actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2017, 20:29
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: België
Posts: 34
Mantelzorger heeft nood aan aanmoediging

Mantelzorger heeft nood aan aanmoediging

Veerle Aendekerk , de nieuwe directeur van Similes, vraagt meer aandacht voor mensen die zorg dragen.

Veerle Aendekerk is benoemd tot nieuwe algemene directeur van Similes, de vereniging voor familieleden en vrienden van personen met psychische problemen. Aendekerk ondersteunt al twintig jaar sociale organisaties met communicatie- en beleidsadvies. Bij Similes wil zij het familieperspectief in geestelijke gezondheid sterker op de voorgrond plaatsen.

Dat is geen overbodige luxe, vindt Aendekerk, want terwijl het taboe dat op geestelijke gezondheid rust steeds meer wordt gesloopt, staan mensen die zorg dragen voor een psychisch kwetsbaar familielid vaak alleen. Factoren zoals de uitdagingen op familiaal vlak, de contacten met hulpverlening, het onbegrip van collega's, vrienden of de ruimere omgeving ... grijpen sterk in op het leven van wie zorg draagt voor psychische kwetsbare personen.
Luisterend oor

Similes probeert deze familieleden op verschillende manieren te steunen met informatie, kringwerking, concrete vormen van ondersteuning, de bundeling en uitwisseling van ervaringen en samenwerking met verwante organisaties, hulpverlening en het beleid om familieleden een stem te geven.

Veerle Aendekerk: In oktober lanceerden wij de publiekscampagne 'JIj bent een kei, dankzij je steun voor wie kwetsbaar is'. Daarmee vragen wij aandacht voor de mantelzorgers, in het bijzonder familieleden van psychisch kwetsbare mensen. Wij vragen mensen om een kei te zijn in het beluisteren van deze mantelzorgers, zonder een oordeel te vellen, en om hen bij te staan en te helpen waar het kan. Met deze campagne moedigen wij mensen ook aan om een digitale steunkaart te sturen naar mensen die zorg dragen voor iemand anders.

Bron: www.kerknet.be
Geraadpleegd op: 21/11/2017

Eigen mening: Het artikel geeft informatie over twee aspecten: de nieuwe algemeen directeur van Similes en haar kijk op mantelzorgers.

Mevrouw Aendekerk haalt aan dat mantelzorgers, voornamelijk zij die voor mensen met psychische problemen zorgen, vaak uitgeblust zijn. Ik kan daarin komen. Het moet niet makkelijk zijn om een voltijdse job te combineren met een huishouden en dan ook nog de zorg voor iemand op te nemen.

Ik het artikel wordt er ook gesproken over een campagne. Een campagne waarvan ik denk dat ze voor velen een blik kan werpen op mantelzorg, iets waar velen wel al van gehoord hebben maar er nog nooit echt mee in contact gekomen zijn. Ik vind het dan ook heel spijtig dat ik van deze campagne nog niet gehoord heb.

Ik hoop dat Similes en hun recentste campagne verder verspreidt raken want, zoals ik het begrijp uit het artikel, kan een bemoedigend woord naar al deze mantelzorgers hun zorgen ietsje lichter maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.