...-vanaf-2013-76/

Ik heb sterke twijfels bij de vernieuwing van het EPC. Momenteel is het zo dat je wanneer je drie verschillende deskundigen laat komen, je hoogstwaarschijnlijk ook drie verschillende verslagen zal krijgen; vaak zelfs met grote verschillen.(http://www.standaard.be/artikel/det...3MKQ1B&word=epc / http://www.een.be/programmas/volt/u...rgiedeskundigen) Het lijkt er dus op dat het een beetje "natte vingerwerk" is. Toch verkopen de huizen met een laag EPC beter (http://www.standaard.be/artikel/det...3LFDNN&word=epc). Het is duidelijk dat kopers belang hechten aan de energiezuinigheid van een woning en dat ze rekening houden met het EPC. Dit zorgt ervoor dat er zeker maatregelen getroffen moeten worden om het EPC zo eerlijk mogelijk op te stellen maar ik vraag me af of de vernieuwing daarvoor zal zorgen. Naar mijn gevoel zal dit enkel voor een prijsverhoging zorgen. Het EPC wordt berekend door het invoeren van gegevens die ingegeven kunnen worden in de software en waarvan de verkoper bewijzen heeft. In de praktijk gebeurt het echter dat de gegevens waarvan men vermoedt dat ze zo zijn, ingegeven worden... Het is positief dat het aantal in te geven zaken in de software uitgebreid wordt maar ik denk dat de uitbreiding die gepland is, niet voldoende is en dat het zeker een prijsverhoging van 25% niet waard is. Het lijkt me nuttig om eerst de tijd te nemen om duidelijk beeld van de situatie te vormen: Wat ontbreekt er in het systeem? Welke fouten maken de deskundigen en "deskundigen"? Hoe kunnen we dit vermijden? Hoe kunnen we de wanpraktijken bestrijden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.