actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 23:13
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Leraars vaakst ziek op maandag en vrijdag

Bijna de helft van de leerkrachten die voor één dagje ziek thuis blijven, doet dat op een maandag of een vrijdag. De cijfers staan in een nieuw rapport over ziekteverzuim in het onderwijs. Is er misbruik in het spel?
Welgeteld 97.334 keer heeft een Vlaamse leerkracht in 2010 zich ziek gemeld op school, om vervolgens één dag thuis te blijven. In 2009 gebeurde dat nog maar 91.739 keer. Dat betekent dat er per honderd leerkrachten 58 eendagsziekten werden opgenomen.

Een dagje ziek zijn is niet abnormaal, maar opvallend is dat het wel erg vaak op maandag en op vrijdag gebeurt. 'Blijkbaar worden de ééndagsziekteverloven het meest genomen op dagen die aansluiten bij het weekend', klinkt het droog in het rapport van het Agentschap voor Onderwijsdiensten.

Als leerkrachten maar één dag afwezig zijn, moeten ze geen doktersbriefje halen om te bewijzen dat ze ziek waren. Vraag rijst dan ook of sommigen die regeling niet gebruiken om hun weekend te verlengen. 'Zieke leerkrachten hebben recht op ziekteverlof, maar het is niet fair tegenover leerlingen en niet collegiaal als ze een snipperdag nemen', zegt Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V), die er een parlementaire vraag over stelde aan minister Pascal Smet (SP.A).

Altijd doktersbriefje?

Smet stelde vorig jaar al aan de vakbonden voor om leerkrachten toch vanaf de eerste dag te verplichten een doktersbriefje te vragen. Het overleg leverde niets op. 'Het kan zelfs een negatief effect hebben', zegt ook Jos De Meyer. 'Want er zijn zeker zieke leerkrachten die één dagje uitzieken, terwijl ze anders aan de dokter om twee of drie ziektedagen zouden vragen. We moeten het goed onderzoeken. Maar als het aantal ééndagsziekten blijft stijgen, zullen we de regeling misschien toch moeten aanpassen.'

'Er wordt allerminst getalmd', zegt Pascal Smet in een reactie. 'Het is een uitdrukkelijke keuze om eerst via de sociale partners en de scholen zelf te gaan, want zij zijn werkgever. Er is een werkgroep opgericht, een aanpassing aan de regelgeving is maar de laatste optie.'

De ééndagsziekten worden opgenomen door 57.765 van de 187.000 Vlaamse leerkrachten. Het zijn vooral de 26-tot 35-jarigen die al eens een baaldag nemen. 48 procent van de leerkrachten was nooit ziek, de anderen waren al eens wat langer buiten strijd. Ze waren in 2010 welgeteld 2.384.378 dagen afwezig wegens ziekte. Dat zijn er 1.154 minder dan in 2009.
Bron: destandaard.be
17/11/11

Eigen mening:
Ik denk dat leerkrachten die zo’n snipperdag nemen zichzelf meer werk bezorgen. Aangezien de leerstof tegen het einde van het jaar gezien moet zijn, zal de leerkracht sneller moeten werken tijdens de andere uren. Een snipperdag mag je, volgens mij, alleen aan jezelf toelaten als het mogelijk is en als je het werk van die dag kunt opvangen op een andere dag. Dit zal niet voor alle leerkrachten gelden. Soms is het echter nodig om zo’n snipperdag te hebben, ik vind daarom dat men niet direct het doktersbriefje moet invoeren. Als de leerkracht zich niet goed voelt is het beter dat hij of zij thuis uitziekt, in plaats van toch naar school te komen en leerlingen ziek te maken of om te proberen iets te doen in de klas maar hier niet in slagen. Als er echt misbruik wordt gemaakt van deze snipperdagen en de leerkracht zo verlengde weekends probeert te krijgen, valt dit meteen op. Dan ligt het volgens mij aan de directie om die leerkracht hierover aan te spreken en sancties te laten volgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2011, 15:00
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Eerlijk gezegd schrok ik van deze cijfers. Ik vind het persoonlijk redelijk belachelijk dat je als leerkracht snipperdagen neemt en hier misbruik van maakt omdat ik vind dat leerkrachten zéker niet te klagen hebben qua vakantiedagen! Als ze dan nog eens een extra verlengd weekend willen vind ik dit gewoon hebzuchtig en egoïstisch.

Natuurlijk kan je best, als je bijvoorbeeld in het weekend ziek was of je voelt je 's maandags niet zo goed, uitzieken zodat je geen leerlingen en/of collega's besmet. Maar tijdens het lezen van dit artikels heb ik toch mijn twijfels gekregen of het hier wel effectief gaat over dagen dat deze leerkrachten echt ziek zijn.

Ook ben ik het eens met de mening van Jolien Vissers als het gaat over de ziektebriefjes van de dokter. Ik vind dit niet noodzakelijk als het gaat over één dag dat je afwezig bent, maar er moet echter wel een gesprek volgen tussen de directie en de leerkracht die iets te veel 'toevallig' ziek is op een maandag of een vrijdag. Enkel op deze manier kan de samenwerking goed verlopen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2011, 18:43
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
reactie

Toen ik dit artikel las viel ik wel totaal uit de lucht dat dit blijkbaar zo frequent overkomt bij leerkrachten en ze zichzelf een verlengt weekend toe eigenen is toch niet normaal. Ze moeten nu wel niet elke leerkracht over de zelfde kam gaan scheren omdat er een aantal dit wel vaak doen. Net zoals de twee voorgangers die op dit artikel hebben gereageerd vind ik niet dat ze vanaf de eerste dag een doktersbriefje moeten kunnen voorleggen. Maar ze zouden wel een regeling kunnen treffen dat de directie wel als zo’n zaak te vaak voorkomt de leerkrachten mogen vragen om dan wel een doktersbewijs binnen te brengen voor de leerkrachten die snipperdagen nemen toch te kunnen controleren!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th November 2011, 20:00
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Eigenlijk vind ik het vrij logisch dat vrijdag een veel voorkomende dag is. Je bent vrijdagochtend ziek en denkt "ik heb nog 2 dagen om uit te zieken, ik moet niet naar de dokter".
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2011, 22:05
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Orgineel gepost door Jolien.Vissers
.
Ik denk dat leerkrachten die zo’n snipperdag nemen zichzelf meer werk bezorgen. Aangezien de leerstof tegen het einde van het jaar gezien moet zijn, zal de leerkracht sneller moeten werken tijdens de andere uren. Een snipperdag mag je, volgens mij, alleen aan jezelf toelaten als het mogelijk is en als je het werk van die dag kunt opvangen op een andere dag. Dit zal niet voor alle leerkrachten gelden. Soms is het echter nodig om zo’n snipperdag te hebben, ...


Reactie:
Volgens Vandale is een snipperdag een vrije dag die door een werknemer kan opgenomen worden. Een 'vrije dag' is m.a.w. een dag, waar je als werknemer recht op hebt. Daar wringt het schoentje al. Een leerkracht die beslist om een verlengd weekend te nemen omdat het zo goed uitkomt, heeft geen recht op die dag. Hier moet eigenlijk niet over gediscussieerd worden. Leerkrachten die niet tevreden zijn met de vastgestelde vakantieperiodes en vrije dagen in het onderwijs, staat het nog altijd vrij om ergens in de privésector te gaan werken. Daar kan je, in overleg met de werkgever, af en toe een snipperdag opnemen.

Ik word trouwens boos bij het lezen van betreffend artikel. Ben ik te idealistisch als ik denk dat we leerkracht worden omdat we jongeren iets willen bijbrengen, omdat we ons ten volle willen smijten om jonge mensen mee te vormen? Een leerkracht die een verlengd weekend neemt (om bijvoorbeeld eens luilekker op de zetel te blijven liggen of om nog een klusje in huis af te werken, ..) is zwak.

Hoe zit het trouwens met de 'voorbeeldfunctie'? Is dat niet inherent aan het leerkracht-zijn? Hoe kan je stiptheid, orde, eerlijkheid e.d. van jouw leerlingen verwachten, als je er je hand niet voor omdraait om ziekte te veinzen? Dit soort leerkrachten slaat een belachelijk figuur. Leerlingen zijn slim. Ze hebben het snel door wanneer ze bij de neus genomen worden.
Ik vind het erg. De leerlingen zijn de dupe. Een leerkracht, die zonder verpinken thuis blijft zonder ziek te zijn, ligt er - volgens mij - ook niet van wakker als de lessen met een sneltreinvaart, type TGV, moeten afgerammeld worden. Zij of hij zal het waarschijnlijk ook niet erg vinden als leerlingen plots stapels taken en lessen te verwerken krijgen.

In het artikel wordt nog maar alleen gesproken over verlengde weekends, maar met geen woord wordt gerept over verlengde vakanties. Toevallig of niet, maar bepaalde leerkrachten worden de week voor of na de vakantie 'ziek'. Goedkopere vliegtuigtickets?



Voor mijn part is het vrij eenvoudig. Wanneer je écht ziek bent, dan ben je blij dat je naar de dokter kan en kan geholpen worden. Alleen hij of zij is bevoegd om te oordelen of je inderdaad niet kan werken en het is dan ook zij of hij alleen die oordeelt hoe lang dat ziekteverlof moet duren. Ik vind trouwens dat een arts zich niet onder druk moet laten zetten door de patiënt om zich het aantal ziektedagen die hij moet schrijven te laten dicteren. Bij onze huisarts hangt in de wachtkamer een duidelijke boodschap: elke onterechte verklaring die door de patiënt gevraagd wordt, zal steeds geweigerd worden! Daarmee is de kous af.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th November 2011, 12:30
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ik kan Belinda alleen maar bijtreden.
Zelf werk ik al enkele jaren op een internaat en inderdaad, steeds vaker komen internen op maandag van school met de mededeling dat ze geen huiswerk hebben. Ze hadden die dag immers een aantal uren studie (soms zelfs 5 tot 6u op een dag van 8 lesuren) en konden dan al hun huiswerk maken. Op zich is dat voor deze leerlingen op dat ogenblik best wel aangenaam. Ze hebben immers geen les en kunnen hun huiswerk al voorbereiden.MAAR als dan de periode van de examens eraan komt moeten deze leerlingen dan weer wel véél huiswerk maken want anders krijgen ze hun leerstof niet gezien. "Mevrouw, wij kunnen er toch niets aan doen dat onze leerkracht zo vaak afwezig is." Is dan ook een zinnetje dat ik vaak te horen krijg. En inderdaad, onze leerlingen mogen daar niet de dupe van zijn. Zij moeten aan het einde van het schooljaar de nodige leerstof gezien hebben, zonder dat ze daar zélf héél hard voor moeten werken omdat hun leerkracht te veel afwezig was.
Als je écht ziek bent, vind ik dat je kan en mag thuisblijven. Maar hoeveel leerkrachten zouden er niet zijn die op zaterdag nog wel naar een feestje kunnen of op weekend kunnen gaan maar op maandag 'ziek' zijn.
Persoonlijk vind ik het dan ook dat de invoering van een ziektebriefje geen slecht idee is. Akkoord, het vraagt meer organisatie maar in principe heeft iedereen er baat bij. Ik vermoed immers dat er dan minder afwezigheden zullen zijn en dit is in het voordeel van de leerlingen. En daarvoor doen we het toch, niet?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd November 2011, 08:15
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Dit verschijnsel is ten eerste niet alleen te vinden in de onderwijssector, maar een tastbaar begrip in quasi alle sectoren. Het tweede is het een mes dat aan twee kanten snijdt: is het verantwoord een zieke leerkracht zich bloot te geven aan het overdragen van een mogelijke ziekte aan honderd potentiële jongeren of is het raadzaam het zekere voor het onzekere te nemen? Feit is wel dat het onmiskenbaar het meest praktische is om ziek te worden net voor of net het weekend. Bovendien is het verhaal van het doktersbriefje een lachertje vanwege de alom bereidheid van dokters tegenover hun "klanten" de nodige dagen vrij te schrijven.
Het klinkt allemaal egoïstisch, maar vermits iedereen in gelijk welke sector het doet, is het slechts een niet te voorkomen en moeilijk te verhelpen, dus gedoogde situatie geworden.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd November 2011, 11:30
Andy.Pinxteren Andy.Pinxteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 48
Bij een observatie leg ik mijn oor soms te luisteren in de leraarskamer om een glimp op te vangen van het "lerarenleven". Nu stuitte ik toevallig op een gesprek. Het ging over een leerkracht die last had van haar rug en al enkele weken thuis zat. Zij had vertelt dat ze het liefst tot de Kerstvakantie thuis wou blijven omdat dit het beste is voor de leerlingen. Zo kan de vervanger het deel afwerken en kan zei na de Kerstvakentie met een nieuw deel beginnen.

Bij het horen van dit gesprek had ik toch wel enkele bedenkingen. Is het echt wel beter om je leerlingen langer les te laten krijgen van een vervanger die een ander vak geeft?

Ik geloof best dat sommige leerkrachten er soms door kunnen zitten en dan soms op maandag en vrijdag liever thuis blijven. Maar uiteindelijk zijn er denk ik toch verlofdagen genoeg in het onderwijs om te recupereren.
__________________
I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.

Thomas Jefferson
3rd president of US (1743 - 1826)
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd November 2011, 11:43
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Andy.Pinxteren
Bij een observatie leg ik mijn oor soms te luisteren in de leraarskamer om een glimp op te vangen van het "lerarenleven". Nu stuitte ik toevallig op een gesprek. Het ging over een leerkracht die last had van haar rug en al enkele weken thuis zat. Zij had vertelt dat ze het liefst tot de Kerstvakantie thuis wou blijven omdat dit het beste is voor de leerlingen. Zo kan de vervanger het deel afwerken en kan zei na de Kerstvakentie met een nieuw deel beginnen.

Bij het horen van dit gesprek had ik toch wel enkele bedenkingen. Is het echt wel beter om je leerlingen langer les te laten krijgen van een vervanger die een ander vak geeft?

Ik geloof best dat sommige leerkrachten er soms door kunnen zitten en dan soms op maandag en vrijdag liever thuis blijven. Maar uiteindelijk zijn er denk ik toch verlofdagen genoeg in het onderwijs om te recupereren.


Ik snap je redenering niet? Een vervanger die een ander vak geeft?
Ik kan haar redenering begrijpen. Het is voor leerlingen een hele aanpassing als ze een interimleerkracht krijgen. Soms denk ik ook dat het beter is om delen af te werken zodat je als interimleerkracht daar een toets van kan doen en dan kan de leerkracht verder met het andere deel. Want iedereen geeft op ander manier les of legt andere nadrukken.

Ik vind dat er hier heel snel veralgemeend wordt.
Ik ben nu 3jaar afgestudeerd en ben nog maar 1 dag afwezig geweest.
Dit was een vrijdag. Neen ik heb geen verlengd weekend genomen. Mijn wekker ging af en ik had barstende hoofdpijn (aankomende migraine) en voelde me verschrikkelijk misselijk. Meestal sleur ik me naar het werk ook al voel ik me niet goed maar toen zag ik op die manier 45min naar het werk rijden niet zitten. Zeker niet met aankomende migraine want als deze op mijn ogen zou slaan zou ik amper terug thuis geraakt zijn. Ik heb heel de dag in bed gelegen. Maandag stond ik weer kiplekker in school.

Statements als: je hebt genoeg vakantie om te recupereren vind ik ook niet gepast. Als je enkele jaren in het onderwijs draait denk je daar anders over. Ik heb al elk schooljaar een leerkracht er zien onderdoor gaan.
Dit jaar al in oktober. Gewijzigde opdrachten, extra opdrachten etc. en je lichaam geraakt op.

Ik kan inderdaad ook begrijpen dat je op een vrijdag niet direct naar de dokter gaat want je hebt dan nog zaterdag en zondag om te rusten en uit te zieken.

Laatst aangepast door MinkeVanHoof : 22nd November 2011 om 11:49.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 22nd November 2011, 16:17
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik schrik er erg van dat er zoveel leerkrachten op maandag of vrijdag voor één dag "ziek" zijn. Dat is mij eigenlijk nooit opgevallen. Persoonlijk zou ik mezelf nooit ziek melden terwijl ik dat niet ben, omdat je in mijn ogen je leerlingen dan wat in de steek laat. Dit is vooral niet fair tegenover je collega's, want zij moeten dan studie geven tijdens hun "vrij uurtje" omdat jij een dagje vrij wou. Uiteindelijk moet je die verloren tijd toch weer inhalen en hierdoor heb je dan misschien niet voldoende tijd gespendeerd aan die les waardoor niet alle leerlingen de leerstof onder de knie hebben.

Het invoeren van de verplichte doktersbriefjes (ook voor één dag) vind ik wat te ver gaan. Als je je écht niet goed voelt en de moed niet hebt om voor een drukke klas te gaan staan, kan je soms beter een dagje thuis blijven. Om dan al meteen naar de dokter te moeten gaan... Ik wacht persoonlijk altijd toch wat af om te kijken of het echt niet betert. Volgens mij is het beter om gewoon in het oog te houden of dit vaak voorvalt bij dezelfde leerkracht en er dan zelf je conclusie uit te trekken.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 27th November 2011, 17:37
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Citaat:
Orgineel gepost door Carine.Smets
Dit verschijnsel is ten eerste niet alleen te vinden in de onderwijssector, maar een tastbaar begrip in quasi alle sectoren. Het tweede is het een mes dat aan twee kanten snijdt: is het verantwoord een zieke leerkracht zich bloot te geven aan het overdragen van een mogelijke ziekte aan honderd potentiële jongeren of is het raadzaam het zekere voor het onzekere te nemen? Feit is wel dat het onmiskenbaar het meest praktische is om ziek te worden net voor of net het weekend. Bovendien is het verhaal van het doktersbriefje een lachertje vanwege de alom bereidheid van dokters tegenover hun "klanten" de nodige dagen vrij te schrijven.
Het klinkt allemaal egoïstisch, maar vermits iedereen in gelijk welke sector het doet, is het slechts een niet te voorkomen en moeilijk te verhelpen, dus gedoogde situatie geworden.

Als ik mij niet vergis, moet je als werknemer in de privé zelfs voor 1 dag een doktersattest hebben, tenzij je er een dag van je jaarlijkse vakantiedagen voor opoffert natuurlijk. Een werkgever wil vooral kunnen rekenen op zijn werknemer en is er niet mee gediend wanneer die om de haverklap thuis blijft. Een werknemer die niet rendabel genoeg is, mag al snel zijn C4 verwachten.
Persoonlijk vind ik bovendien dat je het onderwijs niet kan vergelijken met andere sectoren. In het onderwijs ben je, in de eerste plaats, bezig met het vormen van jongeren. Deze jonge mensen zijn voor een groot deel afhankelijk van jouw goede wil en inzet. Zij zijn er de dupe van wanneer ze geen les krijgen.
Een laatste: stel dat iedereen in gelijk welke sector zich zomaar 'ziek' houdt (of zou kunnen houden) op vrijdag of maandag, wil dat dan zeggen dat wij in het onderwijs hierin moeten volgen? Ik vind dat een regelrechte schande!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.