actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 09:15
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Zonder winteropvang geen oplossing

Zonder winteropvang geen oplossing

BRUSSEL (BELGA, DS) - Er komen 2.000 lokale opvanginitiatieven voor asielzoekers en 108 extra ambtenaren.

Er leven zo'n 6.000 asielzoekers op straat, wegens geen plaats. In september waren er in België 1.900 asielaanvragen, maar volgens Fedasil ligt het aantal deze maand nog hoger. De dienst biedt aan ongeveer 20.000 asielzoekers plaats: 18.725 plaatsen in de opvangcentra en 1.200 verblijven op hotel. Maar dat aantal is onvoldoende.

De ministerraad bekrachtigde gisteren enkele beslissingen van het kernkabinet van 30 september om het asielbeleid te versterken. Vanaf november worden er 108 ambtenaren aangeworven bij drie verschillende asieldiensten. Daarnaast zijn er middelen vrijgemaakt om 2.000 lokale opvanginitiatieven op te starten in de schoot van de OCMW's. Die OCMW's, vooral die van steden zoals Antwerpen en Brussel, krijgen kritiek omdat ze weigeren om de personen die Fedasil geen opvang kan bieden, financiële steun te verlenen.

'De OCMW's vangen al meer dan 8.200 asielzoekers op in lokale opvanginitiatieven en ze zijn bereid om nog meer mensen op te nemen', zegt Theo Janssens van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. 'Maar materiële opvang is een kwalitatief betere vorm van hulpverlening dan financiële steun.'

Janssens wijst erop dat lokale opvanginitiatieven niet voldoende zijn om de asielcrisis op te lossen. 'Er is behoefte aan voldoende noodopvang op korte termijn, voldoende bijkomende opvangplaatsen en een drastische inkorting van de behandelingsduur van de aanvragen.'

Vluchtelingenwerk Vlaanderen is blij met de nieuwe initiatieven van de federale overheid, maar ook zij waarschuwen dat het niet genoeg is. 'We hebben al meermaals aan de alarmbel getrokken. Er is nood aan een federaal noodopvangplan voor de winter, waarbij tijdelijke opvangplaatsen voorzien worden in bijvoorbeeld leegstaande gebouwen of containers', luidt het.

Bron: De Standaard
zaterdag 23 oktober 2010

Eigen mening:

Ik vind het zeer erg dat deze mensen geen onderdak hebben. Maar ik vraag me steeds af wat deze mensen ertoe aanzet om naar België te komen.
Er zijn wel mensen die gedwongen worden om hun land te verlaten, maar hier gaat het wel over heel veel mensen. België heeft al veel vluchtelingen opgenomen. Dit is natuurlijk een situatie die grensoverschrijdend is en waar er niet direct een pasklare oplossing voor is. Natuurlijk hebben al deze vluchtelingen recht op een menswaardig bestaan, in dit artikel wordt dan ook aangetoond dat België zijn uiterste best doet om hulp aan te bieden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2010, 11:01
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Oplossing asielcrisis noodzakelijk

Het asielbeleid blijft een probleem in België. Het aantal asielaanvragen is naar mijn mening duizelingwekkend: 1.900 in september en de komende maanden stijgt dit alleen maar. Er zijn dus dringend maatregelen nodig, want je kan deze mensen niet zomaar, letterlijk en figuurlijk, in de kou laten staan. Ik ben het volledig met het artikel eens dat er behoefte is aan voldoende noodopvang op korte termijn, voldoende bijkomende opvangplaatsen en een drastische inkorting van de behandelingsduur van de aanvragen. Je kan de asielzoekers die hier momenteel verblijven nu eenmaal niet zomaar op straat laten staan, want dat is onmenselijk. Net zoals Lieselot vind ik dat iedere mens recht heeft op een menswaardig bestaan, en een fatsoenlijk onderdak is in mijn ogen één van de basisbehoeften. Daarom zijn voldoende opvang op korte termijn en voldoende bijkomende opvangplaatsen noodzakelijk. Toch kunnen niet alle asielzoekers aanvaard worden, sommigen hebben asiel immers veel meer nodig dan anderen. Het is echter een feit dat in België de procedures vaak te lang aanslepen en mensen al jaren in ons land verblijven vooraleer ze het nieuws ontvangen dat ze hier geen asiel krijgen. Zoiets is naar mijn gevoel eveneens onmenselijk, aangezien die mensen het hier al gewoon geworden zijn. Dit is de reden waarom in mijn ogen een drastische inkorting van de behandelingsduur van de aanvragen zo belangrijk is.
Hopelijk gaat er nu federaal aan een oplossing voor de asielcrisis gewerkt worden, want dit probleem belangt duidelijk meer mensen aan dan we denken, zeker nu de winter nadert...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2010, 11:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Met deze koude wordt het wel hoog tijd dat er meer opvangplaatsen worden voorzien. Mensen moeten niet doodvriezen op straat. Ik vind het goed dat er meer plaatsen worden verzien voor asielzoekers.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th November 2010, 08:36
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
6000 asielzoekers met kerst op straat

'6.000 asielzoekers met kerst op straat'

• zaterdag 13/11/2010
• Bron: www.destandaard.be

Met Kerstmis slapen 6.000 tot 7.000 asielzoekers op straat. Dat zegt Jef De Vrij, voorzitter van het Internationaal Comité, een federatie van migrantenorganisaties, zaterdag in Het Belang van Limburg. 'Dit trieste record is het resultaat van drie jaar wanbeleid.'
'Sinds 2009 kent ons land opnieuw een stijging van het aantal asielaanvragen', zegt De Vrij. 'Door het wanbeleid van de overheid in het asieldossier stevenen we deze kerst in het zo welvarende België af op een humanitaire crisis: ondanks de recente beslissing om 2.000 opvangplaatsen extra te creëren, zullen met Kerstmis 6.000 tot 7.000 asielzoekers onder de blote hemel moeten slapen. Dit is hemeltergend.'

Het Internationaal Comité roept de regering op om eindelijk doortastende maatregelen te nemen: meer opvangplaatsen voor asielzoekers, zodat Fedasil geen dwangsommen meer moet betalen, en een goed spreidingsbeleid.

Zoals gevreesd leidt het wanbeleid van de overheid in het asieldossier tot een vreselijke asielcrisis. Met Kerstmis zullen 6000 tot 7000 asielzoekers onder de blote hemel moeten slapen!!! Zoals ik vorige keer al zei is dat absoluut onmenselijk en vind ik dat iedere mens recht heeft op een menswaardig bestaan, waarbij een fatsoenlijk onderdak één van de basisbehoeften is. Daarom ben ik het ook volledig eens met het Internationaal Comité dat de regering eindelijk doortastende maatregelen moet nemen: op dit moment is het hoogst noodzakelijk dat er eerst en vooral aan meer opvangplaatsen voor asielzoekers en een goed spreidingsbeleid gewerkt wordt. Maar dit zijn slechts maatregelen op korte termijn, een soort noodoplossing om de winter door te komen, er zijn echter daarnaast ook grondige structurele veranderingen nodig. Om te voorkomen dat we in een eeuwigdurende cyclus van humanitaire crises terechtkomen, zal de regering ervoor moeten zorgen dat het Belgisch asielbeleid grondig verbeterd wordt. Er moet naar mijn mening meer duidelijkheid komen omtrent ons asielbeleid en de behandelingsduur van de aanvragen moet zeker en vast verkort worden. Hopelijk doen deze confronterende cijfers bij de regering een belletje rinkelen en grijpt men in voor het nog erger wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.