actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 11:20
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
“Als iedereen zijn verkeers-app blijft volgen, zullen we overal stilstaan”

Steeds meer automobilisten gebruiken apps, zoals Waze, om de files te ontwijken. Maar tijdens een drukke ochtendspits, zoals vanochtend in Antwerpen bieden die apps geen uitweg. Want er zijn gewoon te veel auto's tegelijk op de weg en dan kunnen die file-apps ook geen uitweg meer bieden, stelt Stef Willems van verkeersinstituut Vias vast.

Willems was in "De ochtend" op Radio 1 ferm in zijn analyse voor het fileprobleem: “Het zijn niet de apps die ervoor zorgen dat je in de file staat. Dat doen we nog altijd zelf door op hetzelfde moment in de auto te kruipen en naar dezelfde plaats te willen rijden.”

Het gebruik van verkeersapps heeft wel gekke, niet te voorziene effecten op het verkeer, ziet Stef Willems: “Vroeger had iedereen zijn eigen alternatieve route, maar nu gebruiken mensen daarvoor een app die alternatieven voorstelt.”

“Maar op den duur zijn die op en staan we toch terug in de file op een plaats waar je het niet verwacht, bijvoorbeeld ergens in een woonwijk. Dat is niet verboden, maar als mensen zich daar niet aan de verkeersregels houden, kan het natuurlijk wel gevaarlijk worden”, waarschuwt Willems.

Alternatieven

Is er dan echt geen ontkomen aan? Tijdens topdrukte helaas niet, zegt Willems: “Er zijn momenten waarop ons wegennet simpelweg verzadigd is”. Het enige wat dan soelaas brengt, is volgens de Vias-woordvoerder op zoek gaan naar alternatieven: thuis werken, je verplaatsing uitstellen of het openbaar vervoer of de fiets te kiezen.” Maar Willems is zich er ook bewust van dat die door omstandigheden (gebrek aan goed openbaar vervoer, het weer…) soms beperkt zijn.

Als we niet langer met zijn allen dagelijks in de file willen blijven staan, zullen we ons dus moeten aanpassen. Want Waze is geen wondermiddel: “Als iedereen op deze wijze braaf blijft aanschuiven en braaf zijn app blijft volgen, gaan we op de duur overal stilstaan”, besluit Stef Willems.

Cijfers

Waze is zowat de bekendste app die gebruikt wordt om files te mijden. De app werd vier jaar geleden overgenomen door Google. In België wordt de app door tienduizenden mensen gebruikt. In onderstaande grafiek, die Waze zelf online publiceert, is te zien hoeveel Waze-gebruikers de afgelopen week actief waren in Antwerpen. Vanochtend waren dat er rond 8.30 uur een kleine 6.000.

Bron: De Redactie, 22/11/2017, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...len-we-overal-/

Mening: Verkeers-apps zouden er eigenlijk voor moeten zorgen dat het verkeer vlotter kan verlopen, maar als iedereen het begint te gebruiken en ze dus allemaal dezelfde alternatieve route beginnen te gebruiken, dan krijg je dus files op plaatsen waar je het niet meteen verwacht. Eigenlijk kan je dan beter de app niet meer gebruiken want ik denk dat het gevaarlijker is om in een woonwijk in een file te staan, dan bijvoorbeeld op de ring van Antwerpen. In een woonwijk zijn mensen minder oplettend denk ik, waardoor er sneller accidenten zullen gebeuren. Daarnaast zorgt deze 'omleiding' voor heel wat overlast bij buurtbewoners. Ik zou zelf ook niet graag hebben dat de apps alle mensen via mijn straat beginnen om te leiden.
Eigenlijk zou het het beste zijn om het openbaar vervoer te nemen. Maar aangezien de verbindingen op sommige plaatsen, zoals van mijn dorp naar onze school, helemaal niet goed zijn en omdat de uren van bijvoorbeeld de bus niet altijd betrouwbaar zijn, kan ik begrijpen waarom de meeste mensen dit niet doen. Een andere, betere oplossing is carpoolen denk ik. Spreek met mensen die in dezelfde buurt wonen af om samen naar school of het werk te rijden. Dit is beter voor het milieu en je zal minder lang in de file staan als alle mensen dit zouden doen.

Laatst aangepast door Jan.D*mmen : 22nd November 2017 om 11:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.