actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th June 2017, 19:03
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Gun tieners toch de tijd

In de 21ste eeuw is de puberteit voor veel tieners een niet minder heftige overgang dan voor leeftijdsgenootjes in de vorige eeuwen.

Jongeren vandaag weten zoveel meer dan hun leeftijdsgenootjes van vroeger. Hoe vaak heb ik dat al niet gehoord? Ik blijf daaraan twijfelen. Als hogescholen en universiteiten klagen dat hun eerstejaars geen behoorlijk Nederlands kennen, dat ze niet in staat zijn, zelfs in krakkemikkig Nederlands, een essay(tje) te schrijven met een begin, een logisch opgebouwd betoog en een conclusie, dan wijst dat niet op toegenomen kennis en inzicht. Je bent geen ‘taalnazi’ – wat een verfoeilijke term is dat – als je zegt dat je niet kan denken zonder woorden en zonder elementaire grammatica, en dat onzindelijk spreken of schrijven dan ook onzindelijk denken is. Op allerlei websites toegang hebben tot losse weetjes, en met copy-paste een werkje ineen flansen, heeft nog altijd weinig met echt leren en echte kennis te maken.

Een ander axioma: jongeren staan nu veel ongecompliceerder en vrijer tegenover seks dan in de oude tijden van preutsheid. Tja, dat is ook niet zo evident. De sturm-und-drang van de puberteit en de ontdekking van de seksualiteit is nog altijd zeer herkenbaar. Even herkenbaar is de blijkbaar onverwoestbare dubbele moraal. Als vroeger een meisje zich liet ‘bepotelen’ door jongens, als diezelfde jongens die daarom gesmeekt hadden daar dan in kleinerende termen gingen over pochen, dan was dat meisje niet langer respectabel. Vandaag lees je over jonge tieners die een ‘seksueel expliciete foto’ naar een jongen sturen, die de foto dan te grabbel gegooid zien in de sociale media, en meteen op hun school voor ‘slet’ uitgemaakt worden, vaak met traumatische gevolgen voor het jonge kind. Daar is weinig nieuwe moraal in te bespeuren.


Zeker, het overkomt ook jongens dat ze letterlijk in hun blootje gezet worden, en dat is even traumatisch, zoals deze week nog tragisch bleek (DS 14 juni). Maar volgens de cijfers ‘seksten’ in overgrote meerderheid de meisjes, vaak omdat een vriendje dat vraagt en ze denken dat ze dat moeten doen.
In de 21ste eeuw is de puberteit voor veel tieners een niet minder heftige overgang dan voor leeftijdsgenootjes in de vorige eeuwen. In de 21ste eeuw, zoals in vorige eeuwen, zijn die tieners niet beter of slechter dan volwassenen. Ze doen net zo goed gemene zaken, zoals pesten en afpersen, waarbij nog komt dat ze vaak minder goed de gevolgen van hun daden inschatten.

Dit is een vaststelling, geen goed- of afkeuring. Ze houdt wel een advies in aan de politici en partijen die hip willen overkomen door stemrecht op 16 jaar voor te stellen. Laat tieners toch de tijd om met zichzelf en hun toekomstplannen in het reine te komen voor ze ook medeverantwoordelijk te maken voor het reilen en zeilen van het land. Achttien is echt niet te oud of te laat voor stemrecht.

Bron: De Standaard, 15.06.2017
https://tinyurl.com/GunTienersTochDeTijd

Eigen mening:

'Cause I'm just a teenage dirtbag baby
Yeah, I'm just a teenage dirtbag baby
Listen to Iron Maiden maybe with me

- Teenage dirtbag, Wheatus


Het leven van een tiener is zwaar. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren ( 😉 ). Je maakt je zorgen om alles en nog wat. Enkele voorbeelden uit de gedachtestroom van een 15-jarige Indy: “Ohnee, een vlek op m’n T-shirt! Nu gaat men denken dat ik vuil ben en vindt men me niet cool”; “De anderen zijn al zoveel volwassener dan ik”; “Aaaaah! Een haar gemist met het scheren van mijn benen en IEDEREEN heeft het gezien. Daar gaat mijn reptatie!; “Ik hoop niet dat men denkt dat ik stink. ‘k Heb nog maar twee keer deo gespoten vandaag…”; ...
Merk je op hoe de ander hier een grote rol speelt? Voor jongeren is het opgaan in de groep/het aanvaard worden door leeftijdsgenoten zeer belangrijk. Ze doen alles om erbij te horen.

“Tieners weten meer dan vroeger” Goh, ik denk dat “weten” relatief is. De blik/het gezichtsveld, heeft zich anders gesteld. Ik denk dat het gros van de 15-jarigen vandaag de dag meer weten over, ja hier komt het “s-woord", seks dan jongeren uit dezelfde leeftijdscategorie pakweg een halve eeuw geleden. Of deze kennis ook correct is, betwijfel ik. In de eerste jaren van het middelbaar “stoken” de leerlingen elkaar zo op met feitjes en weetjes “van-horen-zeggen”, die eigenlijk op niet slagen. (Wat je later pas beseft.) Als ik zo vrij mag zijn om er enkele op te sommen: “Als je in bad gaat met je regels kan er water in de baarmoeder lopen en ga je dood. Daarom moet je altijd douchen als je ongesteld bent.”; “Als je in bad gaat met je regels dan wordt het water rood”; “Maandverbanden zijn vuil. Propere vrouwen gebruiken tampons.”; … Merk op, de echte erge weetjes, over de “eerste keer” heb ik hier weg gelaten. Dit beeld werd mede gevormd dankzij oudere broers en zussen van klasgenoten en grotendeels door “de Joepie” (waar tieners elke week in het geheim seks, mind and body in lazen/lezen). In dat tijdschrift vond je vragen als “Ik heb een jongen gekust, ben ik nu zwanger?”
Enough said.

Laten we blij zijn dat tijden veranderen (zelfs op vijf jaar tijd); dat mijn nichtje van veertien meer weet over haar lichaam dan generaties aan jongeren voor haar. Hoe komen deze jongeren aan al die informatie? Simpel, met hun smartphone! Hetzelfde toestel waarmee ze hun seksualiteit leren verkennen en anderen hun reputatie/leven toe vertrouwen.
Ik denk dat het vooral belangrijk is jonge tieners de gevaren van bepaalde handelingen op deze smartphone in te laten zien i.p.v. hen zaken te verbieden. De seksuele ontwikkeling moet, volgens Freud, toch doorlopen worden; hen zaken verbieden zou gevolgen kunnen hebben in hun verdere ontwikkeling.

Met al deze gevoelens en gedachten die door hun hoofd razen, kan het voor tieners nog moeilijk zijn aan andere zaken te denken. De wereld dicht bij hun is namelijk prioritair; oordelen doet deze leeftijdsgroep vaak zwart/wit.
Wil men hen dan verbieden “te puberen” door hen dezelfde rechten en plichten te geven als volwassenen?
Ik hoop eerlijk zelf dat men jongeren de kans blijft geven te ontdekken wie ze zijn en waar ze voor staan. Dat is een leerrijk proces dat veel tijd vraagt. Willen we allemaal soms niet gewoon “tijd”?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.