actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2008, 12:32
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Kinderen krijgen gratis fruit van Europa

De ministers van Landbouw van de EU maken elk schooljaar 90 miljoen euro vrij om gratis groenten en fruit uit te delen op school. Daar zijn ze het woensdag over eens geraakt. Met het initiatief wil Europa het toenemende overgewicht bij kinderen aanpakken. Zowat 22 miljoen Europeaantjes zouden daar momenteel aan lijden.

De gratis groente- en fruitbedeling start bij het begin van het schooljaar 2009-2010. De lidstaten mogen extra geld in het project te stoppen, ook privé-instellingen kunnen geld vrijmaken.

Jonge kinderen gezonde voedingsgewoonten bijbrengen is het hoofddoel van de actie. De lidstaten zullen daar tevens sensibiliseringscampagnes rond opzetten. Het nieuwe initiatief komt echter ook de Europese fruittelers ten goede.

Volgens Europese schattingen kampen ongeveer 22 miljoen kinderen met overgewicht. 5 miljoen zijn obees. Als daar niets tegen ondernomen wordt, komen er jaarlijks 400.000 kinderen met obesitas bij.

Bron : www.destandaard.be
Datum : Woensdag 19 november 2008

Reactie :
Ik vind dit eigenlijk een heel goed initiatief. Ik denk dat het algemeen geweten is er heel veel kinderen de dag van vandaag te kampen hebben met overgewicht en veel te ongezond leven. Daarom is het uitdelen van dit fruit niet slecht, hiermee toont men aan dat men het probleem inderdaad wil herkennen en dat men hieraan ook effectief iets wil doen.
Verder denk ik niet dat deze fruituitdeling het probleem zal oplossen. Naar mijn mening moeten ook andere zaken belicht worden. Zoals bijvoorbeeld sport op school, sporten in de vrije tijd,.. Kortom de zaken die kunnen bijdragen aan een betere en gezondere levensstijl van de jongeren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2008, 12:54
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik vind het ook een heel goed idee van de minister van Landbouw van de EU. Er wordt in Europa inderdaad al veel meer aandacht geschonken aan het toegenomen overgewicht bij kinderen. Het initiatief van het gratis fruit vind ik echt heel goed maar ik denk dat er hierbij dan nog wel extra maatregelen nodig zijn in verband met voedsel. Zo zijn er nog steeds op de scholen frisdrankautomaten. In frisdrank zitten vele suikers die ongezond zijn. Ik vind dat scholen dit zeker mogen verbieden. Zo verdwijnt de aantrekkelijkheid om dit te drinken. Wat kinderen thuis drinken, daar heb je geen vat op maar in de school kan je er wel mee op toezien. Zo zou ik ook frisdrank van thuis verbieden. Misschien lijkt dit op het eerste zich geen goede maatregel omdat je dit gaat verbieden maar volgens mij kan het echt wel bijdragen tot een gezondere eetgewoonte. Hierbij denk ik wel dat het belangrijk is om de kinderen goed in te lichten over een gezonde eet- en levensstijl. Als ze op de hoogte zijn van de gevolgen en van zaken die helpen om gezonder te eten en leven zullen ze hier meer aandacht voor hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2008, 12:55
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Het is inderdaad een mooi initiatief!
Er zijn al wel wat artikels geweest over snoepen en obesitas etc.
Dit initiatief zal geen totale oplossing beloven voor de gezondheisproblemen door overgewicht, maar het is in elk geval gezonder dan geen fruit/groenten eten. Het is allicht een stap vooruit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2008, 13:59
Sofie Daems Sofie Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 83
Fruit op school.

Mooi en gezond initiatief!
Verschillende scholen, waaronder het Sint-Lambertus in Heist, zijn al bezig met zo'n project. In het begin van het schooljaar moeten de ouders 7,50 euro betalen en voor dit bedrag krijgen hun kinderen elke week (op donderdag) 1 stuk fruit. En zeg nu zelf, 7,50 euro is een spotprijsje!
Maar toch heeft niet iedereen het er voor over, dus is het initiatief zeker en vast een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2008, 14:07
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Eén van mijn ouders zetelt in de lokale gezondheidsraad. Daarvan weet ik dat in België reeds in veel scholen zulke acties gehouden worden.
De Belgische jongeren worden al redelijk goed gemotiveerd op dat vlak.
Dat de fruitbedeling om kinderen te stimuleren gezond te eten nu ook op Europees vlak een feit zal worden, kan ik alleen maar aanmoedigen.
De getallen i.v.m overgewicht zijn echt angstwekkkend. Tijd dat men eens iets fundamenteels probeert te doen aan dat probleem, ook al besef ik dat dat dit een heel moeilijke opgave is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.