actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 08:06
Gil.H*ylen Gil.H*ylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Westerlo
Posts: 30
Schauvliege gooit de bossen open.

Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege wil de regels in openbare bossen omdraaien, ‘in functie van een betere beleving’. Bos+ reageert afwijzend.

Bezoekers mogen vandaag in openbare bossen alleen lopen waar het toegestaan is: op wegen of in speelzones. Schauvliege wil een initiatief nemen om die regel om te draaien: je mag overal lopen, behalve waar het verboden is, bijvoorbeeld omdat de natuur er kwetsbaar is.

De minister kondigde dit vorige vrijdag aan op het zogenaamde Bosforum. Dat is een groep experts en betrokkenen – van natuurbeschermers tot de houtverwerkende industrie – die een toekomstvisie voor het bos in Vlaanderen heeft uitgewerkt. De intentie van Schauvliege (CD&V) leidde tot geroezemoes in de zaal.

De toegankelijkheid van bossen is een delicaat discussiepunt in de sector. Het ene kamp wil het betreden van bossen door de mens beperken om de ecologie en biodiversiteit van het bos te bewaren. Het andere kamp is gevoeliger voor natuurbeleving, bijvoorbeeld door jeugdbewegingen, mits er bepaalde regels in acht worden genomen.

‘Rugdekking’

Het punt is ook besproken tijdens de discussie die het Bosforum de afgelopen maanden heeft gehouden, maar de standpunten lagen zo ver uit elkaar dat de uiteindelijke visietekst het niet heeft gehaald. Schauvliege kiest nu duidelijk voor het tweede kamp. ‘Natuurbeleving als sleutel voor het ontdekken en het waarderen van de natuur ligt mij na aan het hart’, zei ze op de conferentie. ‘Wandelen, spelen, lopen, sporten, kuieren, ravotten: natuur brengt mensen samen.’

Schauvliege gooit de bossen open
Bert De Somviele (Bos+). Foto: pn
De minister wil ‘een initiatief nemen en het maatschappelijk debat aangaan’ rond de openbare bossen. En ze beseft hoe gevoelig dit ligt: ‘Ik hoop op uw rugdekking’, vertelde ze de leden van het Bosforum.

Op veel steun van Bos+, de Vlaamse organisatie voor bosbehoud, hoeft Schauvliege alvast niet te rekenen. ‘Op het eerste gezicht klinkt dit misschien sympathiek’, zegt directeur Bert De Somviele van Bos+. ‘Maar wij vrezen dat dit niet werkbaar is, op termijn de draagkracht van bossen ondermijnt en bovendien geen antwoord biedt op de vragen van jeugdbewegingen naar meer speelterreinen.’

De Somviele vreest onder meer dat wandelaars op de duur niet zullen weten waaraan zich te houden. In openbare bossen gelden dan andere regels dan in privébossen. Voor hem hebben jeugdbewegingen speelzones nodig in de buurt van kampplaatsen of hun lokalen, en hoeven de algemene regels daarvoor niet gewijzigd te worden.

Nieuw decreet

Schauvliege zegt dat ze grotendeels op dezelfde lijn zit als het Bosforum, in zijn ijver voor de bescherming voor bossen, die een belangrijke rol spelen in economie, klimaat, biodiversiteit en gezondheid. De minister plant een nieuw decreet om de bebossingsgraad in gebieden die in de ruimtelijke plannen als bos staan aangeduid, op te krikken. Ze wil ook verder inzetten op de structuur en diversiteit van de bossen, met een groter aandeel van inheemse soorten.

Bron: De Standaard 20/11/2017,http://www.standaard.be/cnt/dmf20171119_03195892

Mening: Ik kan er inkomen dat Schauvliege zegt dat de natuur ons samen brengt, maar toch ben ik niet akkoord dat ze de regels wilt omdraaien. Ik vind het goed zoals het nu is. De mensen zijn gewoon deze regels te volgen in het bos. Ze hebben deze regels ingevoerd om het bosklimaat te beschermen. Naar verloop van tijd weten de mensen niet meer wat mag en wat niet mag. Ik sta achter de mening van Bert De Somviele. Er zijn genoeg speelzones en wandelpaden waar dat je ook kan genieten van de natuur zonder het beschermde bosgedeelte te betreden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.