actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 11:45
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
‘Big data’: kwantumsprong voor beleggers en economen

Technologische ontwikkelingen lijken een vierde industriële revolutie in te luiden. Een revolutie die nu al veel sectoren raakt en soms zelfs ontwrichtend werkt. Hoewel deze revolutie nog veel vragen oproept, vooral voor de werkgelegenheid en onze economie, kan ze ook een ongekende vooruitgang mogelijk maken in sociale wetenschappen, zoals economie of financiën.

Het vermogen om ‘big data’ te benutten kan het meest betekenen voor het maken van economische en financiële analyses. Bij het gebruik van big data gaat het niet alleen om gestructureerde informatie, zoals financiële overzichten van bedrijven, maar ook om ongestructureerde informatie, zoals berichten die mensen via sociale netwerken uitwisselen.

Vergelijkbaar met natuurkundigen die er al jaren aan werken om de willekeur van de kwantumfysica te verenigen met de deterministische aard van de algemene relativiteitstheorie, proberen economen al lange tijd om de micro- en de macro-economie bij elkaar te brengen, wat soms gepaard gaat met grote moeilijkheden vanwege de vele herzieningen van de economische groeivooruitzichten.

Beter analyse winstontwikkeling

Het ontwikkelen door natuurkundigen van een theorie van alles, die het mogelijk zou maken om de werking van oneindig kleine en oneindig grote fenomenen op een uniforme manier te beschrijven, is nog heel verre toekomstmuziek. Bij big data ligt die toekomst dichterbij: het gebruik van big data in de economie en de financiële wereld maakt het waarschijnlijk al in de nabije toekomst mogelijk om de resultaten van micro-economische analyses zoals de winstontwikkeling van bedrijven nauwkeuriger af te leiden uit belangrijke macro-economische trends. Hierdoor zou dan een soort economische theorie van alles geformuleerd kunnen worden.

Om te anticiperen op macro-economische trends gebruiken economen en beleggers vandaag economische indicatoren. Deze omvatten zowel harde cijfers (hard data), zoals die over de consumptie of werkgelegenheid, als zachte gegevens (soft data), zoals de vertrouwensindexen van inkoopmanagers. Van deze zachte gegevens komen er steeds meer, maar ze gaan er qua relevantie niet altijd op vooruit.

De meeste van deze indicatoren vertonen twee grote tekortkomingen.

1. De eerste tekortkoming is dat ze op het moment van publicatie een realiteit illustreren die al niet meer bestaat sinds de gegevens werden verzameld in de vorige maand of het vorige kwartaal. Het duurt een tijd om ze te verwerken en te publiceren.

2. De tweede tekortkoming is dat het om technische redenen vaak onmogelijk is om alle gegevens over een specifiek economisch onderwerp te verzamelen. Veel economische indicatoren worden berekend op basis van steekproeven die representatief worden geacht voor het te onderzoeken gegeven, maar de statistische realiteit wijkt af van de werkelijkheid. Het is echter onmogelijk om alle burgers te bevragen over hun economische sentiment. Ook schattingen over BBP-cijfers worden later twee tot drie keer herzien.

Van steekproeven naar alles

Het gebruik van big data is dus meer dan welkom om de steekproeven uit te breiden tot alle data en om de gegevens sneller of zelfs direct te gebruiken. Dat zal zorgen voor een grotere relevantie voor het voorspellen en anticiperen op economische en financiële marktbewegingen. Dit is geen sciencefiction, want deze technieken worden momenteel al geïmplementeerd in de belangrijkste statistiekenbureaus en financiële instellingen. De opkomst van de kwantumcomputer zou dit proces zelfs kunnen versnellen. Uiteindelijk kunnen economen en beleggers zo misschien zelfs voorlopen op de natuurkundigen.

Bron
De Standaard - 20/11/2017 - 05:59
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171119_03195829

Mening
Allereerst zou ik willen zeggen dat ik zelf geen econoom ben maar het artikel wel zeer interessant vind vanuit een wiskundig oogpunt. Vooruitgang is in mijn ogen altijd positief. 'Big data' laat economen toe om korter op de bal te spelen, omdat het mogelijk wordt om in relatief korte tijd economische analyses te maken over een grote hoeveelheid losse gegevens. Hierdoor moeten ze niet meer werken met 'soft data' van het vorige kwartaal. Verder laat het de economen toe om in plaats van een steekproef, met de nodige foutenmarge, alle informatie te bekijken. Dit zal natuurlijk positieve gevolgen hebben voor de accuraatheid van hun analyses. Mogelijks zouden hierdoor komende crisissen vergelijkbaar met de kredietcrisis van 2007-2011 kunnen vermeden worden. De enige vraag die ik me bij heel deze vooruitgang stel, is waar al deze data vandaan komt. Wat rond privacy? Persoonlijk vind ik dit langs die kant ook een herinnering aan het 'big brother is watching you' fenomeen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2017, 20:37
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
De vierde industriële revolutie

Dat Big Data the next 'Big' thing zal zijn betwist ik niet. Dat economen en beleggers op de natuurkundigen kunnen voorlopen vind ik een beetje ongenuanceerd.

Winstontwikkeling is onvermijdelijk verbonden met Big Data. Als je beschikt over gigantische data-analyses van personen (met namen potentiële klanten en bijgevolg winstgeverende jaarresultaten) heb je een enorme stap voor op andere bedrijven. Internetwinkels kunnen gebruik maken van gerichte advertenties en hun klantenbestand daardoor als het ware logaritmisch verhogen. Big Data zal hier een grote rol in spelen.

Ik ben het eens met Andres. Alle analyses zullen beter uitgevoerd worden en beleggers kunnen hun beslissingen baseren op een gigantische berg van referentiepunten en parameters. Dat heeft inderdaad positieve gevolgen op hun kapitaalverwerving.

Dat crisissen hierdoor vermeden zouden kunnen worden geloof ik niet. Ik denk nog steeds dat beleggers gaan blijven investeren, banken blijven winst proberen te maken van elke euro die ze krijgen en dat er nog altijd 'bubbels' of 'schuldenbergen' zullen zijn die ook ten koste gaan van de mondiale mens.
Big Data kan dit naar mijn mening ook niet oplossen. Daarvoor zijn grotere hervormingen nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.