actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2010, 12:27
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Tiener gijzelt kleuterklas

Tiener met zwaarden gijzelt kleuterklas in Besançon

In Besançon, in het oosten van Frankrijk, houdt een 17-jarige jongeman nog steeds vijf kinderen en hun juf gegijzeld in een kleuterschool. De dader is naar verluidt gewapend met twee zwaarden van zo'n dertig centimeter lang. Volgens agenten eist hij een wapen om zelfmoord te plegen.

De gijzeling begon omstreeks 8.30 uur in een klas van de Charles-Fourierschool in de wijk La Planoise. De jonge dader had in eerste instantie twintig kinderen in zijn macht. Inmiddels zijn er -na telefonisch contact- daarvan al veertien vrijgelaten. Dat gebeurde in drie fases: eerst één, daarna vijf en tot slot nog eens acht.

Depressief
Volgens de radiozender France Info zou de dader bekend staan als depressief en zou hij psychologische begeleiding krijgen. Vermoed wordt dat hij zijn medicatie niet genomen heeft.

Er staat een enorme politiemacht rond de school en ook een speciaal interventieteam werd opgetrommeld. Alle andere klasjes zijn inmiddels geëvacueerd. "De situatie is op dit ogenblik relatief kalm", aldus een politiebron. Familieleden van de gegijzelde kleuters worden professioneel opgevangen. (anp/mvdb/svm)
13/12/10 11u04

Eigen mening
Dit artikel is qua nieuwswaarde niet erg interessant, maar de vraag achter het artikel is dit des te meer.
Deze luidt als volgt; Kunnen we de veiligheid van kinderen verzekeren op een school?
Ik vind dit een zeer belangrijke kwestie, omdat ik zelf al een keer of vier gewoon een school ben binnengestapt zonder dat iemand mij iets vroeg. Het leek hen helemaal niet zo erg dat ik even kwam rondneuzen op hun school.

Ik schets even de situatie; Ik ging even iets vragen aan een leerkracht, maar omdat ik er niet onmiddellijk één vond heb ik wat rondgewandeld op de school. Daarbij kwam ik af en toe leerlingen tegen en ook 1 of 2 leerkrachten. Deze keken een beetje verbaasd, maar lieten mij begaan.

Om toch maar even aan te halen, dat scholen het niet eigenaardig vinden als je even een kijkje komt nemen op hun school. Maar stel dat ik foute bedoelingen had gehad, zoals de jongen in Frankrijk, dan kon ik deze zomaar uitvoeren. Hier stel ik mij toch vragen bij.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th December 2010, 00:10
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik vind dat Toon inderdaad een punt heeft. Maar toch heb ik enkele bedenkingen. Een school is nog steeds een sociaal stelsel en daarom lijkt het me niet zo'n goed idee om het enorm te beveiligen zoals vb. in Amerika reeds gebeurd. Het is een raar idee te denken dat we ons constant bedreigd moeten voelen. Blijkbaar niet onterecht.
Toch is het misschien een buikgevoel, maar ik denk dat we de scholen niet extra moeten beveiligen... Misschien kan er wel een mentaliteitsverandering komen bij het personeel op scholen. Bijvoorbeeld dat er elke dag een leerkracht rondloopt die controle houdt over de gangen en over leerlingen die zich niet in de les bevinden. Dit lijkt me wel een goede oplossing die ook nog makkelijk te verwezenlijken is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.