actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2012, 13:00
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Breivik: jongeren op Utoya waren 'slechte monsters'

'Ik wil mijn zware verontschuldigingen aanbieden', klonk het maandag bij de Noorse massamoordenaar Anders Behring Breivik. Niet voor alle 77 doden die hij op zijn geweten heeft, wel voor de slachtoffers die 'geen politieke banden' hadden. Voorts liet hij nog optekenen dat hij 'ook familie en vrienden verloren heeft'.


Breivik verontschuldigde zich onder meer aan de nabestaanden van een café-eigenaar, een van de acht mensen die bij de bomaanslag in Oslo omkwamen. De massamoordenaar vertelde dat 'burgers' niet het eigenlijke doel waren.

Van de 69 man die hij op Utoya ombracht, heeft Breivik geen spijt. Hij gaf eerder al aan dat hij gehoopt had meer mensen te doden op het eiland waar honderden jongeren aan een politiek zomerkamp van de sociaaldemocratische partij deelnamen. Zijn bloedbad daar acht hij 'noodzakelijk', herhaalde hij. 'Utoya is een politiek indoctrinatiekamp. Ik zie alle multiculturele politieke activisten als monsters, slechte monsters die ons volk, onze etnische groep, onze cultuur en ons land willen wegvagen.'

Toch vindt Breivik 'dat vele mensen in Noorwegen het meer verdiend hebben om terechtgesteld te worden dan die jongeren'. Hij alludeerde daarbij bijvoorbeeld op journalisten.

Breivik merkte nog op dat hij, net als de nabestaanden van zijn slachtoffers, na de aanslagen geen contact meer had met de mensen die hem dierbaar waren. 'Het enige verschil was dat het in mijn geval een keuze was.'

Nog meer details Utoya

De start van de tweede procesweek in Oslo staat net als het einde van de eerste in het teken van de raid op Utoya. Nadat hij afgelopen vrijdag in detail zijn versie verteld heeft van de gebeurtenissen op het eiland - een relaas dat moeilijk aan te horen was voor de aanwezigen in de rechtszaal - moet Breivik vandaag detailvragen beantwoorden over datzelfde bloedbad.

Hij vertelde onder meer dat hij doorlopend op armen en benen schoot die uitstaken op de plaatsen waar mensen zich schuilhielden. 'De bedoeling was hen uit hun schuilplaats te verjagen.'

Voor schoten van op korte afstand gebruikte hij een pistool, voor langere afstand gebruikte hij een halfautomatisch geweer.

Toen hij tijdens het bloedbad een gsm had gevonden, begon hij te twijfelen en heeft hij de politie opgeroepen om zichzelf aan te geven, vertelde hij. Op dat tijdstip had hij al 40 dodelijke slachtoffers gemaakt op het eiland.

Op de vraag van het openbaar ministerie waarom hij dan verder doodde, antwoordde Breivik zich niet te kunnen herinneren wat hij toen heeft gedacht.

Eigenlijk zou de rechtbank maandag Breivik ook ondervragen over de twee psychiatrische rapporten die over hem zijn opgemaakt. In het ene werd hij ontoerekeningsvatbaar verklaard, in het andere wordt hij wel toerekeningsvatbaar beschouwd. Waarschijnlijk verschuift dit thema naar woensdag, zei openbaar aanklager Svein Holden.

Mening
Het feit dat de man nog steeds niet inziet dat hij iets verkeerd heeft gedaan door 69 mensen doelbewust te doden en dat hij zich hiervoor weigert te verontschuldigen bewijst voor mij eens te meer dat het hier gaat om een geesteszieke die nooit meer vrij zou mogen loslopen. Mensen kunnen uit hun fouten leren en verdienen dan een tweede kans, maar Breivik beschouwd de jongeren die hij vermoord heeft nog steeds als slechte monsters die het niet verdienen om te blijven bestaan. En ja, hij is er ook mensen door verloren, maar zoals hij zelf zegt: hij heeft hiervoor zelf gekozen. Iedereen heeft recht op een eigen mening en dus ook op een eigen politieke voorkeur. Het is gewoon absurd om mensen zomaar dood te maken omdat hun gedachtengang niet strookt met de zijne. Wel zou het kunnen dat hij dit soort uitspraken doet om ontoerekeningsvatbaar verklaard te worden. In elk geval, deze man mag nooit nog vrij rondlopen als hij meent wat hij in deze verklaring zegt.

Bron
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120423_025

Laatst aangepast door steffi.vandeneynde : 23rd April 2012 om 13:08.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2012, 09:37
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Breivik wilde ex-premier onthoofden

Op de vierde procesdag heeft massamoordenaar Anders Breivik onthuld dat vele van zijn plannen niet zoals gewenst zijn verlopen. Zo wou hij onder andere de voormalige Noorse premier Gro Harlem Brundtland ontvoeren en onthoofden.

De voormalige eerste minister was ook aanwezig op het eiland Utoya, waar Breiviks slachtpartij plaatsvond. Ze was echter al vertrokken toen de moordenaar arriveerde. Breivik ziet haar als verantwoordelijke voor het kantelen van het blanke overwicht in Noorwegen. Hij wilde haar onthoofden en het hele gebeuren filmen om het op het internet te zetten. "Het is heus niet enkel al-Qaïda dat op die wijze mensen terechtstelt", aldus Breivik.

Over zijn bomaanslag in Oslo blijkt Breivik niet tevreden. "De criteria voor een gelukte aanval waren dat minstens de eerste zuilen van het gebouw zouden instorten en dat twaalf mensen zouden sterven", zei Breivik donderdag ter zitting. "Het primaire doel was de hele regering te doden, met inbegrip van het staatshoofd".

Ook op het eiland Utoya had de massamoordenaar grootsere plannen. Waar hij nu 69 slachtoffers maakte, wou hij oorspronkelijk alle 600 bezoekers van het jongerenkamp doden.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...onthoofden.aspx
Mijn mening: Ik ben het eens met Steffi want zo iemand mag inderdaad nooit meer vrij loslopen. Ik denk dat mijn artikel aansluit op ondertstaand, omdat in mijn artikel nog meer details te vinden zijn over de aanslag. Volgens Breivik had hij de bedoeling om alle 600 bezoekers op het eiland te vermoorden! Als je dan weet dat hij er "maar" 69 vermoord heeft, had het nog veel erger kunnen zijn. Hij wou ook de hele regering vermoorden en de ex-premier onthoofden. Ik denk dat mensen met zulke ideeen beter meteen van onze aardbol verdwijnen zodat ze nooit meer kunnen vrijkomen of ontsnappen. Anderzijds hoop ik wel dat niet alle aanhangers van rechtse partijen over dezelfde kam gescheerd worden... Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en mag deze dan ook op een correcte manier uiten, zonder hiervoor gestraft of zelfs vermoord te worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.