actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2017, 10:36
Lucas.C Lucas.C is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Herentals
Posts: 21
Akkoord rond hervorming van adoptie uit andere landen

De meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement (N-VA, CD&V en Open VLD) hebben een nieuw kader uitgewerkt voor de zogenoemde interlandelijke adoptie, adoptie van kinderen uit het buitenland. Bedoeling is om zoveel mogelijk onzekerheden en misbruiken te vermijden en kandidaat-ouders beter bij te staan.

De regels rond interlandelijke adoptie zijn pas vijf jaar geleden vernieuwd. "Maar de thematiek evolueert dermate snel, dat nieuwe regelgeving zich opdringt", zegt Vlaams Parlementslid Katrien Schryvers (CD&V).

"Niet alleen is het aantal interlandelijke adopties sterk gedaald (van 122 in 2012 tot 62 in 2016), wat de organisatie van de adopties sterk beïnvloedt. We kregen ook meermaals kregen te maken met vragen en onduidelijkheden in bestaande kanalen", zegt Schryvers die nu samen met Lorin Parys (N-VA) en Emmily Talpe (Open VLD) een aantal hervormingen voorstelt.

Wijzigingen
Het gebeurt dat een adoptiedienst of het Vlaams Centrum voor Adoptie de samenwerking met een adoptiekanaal of een -dienst in het buitenland opschort of stopzet, bijvoorbeeld bij twijfels over de integriteit of wanneer de wetgeving in het desbetreffende land verandert.

"In dat laatste geval moeten kandidaat-adoptieouders de mogelijkheid krijgen om over te stappen naar een ander adoptiekanaal, zonder weer helemaal achteraan de wachtlijst te moeten belanden", zegt Lorin Parys (N-VA).

Nazorg
De meerderheidspartijen willen ook dat kandidaat-adoptieouders tijdens de hele adoptieprocedure pychosociale ondersteuning krijgen. Ook na de adoptie zou er, indien nodig, nazorg moeten zijn, "want de onzekerheid weegt zwaar op de mensen", zegt Katrien Schryvers in "De ochtend" op Radio 1.

"Sommige adoptie-ouders of geadopteerden kloppen hiervoor liever niet aan bij de adoptiedienst zelf", zegt Emmily Talpe (Open VLD). "Nazorg moet daarom ook een taak zijn van het Steunpunt Adoptie. Adoptanten en geadopteerden hebben daardoor de keuze tot wie ze zich richten".

Afstemming
De meerderheidspartijen vragen in een resolutie ook naar een betere afstemming tussen het Vlaamse en het federale niveau. Ze vragen ook garanties voor wat betreft de middelen die de kandidaat-adoptanten betalen voor projectsteun.

Bron: De Redactie, 20/11/17 om 10:22
Link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...elijke-adoptie/

Mening: Het is goed dat men de regelgeving van de interlandelijke adoptie aanpast. Als ik kijk naar de daling die tussen 2012 en 2016 heeft plaatsgevonden dan denk ik wel dat dit dringend nodig was. Men zou moeten proberen van elk jaar het aantal adopties te laten stijgen en het is zeker al een goed begin om voorzorg en nazorg te voorzien voor de ouders. Het is en blijft een enorm grote keuze in je leven als je kiest voor adoptie. Als ik eerlijk ben, wist ik niet dat je helemaal achteraan de lijst terechtkwam als je koos voor een ander adoptiebureau. Maar ik ben blij dat dit nu verandert want anders bedraagt de wachttijd wel zeer lang. Ik begrijp ook dat de wachttijd de mensen afschrikte. Als ik verhalen hoor dat een adoptieprocedure al 2 jaar aan de gang is dan vind ik dat toch al zeer lang. Hopelijk komt er hier nu, in de mate van het mogelijke, verandering in.

Laatst aangepast door Lucas.C : 20th November 2017 om 10:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.