actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2011, 09:12
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Confronteer slechte bestuurders via Facebook met hun eigen dood

Confronteer slechte bestuurders via Facebook met hun eigen dood

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil chauffeurs die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken, met een shocktherapie op andere gedachten brengen. Via Facebook kunnen hun vrienden een levensecht krantenartikel opstellen waarin de chauffeur het slachtoffer wordt van een dodelijk ongeval. Dat bericht Het Nieuwsblad zondag.


De Facebook-applicatie kadert in de campagne 'Go for Zero', zegt Sofie Van Damme van het BIVV. "Iedereen die een gevaarlijke chauffeur op andere gedachten wil brengen, kan met enkele klikken zo'n gepersonaliseerd krantenartikel aanmaken."

Groot succes
Het succes is groot: na één dag waren er al 800 overlijdensberichten verstuurd. De reacties bij de doelgroep - jonge automobilisten - zijn zeer positief, zegt Sofie Van Damme.

De boodschap wordt diskreet overgebracht: de bestuurder is de enige die het bericht krijgt. "Uit de reacties blijkt dat zoiets zeer confronterend is", luidt het.

bron:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...eigen-dood.aspx

mijn mening:
Ik begrijp dat als de persoon waarover dit artikel gaat, dit artikel leest, hij heel geschokt zal zijn. Het is zeer confronterend om zijn/haar eigen naam te zien als slachtoffer van een ongeval. Langs de ene kant vind ik dat goed omdat sommige mensen dan misschien meer bewust worden van hun probleem en er werkelijk iets aan gaan doen. Langs de andere kant is het misschien voor sommige mensen zo confronterend dat het te ver gaat. Als je dit voor iemand maakt kan je best even nadenken of die persoon er wel "goed" op zal reageren.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 20th November 2011 om 09:20.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2011, 10:32
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Langs de ene kant vind ik dit een zeer goed initiatief. Als je plotseling zo'n artikel op Facebook van jezelf ziet, zal je wel flink schrikken. Het zal je doen nadenken over de mogelijke gevolgen van je drankgebruik, snelheid... Langs de andere kant kan de persoon in kwestie hier ook helemaal verkeerd op reageren. Het zijn tenslotte je 'vrienden' die dit artikel over jou moeten maken en dit kan in het verkeerde keelgat schieten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2011, 13:24
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik ben wel heel positief over dit artikel. Met die Go for Zero-applicatie op Facebook moeten jongeren elkaar durven sensibiliseren. Dit vind ik geen slecht initiatief. Ze worden er zelf bij betrokken en kunnen er iets aan doen. Het feit dat jongeren dagdagelijks op Facebook zitten, maakt het voor hen toegankelijker om een mailtje te sturen naar de bestuurder. Het moment dat ze in de wagen stappen, durven veel jongeren de bestuurder niet op zijn roekeloos rijgedrag wijzen. Je wordt meteen een pretbederver genoemd. Achteraf lukt dat beter.

Het lijkt mij zeer confronterend om een mailtje te krijgen van je vrienden, met als boodschap dat ze je rijgedrag niet appreciëren. Als bestuurder denk je toch in je auto dat je indruk aan het maken bent, ze vinden je stoer omdat je zo snel kan rijden in die bochten. Maar nadien blijkt dat niet zo te zijn... Het is enerzijds erg confronterend om dit van je vrienden te krijgen, maar anderzijds ga je meteen nadenken over de gevolgen van jouw rijgedrag. Je weet dat je vrienden bezorgd zijn om jou, maar ze vrezen ook voor hun eigen veiligheid. Jij bent ten slotte verantwoordelijk voor de mensen die met jou meerijden. Er zullen natuurlijk chauffeurs zijn die deze mails aan hun laars lappen, maar als je jong bent kan dit volgens mij wel een groot effect hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2011, 19:13
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door carmen.van.bouwel
Ik ben wel heel positief over dit artikel. Met die Go for Zero-applicatie op Facebook moeten jongeren elkaar durven sensibiliseren. Dit vind ik geen slecht initiatief. Ze worden er zelf bij betrokken en kunnen er iets aan doen. Het feit dat jongeren dagdagelijks op Facebook zitten, maakt het voor hen toegankelijker om een mailtje te sturen naar de bestuurder. Het moment dat ze in de wagen stappen, durven veel jongeren de bestuurder niet op zijn roekeloos rijgedrag wijzen. Je wordt meteen een pretbederver genoemd. Achteraf lukt dat beter.

Het lijkt mij zeer confronterend om een mailtje te krijgen van je vrienden, met als boodschap dat ze je rijgedrag niet appreciëren. Als bestuurder denk je toch in je auto dat je indruk aan het maken bent, ze vinden je stoer omdat je zo snel kan rijden in die bochten. Maar nadien blijkt dat niet zo te zijn... Het is enerzijds erg confronterend om dit van je vrienden te krijgen, maar anderzijds ga je meteen nadenken over de gevolgen van jouw rijgedrag. Je weet dat je vrienden bezorgd zijn om jou, maar ze vrezen ook voor hun eigen veiligheid. Jij bent ten slotte verantwoordelijk voor de mensen die met jou meerijden. Er zullen natuurlijk chauffeurs zijn die deze mails aan hun laars lappen, maar als je jong bent kan dit volgens mij wel een groot effect hebben.


Na het nieuws te hebben gezien zit ik toch met wat twijfels... Het ging erover dat iemand de applicatie had gebruikt en een artikel had doorgestuurd naar de bestuurder. Maar iemand anders (een familielid van de bestuurder) heeft dit artikel gelezen en was doodongerust. Zij dacht namelijk dat de bestuurder écht een dodelijk ongeval had veroorzaakt, terwijl dit gewoon een nepartikel was om de bestuurder te confronteren met zijn rijgedrag. Men moet er dus voor zorgen dat er geen enkele verwarring kan ontstaan, anders gaan mensen zich onnodig zorgen maken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st November 2011, 16:15
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Nieuwe VERKEERScampagne BIVV onder vuur

BRUSSEL - De stunt van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid valt niet in goede aarde bij de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. 'Jammer dat men hiermee doorgegaan is.'
Van onze redacteur

'Het was een van de ideeën die men ons een paar maanden geleden heeft voorgelegd', zegt Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. 'Wij waren daar toen niet enthousiast over, om het met een understatement te zeggen. We vinden het jammer dat men hier toch mee doorgegaan is.'

De nieuwe stunt van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) werd eind vorige week gelanceerd en trok gisteren de aandacht van alle journaals. Op Facebook heeft het BIVV een applicatie gelanceerd waarmee jongeren elkaar terdege kunnen doen schrikken: als een vriend of vriendin wel eens onder invloed achter het stuur kruipt, of te snel rijdt, dan kunnen ze een nepkrantenbericht fabriceren over het ongeluk waarbij die vriend of vriendin om het leven is gekomen. Dat bericht valt dan bij de betrokken wegpiraat in de mailbox. Met als boodschap: Hey, heb je dit artikel al gezien? - en dan de link. Onder het motto: stuur je vriend(in) eens een bericht waarin staat dat hij (of zij) dood is.

'Choquerend? Nee, jongeren vinden dat niet choquerend', zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme. 'Wel confronterend. Maar dat is wat we willen. Wij proberen voor elke boodschap en elke doelgroep de juiste toon te vinden, en uit onderzoek bij focusgroepen bleek dat dit moet kunnen. We hebben in totaal bijna negen maanden besteed aan het uitwerken en testen van dit idee. Het is de bedoeling dat jongeren elkaar sensibiliseren.'

Weddenschap

De cijfers kwamen gisteren nog eens in de aandacht, ter gelegenheid van de Internationale Herdenkingsdag van Verkeersslachtoffers. De voorbije tien jaar verloren 10.242 mensen het leven in het Belgische verkeer, 69.380 raakten zwaargewond. Tijdens weekendnachten zijn automobilisten tussen 18 en 25 jaar - de doelgroep van deze campagne - betrokken bij ruim een derde van de ernstige ongevallen. Reden genoeg, vond het BIVV, om qua sensibiliseringstoon een versnelling hoger te schakelen.

Aanvankelijk was het plan nog wat wilder: jongeren zouden een weddenschap kunnen beginnen over wie van hun vrienden als eerste in het verkeer zou sneuvelen. Maar omdat daarmee het risico op digitaal pestgedrag te groot was, werd dat idee afgevoerd. Deze applicatie kan alleen gebruikt worden op Facebook, en het krantenbericht valt alleen bij de betrokkene in de mailbox. Het is een één-op-één-waarschuwing, geen schandpaal.

'En toch vinden wij dit morbide', zegt Koen Van Wonterghem. 'Als Ouders van Verongelukte Kinderen staan we achter de doelstellingen van het BIVV, wij hebben het Go for Zero-charter mee ondertekend, maar deze applicatie vinden we tamelijk macaber. Het is trouwens bewezen dat zulke choquerende campagnes helemaal niet werken.'

Is deze stunt zelf wel een lang leven beschoren? Het BIVV verwees gisteren naar een aantal positieve reacties op Twitter om de campagne in een positief daglicht te stellen. Maar in de televisiejournaals weerklonk toch ook al felle kritiek. Onder meer van Genkenaar Wouter Verrept, die getuigde dat zijn familie in alle staten was toen ze zijn mailbox openden, en lazen dat hij verongelukt was.

DS 21/11/2011

mijn mening: Nu ik dit artikel vandaag in de krant las, vond ik toch wel dat ik mijn mening hierover moest herzien. Het idee op zich leek me wel 'ok' maar nu je weet welke impact dit kan hebben bij familieleden/vrienden van het zogezegde slachtoffer. Het ergst is ook dat zij dan meer gechoqueerd en ongerust zijn dan de chauffeur zelf. Het idee van BIVV om iets aan de verkeersongevallen te doen, kan ik alleen maar beamen. Op de manier hoe dat het best aangepakt wordt, moet nog eens goed over worden nagedacht.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st November 2011, 18:19
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik vind dit eigenlijk een beetje dubbelzinnig, anderzijds is het heel goed als preventiecampagne tegen rijden onder invloed, maar ook anderzijds vind ik het er een beetje over gaan. Met de zogenaamde 'dood' van iemand valt niet te spotten en kan ook voor grote verwarring zorgen. Persoonlijk zou ik het niet appreciëren als iemand een vals overlijdensbericht over mij via Facebook zou verspreiden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st November 2011, 22:55
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Ik vind dit een zeer confronterend bericht maar zeer doeltreffend. Toen ik het las op de site was mijn eerste gedacht: "Maar dit is veeel te erg. Dat is toch illegaal", maar daarna dacht ik: "Dit is doeltreffend misschien is dit wel goed voor mensen die veel dronken achter het stuur zitten". Ik ken iemand die vele keren dronken achter het stuur kroop. Iedereen zei tegen hem dat hij dat niet meer mocht doen maar toch bleef hij dit doen. Op een dag was het toch eens te laat voor hem. Hij is gestorven doordat hij tegen een boom was gereden en hij zat uiteraard dronken achter het stuur, spijtig genoeg.
Ook ken ik iemand die iemand heeft doodgereden omdat hij dronken achter het stuur zat. Bij deze persoon kan zo'n artikel wel zeker aanslaan. Want hij was gestopt met drinken maar uiteindelijk is hij terug beginnen drinken en rijden tegelijk. Dus voor zo'n mensen is deze actie wel doeltreffend.
Ik hoop dat iemand, die zo'n artikel aankrijgt in zijn mailbox, toch eens nadenkt vooraleer hij dronken in zijn auto stapt. In ieder geval zal hij eraan herinnerd worden aan dat verschrikkelijk beeld (artikel van je eigen dood). Eigenlijk ben ik er wel een voorstander van. Ik denk wel dat er minder ongevallen zullen gebeuren!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd November 2011, 11:41
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Extra artikel:
BIVV mildert campagne met valse doodsberichten
dinsdag 22 november 2011, 08u33 Bron: belga
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) past zijn confronterende campagne om jonge chauffeurs te sensibiliseren aan.
Er kwam felle kritiek op de Facebook-applicatie van het BIVV, waarmee iemand een vals krantenartikel kan aanmaken over een vriend van wie men vindt dat hij gevaarlijk en roekeloos rijdt. Volgens dat artikel is de persoon in kwestie dan gestorven in een verkeersongeval. Het artikel lijkt echt, en ook alle persoonsgegevens kloppen, zodat de tekst hard kon aankomen.


De applicatie wordt daarom aangepast. Wie nu een melding krijgt dat er een krantenartikel is verschenen, krijgt er duidelijk de boodschap bij dat het bewuste artikel niet echt is.

"Het voorval beschreven in het artikel is niet echt gebeurd en werd enkel gecreëerd in het kader van een sensibilisatiecampagne tegen verkeersongevallen", zo luidt de tekst. En nog: "Dit bericht, inclusief eventuele bijlagen, is uitsluitend bestemd voor de persoon die in het artikel vermeld wordt".

bvb
Bron:De Standaard Online: Bron

Mijn mening:
Ik snap echt niet dat er niet meteen vermeld stond bij deze berichten dat ze niet echt waren. Dat de makers ervan niet konden voorspellen dat er negatieve reacties gingen komen en dat er mensen zijn die meteen in paniek geraken bij zo'n bericht kan er bij mij niet in. Na het idee om jongeren niet meer 's nachts te laten rijden als ze pas hun rijbewijs hebben is dit al het tweede initiatief van de BIVV in de afgelopen maanden dat voor velen belachelijk klinkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.