actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2017, 20:14
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
'Dringend nood aan winteropvang voor gezinnen met kinderen in Brussel'

'Dringend nood aan winteropvang voor gezinnen met kinderen in Brussel'

In Brussel slapen tientallen gezinnen met kinderen op straat. De winteropvang voor daklozen opende vorige week de deuren, maar voorziet nog geen extra plaatsen voor gezinnen met kinderen.

Dat zegt het Platform Kinderen op de Vlucht, dat eist dat de bevoegde overheden hun verantwoordelijkheden opnemen en samenwerken voor een kwalitatieve winteropvang.

'In het kader van de winteropvang opende de Samusocial 300 plaatsen voor alleenstaande vrouwen en mannen, gefinancierd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor gezinnen met kinderen werden er geen extra plaatsen voorzien', kaart het Platform vandaag aan.

Vanaf dit jaar heeft de federale overheid ook het Rode Kruis gemandateerd om winteropvang te organiseren, in een consortium met het CAW Brussel en Dokters van de Wereld.

'Tot vandaag is er echter geen duidelijke informatie over wanneer en waar deze opvang open zal gaan, en of gezinnen met kinderen daar terecht zullen kunnen. In dit laatste geval is er ook nog niet bepaald of gezinnen er overdag kunnen blijven, of elke morgen moeten vertrekken en zich 's avonds opnieuw moeten melden om te zien of er een plaatsje voor de nacht is', stelt het Platform. 'Het is onaanvaardbaar dat er de dag van vandaag kinderen buiten moeten slapen, in de winterkou. Er moet, zonder verder uitstel, een winteropvang voor gezinnen geopend worden'.

Bron: Knack, 21/11/2017, http://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-928955.html

Mening:
Ik vind het zeer choquerend dat er nog geen winteropvang is voorzien voor dakloze gezinnen met kinderen. Ik vind het zeer goed dat 'Platform Kinderen op de Vlucht' dit onmiddellijk wil veranderen want dit is toch wel een dreigend probleem. Het is zeker nodig dat er verantwoordelijkheid wordt genomen en wordt samengewerkt. Ik vind het onaanvaardbaar dat er nog steeds daklozen zijn die geen winteropvang hebben. Elk jaar lees ik opnieuw verschillende artikels in de media over daklozen die de nacht niet hebben overleefd door de winterse koude. Ik vind dit echt ontoelaatbaar. Ik ben ervan overtuigd dat er zeker in Brussel, maar ook in andere steden, genoeg mogelijkheden zijn qua opvangplaatsen om een winteropvang te organiseren. Dit is toch wel een grote prioriteit momenteel nu de temperaturen steeds kouder zullen worden. Er moet dringend actie ondernomen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2017, 18:01
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Net als Lotte vind ik het erg choquerend dat er zo veel gezinnen dakloos zijn. Dat de winteropvang nog geen extra plaatsen opent vind ik een regelrechte schande. Duizenden asielzoekers worden wel opgevangen en onze eigen dakloze bevolking blijft met lege handen achter. Dit is iets wat ik helemaal niet kan vatten. Misschien moet de overheid eerst zorgen dat de levensomstandigheden voor de bevolking die al in ons land verblijft te optimaliseren in plaats van met het open grenzen beleid een overcapaciteit mensen op te nemen die zorg nodig hebben. Zoals het gene wat Theo Francken eerder vandaag aankondigde vind ik een goede manier van werken. 150 mensen, gezinnen, worden volgend jaar veilig (!) overgebracht naar België waar ze asiel kunnen aanvragen. Op deze manier kan het asielproces in regelmaat gebeuren zonder een overcapaciteit zoals nu te creëren.
Mijn visie hierbij, als je duizenden asielzoekers opvang biedt moet je de dakloze burgers ook minstens opvang bieden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.