actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 01:33
Lucas.C Lucas.C is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Herentals
Posts: 21
150 Syrische vluchtelingen kunnen met humanitair visum naar ons land komen

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) gaat 150 Syrische vluchtelingen een humanitair visum geven, in het kader van een project met de erkende kerken en godsdiensten in ons land. Dat meldt het christelijke weekblad Tertio.
Joris Truyts
di 21 nov 23:02
Vanuit Turkije of Libanon zullen de Syriërs op een veilige manier naar België kunnen reizen. Tijdens de asielprocedure zullen ze niet door het overheidsagentschap Fedasil worden opgevangen, maar wel door de geloofsgemeenschappen, die dat ook financieren.

"Wij hebben dit initiatief genomen omdat we niet kunnen toekijken bij het drama dat zich dagelijks in de Middellandse zee afspeelt", zegt Jan De Volder van de Sant'Egidio gemeenschap. "Wij zijn tegen mensensmokkelaars, maar wij vinden wel dat Europa zich niet 100 procent kan afsluiten voor de nood van deze mensen, vandaar deze humanitaire corridor."

De 150 Syrische vluchtelingen zijn geïdentificeerd op basis van “kwetsbaarheid”. Het gaat voornamelijk om gezinnen met kinderen, maar ook om enkele ouderen of personen met een bijzondere medische problematiek. Er werd ook gekeken naar eventuele banden met ons land. Het gaat om een gemengde groep uit alle geloofsgemeenschappen. Het project wordt in 2018 uitgevoerd.

Francken: "Verheugd dat zo'n operatie wordt opgezet"
Francken tekent morgen om 16 uur een Intentieverklaring met de coördinerende Gemeenschap van Sant’Egidio en alle in ons land erkende kerken en godsdiensten. Ook kardinaal Jozef De Kesel ondertekent de tekst.

“Ik ben heel verheugd dat over religieuze verschillen heen zo’n operatie wordt opgezet”, zegt de staatssecretaris in het weekblad Tertio. "Ik heb altijd gepleit voor meer veilige toegang tot ons grondgebied voor "echte" vluchtelingen. Wat onrechtvaardig is, is vluchtelingen over te leveren aan mensenhandelaars die er grof geld aan verdienen en waarvoor mensenlevens van geen tel zijn. Dit is echter een positief verhaal en het komt bovenop de 1.150 vluchtelingen die ons land via het hervestigingsprogramma in 2018 moet en zal opvangen."

Bron: De Redactie, 22/11/2017 om 1:23
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...vluchtelingen-/

Mening: Het maakte me blij om dit artikel te lezen. Het is een grote stap in de goede richting dat de geloofsgemeenschappen dit mee gaan financieren. Voor mij persoonlijk blijft het een ver van mijn bed show maar het drama dat zich keer op keer blijft afspelen met de mensensmokkelaars is niet te geloven. Het is mooi om te zien dat de godsdiensten gaan samenwerken ook al hebben ze religieuze verschillen. Het is een stap in de goede richting om de vluchtelingencrisis te verhelpen en de mensensmokkelaars tegen te gaan. Met het samenwerken van iedereen zonder te kijken naar al onze religieuze verschillen kunnen we al veel bereiken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.