actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2017, 10:07
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Regering-Trump stuurt 60.000 Haïtianen terug naar huis

De regering van de Amerikaanse president Donald Trump heeft besloten dat 60.000 Haïtianen die in de afgelopen jaren in VS mochten wonen en werken, binnen anderhalf jaar moeten terugkeren naar hun thuisland. Zij kregen een beschermde status nadat Haïti in 2010 werd getroffen door een verwoestende aardbeving.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid zijn de omstandigheden in Haïti de afgelopen jaren dusdanig verbeterd dat de Haïtianen voor juli 2019 de VS uit moeten. De meeste inwoners hebben weer onderdak en de veiligheid is verbeterd, aldus het ministerie.

Het programma waaronder de Haïtianen in kwestie vallen, Temporary Protected Status (TPS), zou voor hen eigenlijk over 60 dagen al aflopen. Verschillende congresleden en de overheid van Haïti hadden echter bij de regering Trump aangedrongen op een verlenging van 18 maanden, omdat Haïti nog steeds niet veilig genoeg zou zijn om naar terug te keren.

Het Caraïbisch land heeft te maken met een cholera-epidemie en is de afgelopen jaren meerdere malen getroffen door orkanen. Haïti is één van de armste landen ter wereld: ondanks internationale hulp leeft ongeveer een kwart van de bevolking van minder dan een euro per dag.

Onder TPS vallen grofweg 435.000 mensen uit negen landen die gebukt gaan onder oorlog of de gevolgen van een natuurramp. Daags na de aardbeving in Haïti traden Haïtianen in Amerika dankzij president Barack Obama toe tot het programma. Hij verlengde hun beschermde status meerdere malen tijdens zijn presidentschap.

De Haïtianen kunnen nog wel proberen om een visum of een andere verblijfsstatus te bemachtigen om zo mogelijk in de VS te kunnen blijven.

Bron: De Morgen, 21-11-17, https://www.demorgen.be/buitenland/...-huis-bfd9884e/

Eigen mening: Hier zien we weer het duidelijke verschil tussen president Donald Trump en Barack Obama. Het is duidelijk dat Barack Obama hier meer begrip voor zou getoond hebben dat Trump nu doet. Ik wil niet zeggen dat het fijn is voor deze mensen dat ze de VS moeten verlaten als ze hier net een woonst of werk hebben, maar ik begrijp voor een deel Trump ook wel. Het hangt natuurlijk af van de oorzaak die hij eraan geeft om Haïtianen terug te sturen. Als zijn eigen bevolking hieronder gaat leiden, begrijp ik zijn keuze wel want hij zou wel eens felle kritiek kunnen krijgen anders van zijn eigen bevolking. Maar zolang dit niet van toepassing is, vind ik het overdreven. Ik kan snappen dat als de toestand in Haïti aan het verbeteren is, dat hij wil dat mensen terug naar daar trekken maar zolang deze Haïtianen geen kwaad doen en goed meewerken aan de maatschappij in de VS, zie ik hier geen probleem in. Ik vermoed ook dat anders Barack Obama niet hun beschermde status zou verlengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.