actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 13:04
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Nederland experimenteert met verwarmde fietspaden

Nederland experimenteert met verwarmde fietspaden

Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden. Dat meldt De Telegraaf. Verwarmde fietspaden zijn veiliger doordat fietsers geen last meer hebben van gladheid door sneeuwval en ijsvorming. Dat scheelt jaarlijks vele duizenden gewonden, weet de Nederlandse krant.

Binnenkort beginnen bij Zutphen en in de provincie Utrecht proeven met stukken verwarmd fietspad. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn enthousiast. Zij hopen dat de proeven resulteren in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.

Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden met behulp van de WKO-techniek ('Warmte Koude Opslag'). Die wordt al toegepast bij verwarming en koeling van gebouwen. "Het verwarmen van fietspaden zou uiteindelijk goedkoper zijn dan strooien", denkt projectleider Marcel Boerefijn van Tauw.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...ietspaden.dhtml

Mening: Ik vind dit wel een goed initiatief. Wanner het weer niet mee zit kan en is het zeker gevaarlijk voor de zwakke weggebruikers. Maar is het mogelijk om overal zo'n verwarmd fietspad aan te leggen? Zal dit een grote kost zijn ? En bovendien: is er een garantie dat dit blijft functioneren?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2012, 13:10
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Verwarmde fietspaden

Ik vind het een zeer goed initiatief, het maakt er de fietspaden in de winter zeker beter berijdbaar op.
Zo zullen de fietspaden minder glad zijn en zullen er dus minder ongelukken gebeuren.
Wel heb ik een bedenking bij het feit dat het goedkoper zou zijn dan strooizout.
Als je dit toepast op enkele fietspaden akkoord, maar als je dit in heel Nederland gaat plaatsten lijkt het mij een dure investering.
Maar prioriteit is natuurlijk de veiligheid van de weggebruikers.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 13:19
Eva.Van Peer Eva.Van Peer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 64
Mijn vraag bij dit artikel is of het niet overbodig is om verwarmde fietspaden te leggen. Het sneeuwt en ijzelt namelijk maar enkele weken. Volgens mij is het beter om voort te zetten met het strooien van zout.
Om de WKO-techniek toe te passen zullen de fietspaden namelijk moeten worden uitgebroken, wat veel werk en kosten meebrengt.
Ik ben er niet van overtuigd dat het toepassen van de WKO-techniek goedkoper gaat zijn, dan het strooien van zout. Hierbij stel ik dan ook dezelfde vraag als Charlotte: "Is er een garantie dat dit blijft functioneren?".
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2012, 15:24
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik heb hierbij wel mijn bedenkingen. Zou men niet beter zorgen voor veilige en goed onderhouden fietspaden? Ik denk dat verwarmde fietspaden geen prioriteit zijn. Ik kan hen wel volgen in de redenering dat men zo de fietsongevallen, te wijten aan gladheid, kan vermijden. Maar hoe vaak heb je dit nodig in België? Zorg eerst voor veilige, gebruiksvriendelijke fietspaden ( er zijn niet overal fietspaden in België, denk hierbij aan de plaatsen waar men op de baan moet fietsen) en zorg dan voor alle andere ditjes en datjes.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th October 2012, 16:09
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ook ik heb hier echt wel mijn bedenkingen bij. Ik wil er echt niet naar raden hoeveel dit wel niet zou kosten. Ik geloof dan ook dat gewoon een nauwgezet onderhoud (en regelmatig strooien) van de fietspaden goedkoper is dan dit nieuwe systeem. Volgens mij zal dit ook vele dieren aantrekken, omdat sommige diersoorten toch op warmte afkomen. Het zou dus kunnen dat de fietspaden vol met diertjes komt te liggen, wat het fietsen ook moeilijker maakt en eventueel ongevallen zal veroorzaken. Nog een probleem gaat zijn dat men enorm veel warmte verliest omdat het buiten heel koud is en dit de fietspaden zal doen afkoelen. Ik denk dat de beste oplossing een combinatie is tussen voldoende strooien (en algemeen onderhoud van de fietspaden) en gewoon voorzichtig zijn als je dan toch fietst op een gladder fietspad.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th October 2012, 11:49
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Zeker en vast een mooi onderzoek en als het rendabel is des te beter zou ik zeggen. Ik heb twee jaar geleden een presentatie gevolgd over het onderzoek naar asfalt dat de mogelijkheid erin bezit om ook het kapotvriezen van en de sneeuwval op die asfalt te voorkomen. Het was een onderzoek waar ze alleen in België toen mee bezig waren. Het waren kleine projecten zoals zelf ontdooiend asfalt op parkings van supermarkten bijvoorbeeld. In ieder geval kan dit ons in de toekomst vooruit brengen. De centrale vraag voor mij is gewoon of het rendabel genoeg zou zijn. Uit het artikel blijkt van wel, maar daar heb ik mijn twijfels nog een beetje over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.