actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2017, 15:39
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Vlaamse regering wil betere opvang van verkeersslachtoffers

De Vlaamse regering heeft een actieplan goedgekeurd om verkeersslachtoffers beter op te vangen. Rode draad door dat actieplan is de betere ondersteuning voor de slachtoffers en nabestaanden van verkeersslachtoffers.

Zondag worden over heel de wereld verkeersslachtoffers herdacht. Zo ook in Damme, waar het verkeer op een druk kruispunt 318 seconden wordt stilgelegd. Dat is één seconde voor elk dodelijk slachtoffer op de Vlaamse wegen in 2016. De organisaties Rondpunt, Ouders van Verongelukte Kinderen en Over-Hoop willen daarmee de problematiek van verkeersveiligheid en de opvang van verkeersslachtoffers zichtbaar maken.

De Vlaamse regering heeft afgelopen vrijdag alvast een nieuw actieplan voor de opvang van verkeersslachtoffers goedgekeurd. Dat actieplan is opgesteld door de Stuurgroep Opvang Verkeersslachtoffers, die sinds 2008 actief is. Dat actieplan bevat onder meer acties op het vlak van medische hulpverlening, psychosociale zorg en re-integratie.

De concrete acties gaan van een betere medische hulpverlening tot aanspreekpersonen voor psychosociale opvang. Het is ook de bedoeling slachtoffers van ongevallen meer te betrekken bij het verkeersveiligheidsbeleid en slachtoffers vlotter te laten re-integreren op het werk.

Ook dit weekend vielen de afgelopen nacht weer dodelijke slachtoffers in het verkeer. In Antoing nabij Doornik verloor een 29-jarige vrouw de controle over haar wagen en belandde tegen een boom. Ze overleefde de klap niet. In Lendelede in West-Vlaanderen vielen bij een motorongeluk een dode en een zwaargewonde.

Zaterdag kwam in het Henegouwse Pecq een jongen van 12 jaar om het leven. Het slachtoffer werd door een wagen opgeschept en in de Schelde geslingerd.

Bron: De Standaard. 19 november 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171119_03194246

Mening:
Door de verkeersstillegging veroorzaakt door een verbazend hoog slachtoffergetal in Damme denk ik dat de bewustwording van de impact van verkeersongevallen bij de bevolking groeit, wat maakt dat mensen voorzichtiger zullen rijden. Ook vind ik het actieplan voor de opvang van slachtoffers en nabestaanden een goed initiatief omdat hier volgens mij soms te weinig aandacht aan gewijd wordt. Ik vind dat in dit actieplan vooral de re-integratie in het verkeer moet opgenomen worden.
Ik vind het mooi dat in het artikel aandacht besteed wordt aan de dodelijke slachtoffers van dit weekend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.