actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th June 2017, 17:45
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Lightbulb Geloof je in God? Hier is het begin van mijn antwoord


Midden in de ramadan, een uitgelezen moment voor mij om het verhaal van mijn geloofstocht te beginnen vertellen, mijn zoeken naar zin en wie God is.


Geloof je in God?, vragen mensen me soms. Tot voor kort kneep mijn keel plotsklaps dicht als ik deze vraag hoorde. Niet omdat ze niet relevant was of omdat ik er geen zinvol antwoord op had, integendeel. Maar omdat ik wist met welke verbijstering mijn gesprekspartner mogelijk zou achterblijven als ik eerlijk zou antwoorden. Hoe is het mogelijk, in deze tijd nog? Geloven in zo’n opperwezen in de hemel, blindelings geloofsstellingen voor waar aannemen en opdreunen op zondagmorgen in de kerk. Het is bijna romantisch. Maar zeg eens, we hebben de verlichting toch al gehad?
Als kind ging het nochtans natuurlijk. Met mijn ouders ’s zondags in de vroegte naar de ochtendmis in het dorp. De plechtige rituelen intrigeerden me, ze vervoerden me naar een andere verheven wereld. Maar ook begrippen als liefde, rechtvaardigheid, vrede, verzoening klonken als muziek in de mijn oren.

Zodra ik er de leeftijd voor had, stond mijn besluit dan ook vast. Ik wilde misdienaar worden, verkondigde ik aan mijn ouders. En zo geschiedde het. Ik struikelde weleens over mijn kleed en het belletje rinkelde al eens te vroeg, maar ik was apetrots elke zondag deel te mogen uitmaken van dit gebeuren. Het liefst deed ik de vroege dienst van 8 uur ’s morgens. Mijn zussen vonden het maar niets.

Kattenkwaad


Ondanks mijn zondagse vroomheid, aan kattenkwaad geen gebrek. Achter ons huis in het dorp lag het kerkhof. Als ik op het stapelhout klom en mijn blik onder het golfplaten dak door naar buiten liet glijden, kon ik kerkhofgangers bespieden. Met mijn nicht jaagden we hen soms de stuipen op het lijf door plots een schelle stem te laten weerklinken of lukraak een steentje uit te werpen. We daagden elkaar uit onze grootste angsten te overwinnen door geesten op te roepen in het houthok vlak naast het kerkhof. En dan als uiterste beproeving, als het al donker was, alleen het kerkhof oplopen, zo dicht mogelijk tot aan het kruis op de berg achteraan wandelen. Zover gaan als je durfde tot je het bijna in je broek deed van de schrik. En dan buiten jezelf zonder stoppen gillend weer naar huis lopen!

Geloof je in God?

Als je het me als prille twintiger gevraagd had, had ik waarschijnlijk negatief geantwoord.
Interesse voor religie had ik wel, zelfs als tiener kon ik de beruchte godsdienstlessen op school wel smaken. Maar hoewel ik zoekend was en verlangde naar meer zingeving, zag en zocht ik geen enkel heil in de Bijbel of de Kerk voor mijn eigen leven.

Van zenmeditatie en mindfulness tot soefistische meditatie, het fascineerde me mateloos, maar nergens voelde ik mezelf echt thuiskomen. Een gevoel van vervreemding overviel me vaak als de eerste fascinatie haar hoogtepunt bereikt had.

Ramadan

Halfweg mijn twintigerjaren. Sinds de ramadan begon, was het eenzaam stil in de eetruimte op het werk. De middagzon brandde, terwijl ik gauw mijn broodje binnen stak. Terug op kantoor trof ik mijn Turkse collega aan die zich stilletjes bezighield voor de computer. Wat doet het met je om op zo’n extreem moeilijke wijze te vasten? Met een zachte blik in de ogen wikte ze haar woorden.

Het helpt me om me terug bewust te worden van mijn verlangens en mijn gedrag, zowel fysiek als geestelijk. Het leert me terug controle te krijgen over mezelf, over hoe ik leef, en wat ik doe en zeg. Het doet me ook aan den lijve ondervinden wat mensen die hongerlijden dagelijks ervaren. Het vasten maakt me dankbaar voor elke druppel water die ik drink, voor elke maaltijd die ik eet. Gretig verslond ik haar antwoord.

Ten gronde uitgedaagd en geprikkeld door de manier van leven, denken en zijn van mijn moslim collega’s, wilde ik volwassen antwoorden vinden op de vragen die ik me over het christendom was beginnen stellen. Als moslims islam zo authentiek kunnen doorleven, als het hun leven op zo’n louterende manier richting kan geven, dan kan het toch niet anders dan dat het christendom ook die spirituele rijkdom omvat?

Met de rugzak voor twee maanden naar een klooster in de woestijn in Syrië vertrekken, klonk avontuurlijk voor mijn familie en vrienden. Ik kwam er mee weg zonder al te veel bezorgde diepgaande zingevende vragen.

Tocht door de woestijn

Maart 2009. Daar zit ik dan. Worstelend met mijn geloofs- en zingevingsvragen in het midden van de Syrische woestijn, ondergedompeld in een religieuze context die het me vaak benauwd doet krijgen. Op elke vraag een religieus antwoord. Iedereen overtuigd, behalve ik! Vaak wou ik het liefst gewoon hard weglopen, maar ik was speciaal hiervoor naar hier gekomen.

Toch telkens weer met de anderen het kerkje in, ondanks de weerstand, ondanks de onrust die ik moedig probeerde uit te zitten. Waar gaat dit allemaal om?

De kloostergemeenschap was in volle vastenperiode. Ieder vastte op zijn eigen manier. Je moet net dat laten wat je het meest beproeft, klonk het. Na 13 jaar intensief roken, besloot ik de proef op de som te nemen en het roken – uiteindelijk en tot mijn grote ontsteltenis - definitief achterwege te laten.

Barst in mijn weerstand

De Goede Week brak aan. Het klooster vulde zich met Syriërs van alle strekkingen en uithoeken van het land. De lengte van de diensten werd aanzienlijk langer. Plotseling liep ik samen met vele anderen in de woestijn met palmtakken achter een ezeltje dat statig zijn rol vervulde en Jezus Jeruzalem liet binnenrijden. Ik was mee op het kerkhof waar Jezus gekruisigd werd en liep mee in de stille optocht naar het kerkje waar we uren samen zaten rond het in kaarslicht badend kruis.

En voor ik het wist, werd ik overmand door een diep gevoel van rouw. Waarom rouw ik?, prangend drong de vraag zich op. Verward en vol schaamte glipte ik zodra ik kon bijna geruisloos uit de massa naar mijn kamertje. Tranen sijpelden door de diepe barst die mijn weerstand zojuist in twee gekliefd had.

Nog steeds licht verlamd na een emotioneel bewogen nacht was ik de volgende ochtend getuige van de feestvreugde die losbarstte op het terras van het klooster: Jezus is verrezen! Verweesd mengde ik me onder de uitgelaten massa. Hoewel ik voelde dat er iets wezenlijks in me veranderd was, bleef de geloofskloof in gesprekken even groot.

En voor ik het wist, werd ik overmand door een diep gevoel van rouw. Waarom rouw ik?, prangend drong de vraag zich op. Verward en vol schaamte glipte ik zodra ik kon bijna geruisloos uit de massa naar mijn kamertje. Tranen sijpelden door de diepe barst die mijn weerstand zojuist in twee gekliefd had.

Nog steeds licht verlamd na een emotioneel bewogen nacht was ik de volgende ochtend getuige van de feestvreugde die losbarstte op het terras van het klooster: Jezus is verrezen! Verweesd mengde ik me onder de uitgelaten massa. Hoewel ik voelde dat er iets wezenlijks in me veranderd was, bleef de geloofskloof in gesprekken even groot.

Bron: Kerknet (Babs Mertens), 13.06.2017

https://www.kerknet.be/kerknet-reda...n-mijn-antwoord

Eigen mening:

Ik ken, net als Babs, het gevoel van sprakeloosheid bij het horen van de vraag over de intensiteit van je geloof. Want, “je gelooft toch niet echt, hé?”. Dit weekend nog heb ik in geuren en kleuren mijn standaardantwoord verteld aan twee vrienden van me.
Deze sprakeloosheid komt, bij mij, uit de angst om als “vreemd” aanzien te worden. We leven in de 21ste eeuw, een eeuw waar men stukken metaal laat vliegen, de wetenschap “mirakels” kan verrichten en ik zou geloven in een bovennatuurlijke kracht die het reilen en zeilen bepaald. Men zou je voor minder vreemd bekijken.
De oplossing hiervoor: het standaardantwoord dat ik begin dit jaar in elkaar geflanst heb uit angst iedere keer met een mond vol tanden te staan wanneer men me vragen van deze aard zou stellen. Even in het kort:

Goh, ik geloof in God; ik geloof dat hij alles rondom ons gemaakt heeft en “in gang gezet” heeft; een soort van “Dieu horloger” die de bal aan het rollen bracht, maar dan ook weer niet. Zelf zou ik nooit de evolutietheorie ontkennen zoals sommige Amerikanen weleens doen. ( Een mooi kaderend voorbeeld hierbij is de sketch van de religieuze leerkracht, Ms Bennigan, die een vervangklas het ontstaan van de wereld/het heelal gaat aanleren. Dit fragment komt uit de serie “Teachers” : https://www.youtube.com/watch?v=0qI-ZTGlklM )
Een van de dingen waar ik het zelf moeilijk mee heb is al het leed in de wereld. In de Bijbel is er ook veel leed etc. maar ik vraag me af WAAROM mensen net moeten afzien. Waarom sterven er zoveel onschuldige kinderen? Waarom gebeuren er vreselijke dingen als het inferno in Londen? Als er een God is, vind ik dat hij op zulke momenten serieus meer “uit z’n pijp mag komen”. Mocht er uit een reden zijn dat ik me ooit volledig kan vereenzelvigen met “Losing my religion” van R.E.M., dan denk ik dat bovengenoemd leed de hoofdoorzaak zal zijn.

Babs verwoordt het mooi, die kinderlijke interesse in de imposante kerk. Deze begrijp ik volledig, hoewel mijn aandacht als kind niet lag bij de bling-bling in de kerk, maar eerder bij de verhalen uit de Bijbel; vooral die van Jezus. In de lagere school telde ik de dagen af tot de volgende eucharistieviering. Deze interesse/”obsessie” was zodanig groot dat er enkele poëzieboeken circuleren (lees: ergens opgeborgen liggen in een doos op zolder) waar mijn droomberoep “archeoloog/non” is. Tja… ik kan nog steeds een carrièreswitch overwegen ( 😊 ). Door de negatieve kijk op de kerk/religie van mijn ouders is het nooit in me opgekomen om misdienaar te worden. Ik ging dan ook enkel met mijn grootouders en de school naar “de mis”. Het is zeer begrijpelijk dat mijn vader en moeder, net als velen, niet in God geloven. In deze eeuw gebeuren dan ook zoveel vreemde dingen; (opnieuw) men laat stukken metaal vliegen, geneest ziekten die voordien ongeneselijk bleken, mannen kunnen vrouw worden en omgekeerd, een persoon die men onbekwaam acht de juiste bruinen-zonder-zon te kiezen wordt president van de VS, …
Babs spreekt (of liever: schrijft) over haar ervaring in de woestijn; van een woestijnervaring gesproken! Ik vind het zeer chique dat ze, door het antwoord van haar collega, zo’n religieuze weg is ingeslagen. In een woestijn heb je alleen jezelf en leer je jezelf beter kennen. Het verblijf in het klooster zal hier ook een enorme rol in gespeeld hebben.

Zelf hoop ik ook ooit zo’n ervaring mee te maken waarvan je vervuld wordt door enthousiasme en godsgeloof!

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 20th June 2017 om 17:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.