actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd June 2017, 14:50
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Bedelen met kind: opbrengst maal drie

N-VA wil resolutie op basis van kinderwelzijn om fenomeen tegen te gaan

Een bedelende vrouw met kind 'verdient' 150 euro per dag, een zonder slechts 50. N-VA wil het fenomeen aanpakken met een resolutie die politie en gerecht toelaat in te grijpen op basis van het kinderwelzijn.

U kent ze vast, de bedelende vrouwen met kleine kinderen op de arm in winkelstraten en op drukke kruispunten. Het is een praktijk die tal van stads- en gemeentebesturen proberen aan te pakken, maar steevast op de limieten van de wet botsen. Onder meer in Antwerpen, Leuven, Gent en Blankenberge probeert men bedelen te beteugelen via de GAS-regels.*
In Mechelen is nu een nieuw actieplan opgezet om bedelaars te behandelen als slachtoffers van georganiseerde misdaad en de malafide netwerken aan te pakken, in plaats van de bedelaars te beboeten. "Mensenhandel, bendevorming, uitbuiting en andere criminele activiteiten gelinkt aan bedelarij worden een prioriteit in het recherchebeleid van de stad", zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

In Brussel probeert Els Ampe als schepen en Brussels Parlementslid de schrijnende toestand aan te pakken. "Er zijn in Brussel twee groepen bedelaars - en dan bedoel ik niet de clochards, maar de families die van bedelen hun bron van inkomsten hebben gemaakt. Een woont in een huurhuis in Schaarbeek, een andere huist in kartonnen dozen in de Nieuwstraat. De politie controleert die mensen geregeld, maar we kunnen hen het bedelen wettelijk niet verbieden.

"En erger: zolang de kinderen niet zelf actief bedelen, maar gewoon op de arm van een volwassene liggen, kunnen we niet optreden in het belang van dat kind. Nochtans zit er duidelijk een verdienmodel achter, en zouden we bedelen met kinderen kunnen beschouwen als kinderarbeid. Na politie-interventies is immers gebleken dat bedelen mét kind drie keer meer opbrengt dan zonder. Een bedelende vrouw haalt zo in een dag tot 150 euro op, wat veel meer is dan wat mensen met een uitkering krijgen. Hebben ze geen kind, dan ligt hun opbrengst rond de 50 euro. We moeten dus dringend middels een federale wet bedelen met kinderen verbieden, in het belang van die kinderen, zodat ze wel naar school kunnen."

Wet aanpassen

Partijgenote Carina Van Cauter stelde recent een parlementaire vraag over kinderbedelarij en de noodzaak om de wet aan te passen. Justitieminister Koen Geens (CD&V) reageerde bijzonder lauw: "De exploitatie van de bedelarij is een misdrijf wanneer de ouder het kind aanzet tot bedelen of het kind ter beschikking stelt van een derde om te bedelen. Er bestaan richtlijnen van het College van procureurs-generaal die de problematiek duidelijk en uitgebreid regelen. Een wetgevend initiatief lijkt mij niet dringend noodzakelijk."

In Vlaanderen is wél een aanpak in de maak. Vlaams Parlementslid Marc Hendrickx (N-VA) heeft een resolutie klaar op basis van het jeugdwelzijn. Dat is Vlaamse materie, en dus moet de federale wet niet worden aangepast. "Er zijn geen specifieke procedures om een zogenaamde verontrustende opvoedingssituatie (VOS) in te stellen bij bedelarij met een kind. Nochtans gaat het hierbij eigenlijk altijd om een verontrustende situatie. Bedelarij mag geen normaliteit worden, zeker niet bij de opvoeding van een kind dat nog in volle ontwikkeling is", zegt Hendrickx.

Verontrustende situatie

"De politie kan via een pv het Openbaar Ministerie nochtans op de hoogte brengen van een verontrustende situatie, en in dat geval via de jeugdrechter de gerechtelijke jeugdhulp opstarten. Helaas worden deze zaken vaak niet als prioritair aanzien. Met onze resolutie willen we, in overleg met de federale overheid, een aanpak opzetten waardoor het bedelen met kinderen wordt gemeld en geregistreerd, zowel door politie als door welzijnsdiensten. En vooral: bij elke melding een VOS-procedure opstarten, zodat we er eindelijk in slagen om kinderen die worden gebruikt om mee te bedelen, van straat te halen."

Bron: De Morgen 02.06.2017
http://www.demorgen.be/binnenland/b...-drie-b6464447/


Eigen mening:


Het verbaasd me steeds hoe bedelaars al deze regeltjes (b)lijken te kennen; kinderen mogen niet actief bedelen, wettelijk kan bedelen hen ook niet verboden worden, …

Bedelen op zich is erg. Ik vind het, net zoals iedereen, erg om op bloedhete dagen een man en zijn trouwe viervoeter op de stoep te zien zitten. Zulke mensen, waarvan ik denk dat ze niet in “bendes” optreden, mensen waarvan ik vermoed dat ze gewoon pech gehad hebben in het leven, koop ik op warme dagen een flesje water en een knabbeltje (ze zitten meestal toch voor/aan een winkel). Soms geef ik hen ook het wisselgeld van de aankoop.
In mijn hoofd is dat het soort bedelaar dat ik een hart onder de riem wil steken. “Wat is nu 5euro op een mensen leven ( en zeker als je ervoor zorgt dat iemand de dag goed doorkomt)?”

Met de tweede soort bedelaar kwam ik voor het eerst ik contact in Praag. Ik herinner me niet meer goed waar, maar er was een bepaalde plek, waar énorm veel bedelaars zaten. Voornamelijk heel jonge vrouwen, meisjes. Meisjes die jonger oogden dan ik met kinderen (of baby's) aan hun zijde (in de blakende zon). Zulke taferelen zijn hartverscheurend, maar iets in mij twijfelde toch om hen te helpen… Er waren er gewoon te veel op een te kleine afstand om “echt” te zijn, zou je kunnen zeggen… Begrijp me niet verkeerd, ook daar heb ik mensen geholpen, echter niet de jonge meisjes die dicht bij elkaar aan het bedelen waren. Naar mijn gevoel was dat gewoon niet koosjer.

Doch denk ik dat velen dat wel doen. Waar ik eerder aangetrokken ben om een versufte hond te helpen, zullen ouders of grootouders (of gewoon volwassenen of wie-dan-ook) aangetrokken zijn tot kinderen die afzien. Dit is natuurlijk allemaal enorm erg. Maar het ergste vind ik dat het ook bewezen is dat er (1) bedelbendes bestaan die (2) kinderen gebruiken omdat die (3) meer geld in het laadje brengen waarvan (4) de bedelaars zelf vaak niet veel van te zien krijgen. Te zwijgen over kinderen die ‘geleend” worden om te bedelen.

Ik ben blij te horen dat men aanpassingen wil doen aan deze wet, om zo de kinderen die gebruikt worden in deze praktijken (kinderarbeid!) op de schoolbanken te krijgen. Educatie is enorm enorm enorm belangrijk. Het is gewoon een schending van de rechten van het kind om een kind het recht op onderwijs te ontnemen.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat men snel een oplossing kan vinden voor dit probleem, zodat alle kinderen (in Vlaanderen/België) goed kunnen ontwikkelen en van onderwijs kunnen genieten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.