actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2017, 09:31
Brent v*nroyen Brent v*nroyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Herentals
Posts: 30
Elke dag veertig meldingen van psychisch partnergeweld

Elke dag veertig meldingen van psychisch partnergeweld

De politie registreerde in ons land vorig jaar ruim vijftienduizend meldingen van psychisch en emotioneel partnergeweld. De cijfers zijn maar het topje van de ijsberg.

Uit eerder onderzoek blijkt dat slechts 3,3 procent van de slachtoffers aangifte doet. En dan pas na gemiddeld 35 incidenten.

‘Voor veel slachtoffers zijn de psychische wonden de ergste’, zegt Mieke De Schepper van vzw Zijn. Met haar nieuwe campagne #VertederdVernederd wil de vzw mensen helpen om het gedrag sneller te herkennen, zowel in hun eigen relatie als bij anderen.

In het filmpje dat de campagne begeleidt, hemelt een jonge vrouw tegenover een vriendin haar relatie helemaal op, terwijl in de ondertitels te lezen valt wat er écht aan de hand is. De vier grote kenmerken van misbruik komen aan bod: kleineren en beledigen, de partner isoleren van vrienden en familie, constant controleren wat je partner doet, waar en met wie, en dreigen.

Bron: de standaard 21-11-2017

Eigen mening:
Ik vind dit niet echt een verrassing, er zijn zoveel gevallen van partnergeweld, maar vaak worden alleen de fysische gevallen bekeken en besproken en is er geen aandacht voor de gevallen van psychisch partnergeweld. Ik vind het laag bij de grond als je je eigen partner vernederd en het dan ook nog eens psychisch spelen dat vind ik niet kunnen. Er moet iets aan gedaan worden, maar alles begint met de erkenning ervan. Er is tot nu toe nog maar weinig actie ondernomen om het psychisch partnergeweld bespreekbaar te maken.
Spijtig genoeg zijn er elke dag weer veel nieuwe melding hier omtrent maar toch verbaast het me niet, er zijn veel koppels waar de ene partner de andere treitert en dat is moeilijk te stoppen op de dag van vandaag. Het is moeilijk te stoppen omdat we ook met sociale media zitten en met gsm's dus partners kunnen elkaar dus altijd en overal bereiken en dat maakt het heel moeilijk om psychisch partnergeweld tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.