actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 10:25
Jana.d*Boer Jana.d*Boer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Noorderwijk
Posts: 30
Bericht aan Brusselse regering: "Bevolking leeft in gevaarlijke, ongezonde lucht"

In een open brief roepen 96 artsen de Brusselse regering op om zes duidelijke maatregelen te nemen om de dodende luchtvervuiling in de hoofdstad aan te pakken. "Het terugdringen van het aantal slachtoffers door luchtvervuiling is mogelijk, maar vereist meer ambitie en efficiënte maatregelen", luidt het in de open brief die vandaag in De Standaard en Le Soir werd gepubliceerd.

"Uw bevolking leeft vandaag in gevaarlijke en ongezonde lucht, ondanks de wettelijke verplichting die sinds 2010 op de overheid rust om een betere luchtkwaliteit te garanderen", zo opent de brief gericht aan minister-president Rudi Vervoort en ministers van Leefmilieu, Begroting en Mobiliteit Céline Fremault, Guy Vanhengel en Pascal Smet. "Luchtvervuiling mag dan veelal onzichtbaar zijn, onderzoek toont een verregaande schadelijke impact op de volksgezondheid aan."

De 96 artsen hameren op de gezondheidsrisico's van fijnstof en roet. "Luchtvervuiling leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, een toename van long- en blaaskankers, een toename van leukemie bij kinderen, een toename van astma en chronische bronchitis, een toename van allergieën. Tijdens een zwangerschap zijn de schadelijke effecten groot: meer vroegtijdige geboorten en laag geboortegewicht, vermindering van de longfunctie en kinderastma", luidt het onder meer. "Dit alles leidt tot een afname van de levensverwachting die overeenkomt met 632 vroegtijdige overlijdens per jaar."

"Dit alles zou kunnen worden vermeden als Brussel de richtsnoeren van de WHO zou naleven en de gemiddelde concentratie van 20µg/m3 fijne deeltjes niet zou worden overschreden. De winst in levensverwachting zou zich vertalen in een jaarlijks indrukwekkend bedrag van 758 miljoen euro."

Zes maatregelen

De artsen vragen zes concrete maatregelen van de Brusselse regering: een vergroening van de verkeersfiscaliteit, verplichte roetfilters voor dieselmotoren, een strikte handhaving van het verbod op stationair draaien, een dwingende lokale verkeerssturing, toegankelijk, efficiënt en comfortabel openbaar vervoer, en tot slot grote investeringen in fietsfaciliteiten en elektrische fietsen. Daarnaast pleiten ze onder meer nog voor een brede informatiecampagne, een correct en efficiënt luchtkwaliteitsmeetnet en een duidelijke en dringende kalender met concrete stappen.


EIGEN MENING: Persoonlijk vind ik het heel positief dat deze artsen in een brief aan de Brusselse regering duidelijk maken dat luchtvervuiling heel erg gevaarlijk en ongezond is. Mensen staan er heel vaak niet bij stil omdat die luchtvervuiling inderdaad niet zichtbaar is en dus minder confronterend is dan wanneer je iets kan zien dat ongezond of gevaarlijk is. Van de extreme gevolgen van deze luchtvervuiling schrik ik wel een beetje. Dat het ongezond is weet iedereen maar dat de gevolgen zo erg kunnen zijn had ik niet verwacht. Ik ben ervan overtuigd dat als Brussel een serieuze inspanning doet, de luchtkwaliteit toch moet kunnen verbeteren. Ik denk dat de zes maatregelen niet allemaal even moeilijk te realiseren zijn.

BRON: https://www.demorgen.be/binnenland/...lucht-be7997ab/
op 20/11/2017
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2017, 11:03
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Ik vind het, net zoals Jana, zeer positief dat de artsen ingrijpen. De regering staat er niet altijd bij stil dat het zo gevaarlijk is voor de mens, daarom is het goed dat de artsen de ogen van de regering eens doen open gaan. De gevolgen die in het artikel opgesomd worden, zijn best heftig en hier kan zeker en vast iets aan gedaan worden! De maatregelen die de artsen stellen, zijn best nog haalbaar denk ik. Ik vind dus dat de regering hier zeker werk van moet maken zodat wij een gezonder leven kunnen leiden. Ik begrijp wel dat men hier niet bij stil staat dat het zo gevaarlijk is, want het is niet zichtbaar en men denkt hier niet altijd aan. Nu de artsen de regering hiervan op de hoogte gebracht hebben, hoop ik dat er schot in de zaak komt en dat er terug een gezondere lucht komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.