actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 13:35
Alexander.V*rstraten Alexander.V*rstraten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: MOL
Posts: 21
Ophef over moslimlezing in stadhuis Genk: ‘Religieuze gekken zaaien haat, laten we da

In Genk is ophef ontstaan na een lezing voor moslims in het stadhuis. Twee Nederlandse predikers kwamen vertellen hoe je een goede moslim wordt. Staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) reageert verontwaardigd.

Op 30 september organiseerde de Genkse organisatie ‘Al Qiblah - Het Kompas’ een lezing voor moslims in het stadhuis van Genk. De lezing - ‘Van de wieg naar het graf’ - moet als een leidraad gelden voor de levenswijze van een goede moslim.

Tijdens de lezing zaten de mannen vooraan in de zaal en de vrouwen achteraan. De Nederlandse predikers Abid Tounssi en Ali Houri hadden het Nederlandse nieuwsprogramma Nieuwsuur uitgenodigd om de lezing bij te wonen.

Vorig jaar stopte Tounssi met rappen, want volgens hem zijn de beste teksten toch al geschreven: ze staan in de Koran. Hij is niet alleen gestopt met het maken van muziek, maar ook met het beluisteren. Want dat is volgens hem zondig, net als ontucht, overspel, bepaalde kleding dragen en alcohol drinken. En, zo benadrukt hij, ‘de straf binnen islam hiervoor is buitengewoon ernstig’.

Na de lezing interviewde Nieuwsuur verschillende vrouwen die de lezing hadden bijgewoond. Zij spreken over hoe de infoavond hen heeft geïnspireerd om ‘minder strakke kleding te dragen’ en ‘toch voor een hoofddoek te kiezen’. Geen muziek meer luisteren blijkt moeilijk. Een studente die al enkele keren geprobeerd heeft om enkel koranverzen te beluisteren blijft naar eigen zeggen 'hervallen' omdat haar vriendinnen muziek luisteren.

Religieuze gekken

De burgemeester van Genk, Wim Dries (CD&V), hoorde maandagochtend van een medewerker dat er op 30 september een omstreden lezing plaatsvond in het Genkse stadhuis.

‘Die avond werd de zaal verhuurd aan vzw Kompas, die regelmatig activiteiten voor jongeren organiseren’, zegt Wim Dries aan De Standaard. De Genkse burgemeester benadrukt dat de stad wel vaker samenwerkt met de vzw. ‘Alle sprekers werden ook op voorhand gescreend en we hadden geen indicatie dat er problematische dingen zouden worden gezegd.’

Staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) bekeek de reportage en reageert boos op Twitter. ‘Religieuze gekken zaaien haat, zetten bevolking tegen elkaar op en behandelen vrouwen als vuil. Op het Genkse stadhuis! Laten we dit toe’, vroeg ze zich af.

Bron: De Standaard 20/11/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171120_03196768

Eigen mening: Naar mijn mening moet het recht op vrijheid van meningsuiting gerespecteerd worden. Maar waar trekt men de grens met haatzaaiing en indoctrinatie? Vanaf wanneer de Belgische waarden en normen geschonden worden vind ik het te ver gaan. Ze mogen andere moslims wel informeren over hun standpunt over de religie, maar wanneer ze echt zaken gaan opdringen gaat het mij te ver. Ook het feit dat vrouwen vanachter in de zaal geplaatst worden gaat mij een brug te ver. Dat ze dit in een islamitisch land doen kan ik mij dat wel voorstellen, maar in ons land vind ik dit niet kunnen. Hierdoor respecteren ze de Belgische normen en waarden niet. Zelf heb ik ook eens een lezing moeten volgen over de Islam maar die verloop heel vredig. Daar werd er niets opgedrongen maar enkel uitgelegd. Zo zou het ook in Gent moeten verlopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.