actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2017, 12:03
Obry.N*ets Obry.N*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 53
Thumbs up ‘Bevel Trump voor nucleaire aanval kan geweigerd worden’

zo 19 november 2017 08:53| Bron: BELGA

Een bevel van de Amerikaanse president Donald Trump om nucleaire wapens te lanceren kan geweigerd worden indien dat bevel illegaal is. Dat heeft generaal John Hyten zaterdag gezegd op een forum over internationale veiligheid in het Canadese Halifax, zo melden Amerikaanse media.

Generaal Hyten, bevelhebber van het Amerikaanse strategisch commando, gaf op het forum uitleg over wat zou gebeuren indien hij het bevel tot een nucleaire aanval krijgt. De generaal zegt dat hij al met Trump over een dergelijk scenario heeft gesproken en dat hij hem zou zeggen dat hij geen illegale aanval kan uitvoeren.

’Als het illegaal is, zal het volgende gebeuren. Ik ga zeggen, “Mijnheer de President, dat is illegaal.” En wat zal hij dan doen? Hij zal vragen wat wel legaal is’, aldus Hyten tijdens een panelgesprek. De generaal zou vervolgens met voorstellen komen voor een aanval die wel legaal is.

De laatste maanden zijn de spanningen tussen de VS en Noord-Korea erg hoog opgelopen. Tegenstanders van Trump vrezen dat die zijn temperament niet onder controle heeft en zo afstevent op een oorlog met het regime in Pyongyang.

In de Amerikaanse Senaat werd deze week al gediscussieerd over de presidentiële autoriteit om nucleaire wapens in te zetten. De president heeft die autoriteit, maar het is de plicht van het Amerikaanse leger om enkel wettelijke orders op te volgen, klonk het op de zitting.

Bron: '‘Bevel Trump voor nucleaire aanval kan geweigerd worden’' (De Standaard), geraadpleegd op zondag 19 november 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171119_03194260

Eigen mening:
Met de oplopende spanningen tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten leeft de wereld steeds meer in angst voor een nucleair conflict. En ondanks dat het spierballengerol en machogedrag internationaal op veel verzet en kritiek stoot, blijven de twee kemphanen Donald Trump en Kim Jong-un verder provoceren.
Vooral die eerste wordt aangemaand, vooral door het Westen dan, om het wat kalmer aan te doen. Trump handelt soms erg impulsief en lijkt zich niet bewust te zijn van de consequenties die kunnen volgen uit zijn stoere praat. Met zo'n 6800 nucleaire kernkoppen in haar arsenaal is de VS de tweede grootste kernmacht ter wereld na Rusland. Dat zo iemand dan aan het hoofd staat van die nucleaire codes van het belangrijkste land ter wereld hoeft niet veel extra uitleg. Ook ik maak mij daar wel zorgen over. Een nucleair conflict zou catastrofaal zijn.
Nu zegt generaal Hyten, opperbevelhebber van het Amerikaanse strategische commando, dat het bevel tot een nucleaire aanval geweigerd kan worden als deze 'illegaal' is. Dat sust de gemoederen een beetje, maar 'illegaal' lijkt mij echter nog een vaag begrip. Wat wordt hiermee bedoelt? In welke concrete situaties spreekt men van een illegale actie?
Toch denk ik dat het sowieso al goed is dat de presidentiële autoriteit over het bevel tot een nucleaire aanval nu ook in de hoogste politieke en militaire kringen aandacht krijgt en in twijfel wordt getrokken. En het besef dat steeds meer Amerikanen zich kanten tegen Trump, zijn populariteit daalt maand na maand, en beseffen dat hij onvoorspelbaar en ongeleid kan zijn geeft mij toch wat hoop.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.