actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 17:10
Jana.S*ets Jana.S*ets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Vorselaar
Posts: 16
Vakbonden vragen parlement pensioenmaatregel af te wijzen

De top van ACV, ABVV en ACLVB hebben een brief geschreven aan alle Kamerleden met de bede om de pensioenmaatregel die donderdag voorligt, af te wijzen. N-VA vindt de maatregel noodzakelijk.

De Kamerleden stemmen donderdag over het wetsontwerp eenheid van loopbaan, met daarin een maatregel om werken na een volledige loopbaan te belonen, maar ook met een maatregel die vele mensen die erg jong zijn beginnen werken, kan benadelen. Zij dreigen een lager pensioen te krijgen.

De vakbonden zijn daar erg bezorgd over en doen nu een ultieme poging om de wet tegen te houden. 'Stem deze maatregelen niet. Ze zijn onrechtvaardig en zinloos', schrijven ze aan de Kamerleden. 'Ga niet retroactief afpakken van de mensen. Dat is contractbreuk.'

De vakbonden vragen in de plaats daarvan dat de de pensioenberekening van alle lage lonen van werkende tieners worden opgetrokken tot het minimumrecht. Ze vragen ook een globaal en coherent pensioenverhaal, samen met de sociale partners, en willen dat de impact van de maatregel budgettair en sociaal, wordt doorgelicht.

N-VA-Kamerlid Jan Spooren laat weten dat er geen weg terug is voor de maatregel. 'Indien we dit niet doen, kunnen mensen in brugpensioen of in werkloosheid meer pensioenrechten opbouwen dan iemand die zijn volledige loopbaan van 45 jaar gewerkt heeft', zegt hij. 'Wij willen de band tussen het aantal gewerkte jaren en de pensioenuitkering versterken, en dan is de aanpassing van de gelijkgestelde periodes noodzakelijk.'

Volgens Spooren moet de regering de kosten van de pensioenen oner controle houden, bijvoorbeeld met deze maatregel. 'Dat is de enige manier om de vergrijzing aan te pakken en ervoor te zorgen dat ook de volgende generaties een pensioen zullen krijgen.'


Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171120_03197046, 20 november 2017


Mening: Ik snap de standpunten van beide partijen wel maar ik sluit me meer aan bij de overheid dan bij de vakbonden. De vergrijzing is momenteel een zeer groot probleem in ons land, en deze maatregel zou deze kosten echt wel kunnen aanpakken. Het is ook voordeliger voor de mensen die hun volledige loopbaan gewerkt hebben, wat niet meer dan juist zou zijn. Maar ik begrijp de vakbonden wel een beetje, ze kijken naar de gevolgen voor de jonge mensen en de jongeren. Dit is ook belangrijk want anders ga je later in de problemen komen. Dus ik denk dat beide partijen gewoon eens rond tafel moeten gaan zitten en proberen tot een oplossing te komen dat zowel goed is in het heden als in de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.