actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2010, 19:54
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Vier doden bij verkeersongeval met tractor

BOCHOLT - Bij een verkeersongeval met een tractor en een groep fietsers in het Limburgse Bocholt zijn vier senioren om het leven gekomen. Eén persoon vecht nog voor zijn leven.
Net over 16 uur vanmiddag reed een tractor langs achter in op een groep fietsers. De bestuurder, een landbouwer uit de buurt, was verblind door de zon en zag de groep senioren niet.

Er is momenteel sprake van vier doden. Eén persoon verkeert nog in kritieke toestand en werd overgebracht naar het ziekenhuis van Genk. Twee lichtgewonden worden verzorgd in het ziekenhuis van Maaseik.

De fietsers vormen een groep hechte vrienden uit Meeuwen-Gruitrode, die er wel vaker samen met de fiets op uittrekken. Vandaag waren ze met zijn tienen onderweg, drie koppels en vier vrienden, allemaal 65+-ers. Onder de doden is één koppel en telkens één van de partners van de andere koppels.

'Echte ravage'

'Het is een zeer zwaar ongeval', bevestigt Jean-Paul Peuskens van Bocholt. 'Er zijn voorlopig vier doden. De tractorbestuurder is zwaar aangeslagen en krijgt ook de nodige bijstand van de hulpdiensten. Ook de nabestaanden van de slachtoffers worden begeleid.'

Jos Claessens, eerste schepen van Bocholt en huisarts van beroep, was als eerste op de plaats van het ongeval. Hij getuigde op VTM over wat hij daar aantrof.

'Het was een echte ravage. Mensen lagen dwars over de weg. De fietsers kwamen uit de richting van Bocholt en waren op weg naar Peer toen een tractor langs achter op hen inreed. Drie van hen waren op slag dood. Een vrouw vocht nog even voor haar leven, maar overleed even later ook aan haar verwondingen.'

Het was Claessens die de brandweer en MUG verwittigde. Onmiddellijk na het ongeluk werd het medisch interventieplan afgekondigd. Verschillende brandweerkorpsen uit de omgeving, onder andere uit Bree en Genk, werden naar de plaats van het ongeval uitgestuurd.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Dit is weer een verschrikkelijke gebeurtenis voor onze mobiliteit! Vooral de man die verantwoordelijk is voor het ongeval en het trauma dat hij heel zijn leven zal moeten mee dragen. Dit zal zeker niet het laatste ongeval zijn dat veroorzaakt wordt door de eerste sterke zonnestralen. Ik merk zelf ook als ik met de auto rij dat de zon soms echt verblindend kan zijn. Mijn ouders zijn thuis zelf landbouwers en ik weet wat het is dat je met een tractor aan het rijden bent! De machine is zo zwaar en sterk dat je het soms moeilijk onder controle kunt houden en zeker remmen op het laatste moment lukt niet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2010, 20:24
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Dit is inderdaad een vreselijk incident. Ik geloof ook dat de bestuurder van de tractor echt niets zag. Zonnestralen en dan ook waarschijnlijk nog een vuile ruit, je ziet dan echt niets. Wel vind ik dat als hij dan echt zo weinig zag, trager had moeten rijden, een zonnebril opzetten of eventueel zelfs zijn hoofd buiten uit zijn raam hangen. Als je echt niets ziet is het onverantwoordelijk om gewoon verder te rijden. Natuurlijk weten we niet genoeg over de situatie om hier nu werkelijk over te oordelen.
Dit is weer vreselijk voor de nabestaanden van de overledenen, maar ook zeker voor de boer die de tractor bestuurde. Zoiets op je geweten hebben, zonder dat je dit wilde, is werkelijk het ergste wat je kan overkomen.

Dit is nog maar eens een boodschap voor de mobilisten. Neem geen risico's op de baan! Als je gehinderd wordt door iets, probeer er dan iets aan te doen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2010, 21:10
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Dit is zo weer typisch een voorjaarsongeval. Ook al zie je goed uit je ruit als de zon er in een keer op staat en je op het verkeerde moment verblind wordt, is het te laat.
Remmen op het allerlaatste moment is ook niet altijd even gemakkelijk met zo een groot voertuig. Ik gok zelfs dat er nog een beervat achter hing (het is nu eenmaal de tijd van het jaar hiervoor). Dit maakt het remmen er natuurelijk niet gemakkelijker op.
Toch blijft het een spijtig ongeval voor de slachtoffers en de bestuurder. De bestuurder zal het de eerste tijd waarschijnlijk zeker niet gemakkelijk hebben. Dit is ook zo voor de slachtoffers. Als hechte vriendengroep maak je dan zo iets mee. Niet echt het geweldige uitje.
Een ongeval is nu eenmaal snel gebeurt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th March 2010, 20:15
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Ik vind het een zeer spijtig incident. Het is enorm erg voor de achterblijvers, wat ook de oorzaak van het ongeval is. Ik hoorde daarnet op het nieuws dat hij nog stoo vooraan had liggen op zijn tractor waardoor dat het zicht ook belemmerde. De bestuurder van de tractor zal dit ook nooit opzettelijk doen, maar als dat stroo de oorzaak zou zijn, zou dit drama nog verergeren. De meeste zijn blij dat ze de zonnestralen zien, maar het kan erge gevolgen hebben. Vorig jaar is een familielid van mij ook verblind geweest door de zon en is daardoor op een vrachtwagen gereden. Ze is al een jaar aan het revalideren maar het gaat met veel downs en weinig ups. Dus soms zie je echt niets met de zon en kan een zonnebril ook vaak niet helpen. Hopelijk komt er ooit een nieuwe uitvinding die deze situaties kan voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st March 2010, 19:13
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Dit is enorm erg voor de nabestaande van de overledenen. Het is nu eenmaal zo dat er met machines ongevallen gebeuren. De bestuurder van de tractor zal zich dat moment nooit meer vergeten en de fietsers ook niet. Maar als je een tractor hoort afkomen en je rijdt in een groep, dan kijk je normaal toch even achterom om te checken waar de tractor blijft, dat zou ik toch doen.
Ongevallen gebeuren, hoe spijtig het ook is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd March 2010, 00:43
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ongeval Bocholt mogelijk veroorzaakt door balen hooi

Ongeval Bocholt mogelijk veroorzaakt door balen hooi

datum: 21/03/2010
bron: knack.rnews.be


Mogelijk is het zware verkeersongeval in Meeuwen-Gruitrode veroorzaakt door balen stro die het zicht van de bestuurder van de tractor hebben belemmerd.

Bij het ongeval kwamen donderdag vier mensen om het leven toen een tractor langs achter inreed op een groep bejaarde fietsers.

De bestuurder verklaarde de fietsers niet te hebben gezien omdat hij naar eigen zeggen verblind was door de zon.

Tijdens de reconstructie die vrijdag plaatshad op de plaats van het ongeval werd onder meer nagegaan of het zicht van de bestuurder werd belemmerd door de twee in plastiek verpakte balen hooi die de tractor vooraan in de vork vervoerde.

Na afloop van de reconstructie maakte burgemeester Jean-Paul Peuskens van Bocholt bekend dat het verslag van de verkeersdeskundige nog enkele weken op zich kan laten wachten.

Volgens het parket van Tongeren gaat het om vier tot zes weken. Parketmagistrate Anja De Schutter woonde de reconstructie bij.


---------------------------

mening/evaluatie:

Onmogelijk dat zoiets kan gebeuren. Het is een zeer spijtig ongeluk. De bestuurder van de tractor zal dit zeker niet gewild hebben. De bestuurder verklaarde de fietsers niet te hebben gezien omdat hij verblind was door de zon, maar mogelijk is het verkeersongeval veroorzaakt door balen stro die het zicht van de bestuurder van de tractor hebben belemmerd. Op dit verslag zullen we dus nog wel enkele weken moeten wachten. Als de balen stro inderdaad de oorzaak zijn van het ongeluk, is de boer zeker en vast in de fout gegaan. Het is echt niet verstandig geweest om die balen stro voor zijn raam te hangen. Hij wist toch zowiezo dat zijn zicht hierdoor beperkt was? Ik vind dit onverantwoord om zo met een tractor op de weg te komen. Deze balen dient hij te vervoeren op een kar achter op zijn tractor. En mag dit touwens volgens de wet wel?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th March 2010, 17:27
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik vind het verschrikkelijk dat zulke dingen gebeuren. Vooral voor de familieleden die achterblijven is dit enorm pijnlijk. Nu denk ik ook wel dat het verschrikkelijk is voor de chaufeur van de tractor. Ik heb gehoord dat hij stro of dergelijke voor zijn wagen had hangen, waardoor zijn zicht belemmerd werd. Je kan dan wel zeggen: 'Hij had dat daar niet moeten hangen.' Maar hoe vaak rij je zelf zonder gordel???
De man heeft dit zeker ook zo niet gewild, maar dat neemt uiteraard de pijn voor de achtergebleven familieleden niet weg.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 25th March 2010, 20:11
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door lottevangorp
Ik heb gehoord dat hij stro of dergelijke voor zijn wagen had hangen, waardoor zijn zicht belemmerd werd. Je kan dan wel zeggen: 'Hij had dat daar niet moeten hangen.' Maar hoe vaak rij je zelf zonder gordel???


Als je zonder gordel rijdt, breng je enkel het leven van jezelf in gevaar. Die balen stro voor zijn neus brengt het leven van iedereen op de baan in gevaar.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 18th May 2010, 20:00
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Het is allemaal makkelijk om aan de kant toe roepen hoe het wel moet... Als die balen hem het zicht belemmerden had hij dit inderdaad niet mogen doen. Maar waarschijnlijk was hij van het idee wél nog genoeg te kunnen zien. En als je dezer dagen met zulk een hoge werkdruk en een zodanig kleine vergoeding moet werken... Dan ga je wel eens 2 balen meenemen terwijl je er eigenlijk maar 1 had mogen meenemen... Het is dom maar in mijn ogen niet onbegrijpelijk
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.