actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2010, 09:25
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Gehandicapte niet welkom in eigen flat

Gehandicapte niet welkom in eigen flat

Rolstoelgebruiker Gerrit Le Roy uit Ranst kan zijn eigen flat niet in omdat zijn buren weigeren in te stemmen met enkele noodzakelijke aanpassingen. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding is verbolgen.

Le Roy vraagt onder meer een hellend vlak aan de voordeur, zodat hij met zijn elektrische rolstoel naar binnen kan. "Maar zelfs dat wordt geweigerd", zegt hij. "Een algemene bewonersvergadering over deze aanpassingen vond plaats op een bovenverdieping, zodat ik er met mijn rolstoel niet bij kon zijn en niet eens de kans kreeg om met mijn buren te praten."

Uit die bewonersvergadering bleek dat de buren van Gerrit Le Roy vreesden dat door de komst van een mindervalide de waarde van hun appartement zou dalen. "Dit is onaanvaardbaar", zegt Jozef De Witte, algemeen secretaris van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding. "Het gaat hier echt om onwil. De buren lijken mij niet de aanpassingen af te wijzen, maar de komst van personen met een handicap in het algemeen."

Gerrit Le Roy bracht de zaak in mei van dit jaar voor de vrederechter, maar moest het onderspit delven omdat de rechter weinig kan inbrengen tegen de beslissing van een bewonersraad. Hij gaat nu samen met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding in hoger beroep.

Bron:http://www.gva.be/antwerpen/ranst/g...eigen-flat.aspx


Eigen mening: Dit is een geval van pure discriminatie. Als ik Gerrit Le Roy zijn buur was zou ik hem helpen met alles wat ik kon. In plaats van hem zo de grond in te boren. Dit is onaavaardbaar en hier moet zeker iets aan gedaan worden. Zo erg kan dat toch niet zijn om kleine elementen aan je woonst te veranderen. Als je die persoon daar een groot plezier mee kan doen. Ze leven in het zelfde huis dus moeten ze ook proberen overeen te komen met elkaar. Maar dit is schandalig. Hier worden gewoonweg mensenrechten geschonden. Erger zelfs dit is puur rasicme.

En ik ben er zeker van dat dit probleem nog lang niet de wereld uit is. Vele mensen worden met deze zaken bijna dagelijks geconfronteerd en dat is een zeer ernstige zaak waar dringend iets aan gedaan zal moeten worden.

Laatst aangepast door stef verbiest : 13th October 2010 om 09:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2010, 19:07
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Ik vind dit net zoals jij ronduit schandalig. Mensen met een handicap hebben het al niet zo gemakkelijk in de maatchappij en dan krijgen ze dit er nog eens bij. En boven al i s het u ook weer geen grote opofforing die men vraagt. Dan is dit het aller minste wat je kunt. Daarnaast is de toegankelijkheid van het gebouw voor het rolstoelpatiënten een voordeel, de waarde van het gebouw zal stijgen. Nog maar eens bewezen dat we alleen nog maar aan ons zelf denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2010, 19:55
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Men zou met rolstoelpatiënten altijd rekening moeten houden! Deze mensen hebben het niet gekozen om in een rolstoel te zitten en verdienen daarom de nodige hulp om hun leven zo gemakkelijk mogelijk verder te zetten.

Er zijn ook nog altijd scholen die er niet in slagen om toegankelijk te zijn voor rolstoelpatiënten. Enkele voorbeelden uit Klasse:

1. Parkeerplaats: slechts één school op tien met een parking voorziet in een aparte en aangepaste parkeerruimte voor gehandicapten.

2. Schoolpoort: in 7 procent van de scholen kan een rolstoelpatiënt niet door de schoolpoort naar binnen. De poort is te smal of de drempel te hoog.

3. Binnendeuren: Deuren van de klaslokalen zijn te smal of erg zwaar om te openen vanuit een rolstoel.

4. Toiletten en sanitaire voorzieningen: in weinig scholen zijn de toiletten aangepast aan personen met een handicap. Gebrek aan ruimte, verkeerd geplaatste of ontbrekende handvatten en te smalle deuren zijn de grote boosdoeners.

Het zit ook vaak in details. Een verkeerd geplaatste handgreep, een drempel zonder helling, gebrek aan signalisatie, de deurbel die te hoog staat. Dergelijke problemen kan een school met vrij weinig geld oplossen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2010, 15:48
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Echte discriminatie. Die mensen hebben er inderdaad niet zelf voor gekozen om in een rolstoel te zitten he. Ik snap niet dat je dan niet zou instemmen voor kleine veranderingen om het die mensen, in dit geval zelfs buren, iets gemakkelijker te maken.
Het kan zelfs ook positief zijn voor de anderen. Stel nu: één van de buren breekt zijn 2 benen, dan moeten ze zich toch ook met een rolstoel kunnen verplaatsen, daar hebben ze waarschijnlijk niet aan gedacht. Of misschien is een van de veranderingen wel een lift --> ook handig voor iedereen!
Dus ik heb er eigenlijk geen idee van waarom die mensen er een probleem meehebben. En ik ben er ook wel zeker van dat het niet alleen in dit gebouw is dat mindervaliden worden benadeeld.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd November 2010, 10:47
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Net zoals alle reacties op dit artikel ben ik helemaal niet te spreken over dit voorval.

Het getuigt vooral van weinig respect om de algemene bewonersvergadering op een bovenverdieping te laten doorgaan, terwijl men op de hoogte was van de handicap van meneer Le Roy. Het minste wat de bewoners van het appartementsblok hadden kunnen doen, was ervoor zorgen dat meneer Le Roy op één of andere manier aanwezig kon zijn op de vergadering. Als bewoner heeft hij zeker ook het recht om zijn argumenten duidelijk te maken. Nu heeft men, zonder ook maar op enig vlak rekening te houden met meneer Le Roy, een beslissing genomen die bovendien in het nadeel is van alle gehandicapten.

Uit het artikel blijkt duidelijk dat de medebewoners gehandicapten in het algemeen afwijzen. Hebben ze al eens gedacht aan wat er zou gebeuren indien één van hen zelf een handicap zou krijgen? Dit is pure arrogantie en deze situatie kan in mijn ogen helemaal niet door de beugel.

De cijfers waarnaar Carmen in haar post verwijst, geven ook aan dat er nog andere situaties zijn waar gehandicapten worden benadeeld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.