actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th June 2017, 16:50
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Voor een op de vier kinderen geboren in 2016 is Nederlands niet de moedertaal

Bij exact 27,2 procent van de kinderen geboren in 2016 in Vlaanderen is het Nederlands niet de taal die het kind met de moeder spreekt. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport "Het kind in Vlaanderen" van Kind en Gezin. Al wordt wel benadrukt dat dit niet wil zeggen dat de moeder geen Nederlands kan spreken. Zoek onderaan dit artikel ook op hoe de situatie specifiek is in uw provincie en in uw gemeente.
Kind en Gezin registreert de taalgegevens omdat jonge kinderen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, geconfronteerd worden met grotere uitdagingen om het later op school en op de arbeidsmarkt goed te doen. Hoewel dus een op de vier geen Nederlands als moedertaal heeft, merkt Kind en Gezin wel op dat dat niet noodzakelijk betekent dat de moeder geen Nederlands spreekt of begrijpt. Ook kan iemand anders in het gezin Nederlands spreken met het kind.

Het aantal kinderen waarvan Nederlands de moedertaal is, daalt met 0,7 procentpunt ten opzichte van 2015. In 2012 lag het cijfer nog 2,2 procentpunt hoger. "De stijging van het aantal kinderen met een moeder van niet-Belgische origine heeft daar wellicht mee te maken", zegt Kind en Gezin daarover in het rapport. De moedertaal van een op de twintig (5,6 procent) is Frans. Arabisch en Turks komen respectievelijk op plaats twee (4,1 procent) en drie (2,7 procent).

Er zijn wel grote regionale verschillen merkbaar. In Vlaams-Brabant is bij vier op de tien kinderen het Nederlands niet de moedertaal (40,5 procent). Daarna volgen Antwerpen (32,1 procent), Oost-Vlaanderen (22,9 procent), Limburg (21,2 procent) en West-Vlaanderen (15,1 procent).

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3012240

Eigen mening: Nog maar eens hangen er (letterlijk en figuurlijk) donkere wolken boven Vlaanderen met deze verontrustende cijfers. Ik viel van mijn stoel toen ik het artikel las. 40,5% in Vlaams-Brabant (!!!), dat is bijna de helft! Ik ben blij dat er fameus wordt gewerkt aan Nederlandse lessen. Dan mogen we uiteraard niet worden tegen gehouden door potentaten die beweren dat die mensen recht hebben om hun gewaden en alles wat daarbij hoort te dragen zonder probleem, dat zij hun taal mogen spreken zonder probleem (wij zullen wel een tolk voorzien op het oudercontact). Een tolk en we zitten verdorie in Vlaanderen! De generatie van nu is al op hol geslagen door onze politie wat rammel te geven, wat gaat dat dan worden met die invasie die in 2016 geboren is? Ik houd mijn hart vast. Filip Dewinter (Vlaams Belang) zegt "stuur ze terug". Helaas pindakaas, ze zijn in België geboren, naar waar gaan we ze sturen? Gelukkig pleit de N-VA voor intensieve lessen in burgerschap in ons onderwijs. Nooit gedacht dat het zo ver zou moeten komen, maar we moeten het onder ogen zien. Onze Vlaamse waarden en normen staan fameus onder druk en ik denk dat het serieus tijd wordt dat we die Vlaamse waarden er nog eens goed inpompen. Niet tevreden? Geen geld terug en uiteraard terug naar eigen land zou ik zo zeggen zeg ik zo. Wat betreft dat laatste, ik moet mij al beperken tot een bloemlezing aan incidenten over geweld naar onze agenten toe, omdat ik anders morgen nog bezig ben. Sorry dat ik het moet zeggen, maar het is puur de waarheid. Die geweldplegers zijn jongeren en stuk voor stuk buitenlanders. Eindelijk eindelijk, vanavond is er een vergadering in Borgerhout om het toenemende probleem te bekijken. "Na de ramadan is het altijd wat hevig." Oke, volgend jaar na onze vasten breken we ook de boel af, goed? Als het dan toch gepermitteerd is, why not. Eens kijken of ze daar ook zo mee gaan lachen. Uiteraard, wij moeten allemaal gaan werken en braaf knikken of we krijgen nog ambras. Een praktisch voorbeeld, ik zat vredig op een bankje in Antwerpen, dicht bij het station. Ik kijk gewoon naar de straat en hoplakee, een jongen van buitenlandse afkomst bekijkt mij mega boos aan en komt naar mij. "Wat zit jij mij zo te bekijken?" in een kleurig accentje. Sorry dat ik ogen heb, ik zal volgende keer een blinddoek rond doen. En sorry dat ik in mijn land op een bankje zit te genieten van het mooie weer. Ik zal mij volgende keer bruin verven. Apen mag je niet in de ogen kijken, dan worden ze agressief. Die jongen blijkbaar ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.