actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2011, 21:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry ‘Corrigerende verkrachting'

Tiener recentste slachtoffer ‘corrigerende verkrachting'


BRUSSEL - Een 13-jarig meisje is afgelopen donderdag in Pretoria het slachtoffer geworden van een ‘corrigerende verkrachting', zo meldt The Guardian.



De term slaat op mannen die lesbiennes verkrachten, in een poging hen van hun seksuele voorkeur te ‘genezen'. Volgens activisten gaat het om een toenemend fenomeen in Zuid-Afrika. De voorbije tien jaar zijn 31 lesbiennes vermoord. Alleen al in Kaapstad worden wekelijks meer dan tien lesbiennes het slachtoffer van een (groeps)verkrachting.


DS, 10-05-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2011, 18:07
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik was ook op dit artikel terecht gekomen. Van de titel schrok ik nogal, maar het verbaasde me niet dat dit soort praktijken daar gebeuren. Natuurlijk erg om te moeten toegeven, want het zijn onmenselijke en voor mij ondenkbare praktijken. Die gedachte kwam omdat Zuid-Afrika al vaker in het nieuws kwam om zijn verkrachtingen van jonge kinderen met een genezende bedoeling. Seks hebben met een maagd zou volgens veel Zuid-Afrikaanse mannen aids kunnen genezen.

Het zijn vooral de cijfers in het artikel die me het meest aangrepen. Meer dan 10 lesbiennes per week worden in Kaapstad (in één stad dus) het slachtoffer van een verkrachting of groepsverkrachting. En 31 Zuid-Afrikaanse vrouwen werden in het voorbije decennium vermoord, enkel en alleen om hun geaardheid. Het risico voor alle vrouwen op verkrachting is er sowieso al hoog. Met 150 slachtoffers per dag zou ik me géén moment gerust voelen op straat.

Nochtans zou Zuid-Afrika vooruitstrevend zijn. Homohuwelijke werden legaal in 2006 en vorige week werd een speciaal team opgericht dat homofobe misdrijven moet aanpakken. ‘Enkel in theorie’, zo stelt het hoofd van een organisatie die verkrachtingsslachtoffers opvangt vast.

Ik vind het afschuwelijkste dat volgens de Zuid-Afrikaanse overheid één man op de vier toegeeft dat ze al eens een vrouw verkracht hebben. Hierdoor ben ik overtuigt dat er veel slachtoffers zijn die er nooit mee naar buitenkomen. Er zijn in Zuid-Afrika al generaties lang, veel ontwrichte gezinnen. De overgrote meerderheid van de bevolking heeft nooit gezien of geleerd wat een goede relatie inhoudt. Ik denk dat dit ook één van de oorzaken is voor de vele verkrachtingen.

Verschrikkelijk eigenlijk hoe ik Afrika bijna vanzelfsprekend associeer met verkrachtingen. Alsof het deel uitmaakt van die cultuur. De media heeft hier veel mee te maken. Bij Afrikaanse burgeroorlogen wordt altijd iets gezegd van ontvoeren van kinderen, vermoorden van mannen en verkrachten van vrouwen. Het lijkt een vast item te zijn dat besproken wordt bij onrust in een Afrikaans land. Ik hoop dat dit snel veranderd. En naar mijn mening kan er enkel verbetering komen als de overheid van die landen ernaar streeft. Daders vervolgen is al een goede zaak, maar ik denk dat met sensibilisatie ook veel verholpen kan worden. Zowel voor mogelijke slachtoffers als voor mogelijke daders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.