actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th July 2017, 01:44
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
To the bone (op Netflix)

To the Bone (Netflix)

Ellen is een weerbarstig, 20-jarig meisje dat lijdt aan anorexia. Het grootste gedeelte van haar tienerjaren heeft ze doorgebracht in verschillende herstelprogramma's, maar helaas zonder succes. Haar familie is vastbesloten om een oplossing te vinden voor haar probleem en stuurt haar naar een tehuis voor jongeren dat onder leiding staat van een onconventionele dokter. Ellen, verrast door de ongebruikelijke regels en gecharmeerd door haar medepatiënten, moet haar verslaving onder ogen komen.(bron: moviemeter.nl)

Deze film kwam voor zijn release op 14 juli al enkele keren in the picture. Sommigen zeggen dat men een eetstoornis idealiseert en daardoor een vertekend beeld geeft aan de kijker. Ik heb ook wel het gevoel eerder een verheerlijking te zien van wat anorexia met zich meedraagt. De docu “Emma wil leven” daartegen bleef me dagen bij; deze film waarschijnlijk ook maar op een andere manier.

Aan het begin van de film is een disclaimer zichtbaar die laat weten dat de makers van de film zelf een eetstoornis achter de rug hebben waardoor hun kijk op de ziekte voor anderen choquerend kan zijn. Deze kijk was doorheen de film zeer duidelijk.

Door persoonlijke redenen heb ik even getwijfeld of ik deze film wel zou bekijken -de gradatie van "ergheid" inschatten-. Ik denk wel dat het hele verhaal (of fragmenten ervan; vooral in het begin van de film) goed kunnen zijn om aan te halen in een les/klasgesprek rond bijvoorbeeld eetstoornissen. Wat ik ook wel moet meegeven is dat ik de film af en toe gepauzeerd/weggekeken heb omdat ik vond dat hij “te heavy” werd; al bij al viel het wel mee door de humor die er aan te pas komt maar hier zou je misschien rekening mee moeten houden bij het tonen aan leerlingen. De mannelijke patiënt in het huis heeft een zeer hoog “John Green”-personage gehalte waar ook de nodige melige humor tegenaan gesmeten wordt.

In sommige scènes vond ik het wel choquerend te zien hoe mager de actrice is. In een artikel las ik dat ze op dieet moest voor de rol, maar hoop enorm hard dat er een hoop schmink en andere trucs aan te pas kwamen om haar zo dun te laten lijken.

Mocht je interesse hebben, hier kan je de trailer bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=BKka-ZwUtfk
Documentaire “Emma wil leven”: https://www.youtube.com/watch?v=EDx8tfcaAoE
Artikel "Actrice Lily Collins overladen met complimenten nadat ze afviel voor film over anorexia": http://www.hln.be/hln/nl/37/Happy/a...-anorexia.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.