actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2017, 21:11
Ruben.C*vens Ruben.C*vens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2017
Locatie: Herenthout
Posts: 20
Post Middelvinger naar president Trump kost vrouw haar job: "Ik zou het zo opnieuw doen"

06-11-17, 15.40u - LB - Bron: Washington Post

De foto waarop te zien is hoe ze haar middelvinger opsteekt naar de presidentiële colonne die haar voorbijstak op haar fietsroute ging viraal. Nu blijkt dat die foto de 50-jarige Juli Briskman haar marketingjob heeft gekost. "Ik was niet eens aan het werk toen ik dat deed. Maar ze zeiden me dat ik hun gedragscode heb geschonden", stelt Briskman in 'The Washington Post'.

Het bedrijf waarvoor Briskman werkt, voert ook opdrachten voor de overheid uit. Met Halloween namen haar bazen haar apart en ontsloegen ze haar. "Activiteiten op sociale media die discriminerende, obscene of bedreigende inhoud omhelzen of voor een vijandige werkomgeving zorgen of gelijkaardig gedrag zal niet getolereerd worden en zal beteugeld worden, mogelijks met het stopzetten van de tewerkstelling", zo staat in de gedragscode van het bedrijf dat de krant niet noemt tot de bedrijfsleiders de kans hebben gekregen te reageren.

Briskman zei echter zelf niets over het incident op haar persoonlijke sociale media. Ze had daar de foto wel zonder enig commentaar of opgave van haar naam gepost.

Ironisch genoeg was Briskman het voorbije halfjaar verantwoordelijk voor de controle op de manier waarop haar bedrijf zich profileert op sociale media
Ironisch genoeg was Briskman het voorbije halfjaar verantwoordelijk voor de controle op de manier waarop haar bedrijf zich profileert op sociale media. Zo kwam ze de voorbije zomer op Facebook een openbare reactie tegen van een directeur van het bedrijf op een discussie die één van zijn medewerkers voerde rond Black Lives Matter. "Je bent een verdomde, achterlijke liberale dommekloot" had de directeur daar in eigen naam geschreven. De medewerker aan wie dat was gericht was daardoor zo geraakt dat hij zijn baas vroeg of hij op die manier het bedrijf vertegenwoordigde. Waarop Briskman de conversatie meldde aan haar superieuren. De directeur werd niet ontslagen, hij verwijderde zijn commentaren en daarmee was de kous af.

Geen activiste

Briskman, een alleenstaande moeder met twee tienerkinderen die op haar vrije dag impulsief haar vinger opstak, werd de laan uitgestuurd. Briskman is nochtans geen politiek activiste. Jarenlang werkte ze overal ter wereld voor het Amerikaanse diplomatenkorps.

Na Trumps inauguratie raakte ze niet in Washington voor de Vrouwenmars daar, maar ging ze voor de kantoren van de CIA staan met een bord met het opschrift 'Not My President'. Maar die dag dat ze haar middenvinger opstak, was ze niet van plan een statement te maken.

Haar bazen lieten al weten dat ze haar recht op vrije meningsuiting respecteren, maar dat ze van haar 'professionaliteit' hadden verwacht
Aan de krant verklaart ze dat ze tijdens haar fietstocht aan het nadenken was over de staat waarin het land zich bevindt. Ze dacht aan de vernielingen door orkaan Irma op Puerto Rico, was boos dat jonge immigranten die als kind naar de VS kwamen uitgewezen kunnen worden, boos over de schietpartij in Las Vegas en bezorgd om haar vrienden in de diplomatie die wereldwijd worden uitgelachen. En op dat moment kwam de colonne wagens met de president voorbijgereden.

"Ik dacht aan al die zaken toen ik de zwarte wagens zag aankomen en ik dacht 'oh ja, hij is weer gaan golfen". En dus deed ze wat miljoenen Amerikanen elke dag op de weg doen: ze stak haar middelvinger op. Ze wist niet dat ze werd gefotografeerd. Tot het beeld die avond overal opdook. Ze postte de foto als haar profielfoto op Facebook en Twitter, waar ze 24 volgers heeft. Ze kreeg boze blikken in de yogastudio waar ze deeltijds als instructrice werkt en kreeg enkele dreigende e-mails. Wetend dat ze niet anoniem meer was, lichtte ze haar bazen in. Kort daarna werd ze ontslagen.

Briskman wil in samenwerking met de Amerikaanse Bond voor Burgerrechten haar ontslag aanvechten. Haar bazen lieten al weten dat ze haar recht op vrije meningsuiting respecteren, maar dat ze van haar 'professionaliteit' hadden verwacht. Of ze spijt heeft van haar opgestoken middelvinger? "Ik zou het zo opnieuw doen", zegt ze.

Mijn mening: ik vind dat, als Briskman dan al ongenoegens heeft over haar nieuwe President, dat ze dat dan op een subtielere manier kon aanbrengen dan deze. Deze reactie kenmerkt onrespectvol en roekeloos gedrag dat eigenlijk nergens zou mogen thuishoren. Ik vind het dan ook meer dan normaal dat zij haar job hiermee verliest. Trump is en blijft het staatshoofd van de Verenigde Staten, als je dan zoiets doet mag je volgens mij nog blij zijn dat hij geen verdere stappen onderneemt en zegt dat ze bijvoorbeeld het land uit moet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.