actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 08:50
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Lagere school met veel kansarme kinderen: niet nadelig voor latere schoolloopbaan

Lagere school met veel kansarme kinderen: niet nadelig voor latere schoolloopbaan

Het doet er niet toe of je kind naar een lagere school gaat met veel of weinig kansarme kinderen. Op de latere studieresultaten en schoolcarrière van je kind heeft dat geen enkele invloed. Dat is de opvallende conclusie van een doctoraatsonderzoek aan de KU Leuven. Dat onderzocht de gevolgen op lange termijn van de schoolkeuze van lagere schoolkinderen.

Veel ouders schrikken er voor terug om hun kinderen naar een lagere school te sturen waar veel kansarme leerlingen les volgen. Ze vrezen dat de kwaliteit van het onderwijs daardoor minder goed zou zijn. Maar die vrees is onterecht, zegt de Leuvense onderzoekster Griet Vanwynsberghe. Zij doorploegde twee grootschalige databanken met gegevens over de schoolloopbaan van duizenden leerlingen in bijna 300 lagere en middelbare scholen. Ze kwam tot de vaststelling dat leerlingen die naar een lagere school gaan met veel kansarme kinderen daar op lange termijn geen nadeel van ondervinden, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.

"Vergelijkbare leerlingen deden het op hun 17de even goed voor wiskunde of ze nu in een lagere school met veel of weinig kansarme leerlingen hadden gezeten", vertelt Vanwynsberge. Ze deed ook nog een kleiner bijkomend onderzoek naar secundaire scholen. En daar ontdekte ze wel een verschil, zij het een heel klein. Een aantal leerlingen die schoolliepen in een secundaire school met veel kansarme leerlingen ondervonden wel een negatief effect op hun verdere schoolloopbaan.

Effect van extra middelen voor scholen met veel kansarme leerlingen?

In Vlaanderen krijgen scholen met veel kansarme leerlingen extra middelen, de zogenaamde GOK-middelen ( Gelijke Onderwijs Kansen). "Vraag is of dat de reden is waarom het dus niet uitmaakt of je kind naar een school met veel of weinig kansarme leerlingen gaat, zegt Griet Vanwynsberghe. Of dat net die extra middelen niet nodig zijn, want er is toch geen effect op lange termijn. " Volgens de onderzoekster moet dit verder worden bestudeerd.

"Rekenen en taal maken een verschil"

Wat wel een verschil maakt op lange termijn is de manier waarop de lagere school erin slaagt om zijn leerlingen echt vooruitgang te laten maken wat rekenen en taal betreft. Leerlingen van scholen die het op dat vlak goed doen, zullen later meer in studierichtingen terechtkomen die hen voorbereiden op hoger onderwijs. "Maar op dit ogenblik weten scholen vaak niet hoe effectief ze echt zijn", zegt Griet Vanwynsberghe, "daarom is het belangrijk om dit op te volgen en die informatie ook ter beschikking te stellen, zodat er kan worden ingegrepen als het nodig is".

Uit het onderzoek blijkt ook dat kinderen uit vrije, vooral katholieke lagere scholen op hun zeventiende beter scoren op wiskunde. En ze komen ook vaker terecht in studierichtingen die voorbereiden op hoger onderwijs. Kinderen uit scholen van de officiële netten doen het minder goed op dat vlak. Maar het gaat maar om een heel klein verschil, zegt Vanwynsberghe en voor een verklaring is verder onderzoek nodig.

Bron: Brigitte Vermeersch, november 2017 voor VRT NWS. Geraadpleegd op 20 november 2017 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...deren-ondervin/

Mening: Het lijkt inderdaad een logische stap om als ouder je kind te sturen naar een school waar de "meer welstellende" leerlingen samenkomen, zodat ze beter zouden kunnen worden in wiskunde en taal. Je wilt als ouder enkel het beste (onderwijs) voor jouw kind en in een "betere" school lijken de kansen inderdaad beter. Ik ben blij dat dit al helemaal ontkracht is voor de lagere school. Niets maakt mij meer misselijk dan kinderen of jongeren die neerbuigend naar andere personen kijken. Ik vind het een goede zaak dat jonge kinderen in contact komen met kindjes die van thuis uit niet alles meehebben, dat ze leren dat het niet altijd voor iedereen rozengeur en maneschijn is en om respect te hebben voor elkaar, wat de afkomst, thuissituatie, financiële middellen, whatever zijn.

Op een latere leeftijd, tijdens en na de puberteit, kunnen ze dan hun eigen mening vormen over de maatschappij en zijn inwoners en kijken hoe ze er iets aan kunnen/willen veranderen. Toch is en blijft het van cruciaal belang dat ze toch respect hebben voor iedereen. En dat leren ze al op een jonge leeftijd op een school waar kindjes van alle vormen en maten samenzitten.

Zelf heb ik op een lager schooltje gezeten in het midden van een sociale buurt in de stad tijdens de laatste twee jaren, waardoor ik kennis heb kunnen maken met iedereen. Zowel ik als mijn ouders hebben achteraf gezien nooit echt "gevolgen" gemerkt aan mijn kennis en mijn gedrag. Ik denk zelfs dat ik er rijker ben uitgekomen dan iemand die op een hypothetische school heeft gezeten waar alle "perfecte kindjes braaf samen" in een klasje zitten. De leerkrachten van het vijfde en het zesde leerjaar waren voor mij twee enorm goede en invloedrijke leerkrachten die wisten waar ze mee bezig waren. Ik heb er veel van bijgeleerd en ik denk nog regelmatig aan hen terug. Als ze de leerkrachten van de lagere school een goede opleiding geven en ze hun job goed volhouden, maakt het dus niet uit in wat voor soort school ze terechtkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.