actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2017, 13:30
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Is "stromend water" op Mars gewoon zand en stof?

De planeet Mars heeft misschien veel minder water dan gedacht. Op bepaalde steile hellingen zijn donkere lijnen te zien, een mogelijke aanwijzing voor ondergronds water dat er naar beneden druppelt, maar het lijkt erop dat ze toch door iets anders komen. De verkleuringen lijken te worden veroorzaakt door lawines van zand en stof. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers in het wetenschapsblad Nature Geoscience.

De eerste donkere lijnen werden in 2011 ontdekt. Inmiddels zijn er al duizenden lijnen op ongeveer vijftig Marshellingen gezien. In de warme maanden zakken ze geleidelijk naar beneden, in de winter vervagen ze weer.

Alle hellingen met zulke lijnen zijn erg steil. Zodra een helling wat minder steil wordt, houden de lijnen op. Als water de oorzaak was, zouden de lijnen ook op minder steile hellingen te zien moeten zijn. "We dachten dat de lijnen mogelijk door vloeibaar water kwamen, maar ze lijken meer op droog zand. Dat wijst erop dat Mars vandaag de dag vrij droog is", aldus hoofdonderzoeker Colin Dundas. Als dat klopt, is er vermoedelijk aanzienlijk minder vloeibaar water op Mars dan gedacht. En dat verkleint de kans op minieme vormen van leven.

Dat betekent niet dat er helemaal geen water op Mars is. Vermoedelijk zijn hier en daar wel wat vochtige plekken.

BRON: https://www.demorgen.be/nieuws/is-s...-stof-bc86bd94/

Eigen mening: Na alle vorige artikels over nieuwe ontdekkingen en een mogelijk bestaan op een andere planeet is dit even wat minder nieuws omtrent het voorkomen van leven op een andere planeet. Velen waren verwonderd en enthousiast toen bekend werd dat er mogelijk stromend water op Mars aanwezig zou zijn. Na het lezen van dit artikel blijf ik toch zitten met een teleurstellend gevoel. Ik zou het geweldig vinden als ik het nog meemaak dat we leven ontdekken op een andere planeet. Door dit nieuws lijkt het erop dat de kans kleiner is dat dit leven op Mars wordt gevonden. Ik blijf er wel bij dat er ergens anders dan op onze aarde een teken van leven is. Ik denk en hoop dat we binnen dit en 10 jaar zo ver zullen zijn om dit teken van leven op een andere planeet te ontdekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.