actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2014, 12:41
Gwen.B*gaert Gwen.B*gaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Leopoldsburg
Posts: 26
Bijna op de markt: de vliegende auto

De tijd van de vliegende auto is aangebroken. Althans volgens de makers van de AeroMobil, die hun nieuwe prototype gisteren hebben voorgesteld.

De Slovaakse AeroMobil 3.0 combineert de eigenschappen van een auto met die van een licht sportvliegtuig. De vleugels kunnen achter de cabine gevouwen worden, wat rijden op de openbare weg mogelijk maakt.

Volgens het persbericht haalt het toestel op de weg een snelheid van 160 km/u en in de lucht 200 km/uur. De Aeromobil werkt met gewone benzine en zou 700 km kunnen rijden en 875 km kunnen vliegen.

Het is meer dan een jongensdroom, benadrukten ontwerper Stefan Klein en ceo Juraj Vaculik op het Pioneers Festival in Wenen. Volgens hen kan het toestel een normale manier van transport worden, vooral in landen waar de wegeninfrastructuur ondermaats is.

Wie het toestel koopt om files te vermijden, kan bedrogen uitkomen. De Aeromobil heeft een landingsbaan van minstens 50 meter nodig en voor het opstijgen 200 meter. Verticaal opstijgen, zoals een helikopter, zou te veel energie verslinden.

Het bedrijf zegt dat het product bijna klaar is voor de commerciële markt. Hoeveel het toestel gaat kosten, is nog niet bekend. Het zal alleszins aanzienlijk meer zijn dan een sportauto.

Een vliegende auto spreekt al lang tot de verbeelding. In 1903 is het eerste patent aangevraagd, zo schrijft The Guardian. Henry Ford voorspelde de komst ervan in 1940. Ook het Amerikaanse bedrijf Terrafugia heeft al een tijdje een vliegend prototype ontwikkeld.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350294
Datum: 30 oktober 2014

Mijn mening: Volgens mij zal het nog wel een tijdje duren eer deze in België zal verschijnen. Het kostplaatje zal ook wel niet niet betaalbaar zijn voor een normale burger in ons land, want in het artikel staat dat het waarschijnlijk duurder zal zijn dan een sportauto. Dan vraag ik mij toch af hoe de regeling met betrekking tot het rijbewijs B zal verder verlopen als het eenmaal zo ver is dat deze auto's te koop worden gesteld in België. Ik kan mij herinneren dat er al jaren plannen zijn voor 'de vliegende auto'. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het toch binnenkort op de markt zou komen, maar 'eerst zien en dan geloven' is mijn mening.

Laatst aangepast door Gwen.B*gaert : 30th October 2014 om 12:48.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2014, 16:31
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De vliegende auto

Het moet niet gekker meer worden. Binnen enkele jaren kunnen we auto's door de lucht zien vliegen. Net zoals Gwen denk ik dat dit toch nog even zal duren. Het is allemaal mooi en wel, maar organisatorisch moet er nog veel gedaan en nagedacht worden. Er is nu al te weinig plaats voor het bijmaken van wegen, waar gaan we dan de landingsbanen placeren? Ik wil mijn tuin niet opofferen als deel van een landingsbaan en ik ben al helemaal niet van zin om naast zo'n landingsbaan te wonen. Misschien kunnen we er de landingsbanen van de vliegtuigen voor gebruiken? Dit zijn er dan wel te weinig, maar het is een begin. Wat met de verkeersregels? Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om verkeersborden in de lucht te hangen. Hoe hoog mag je vliegen? Mag je heel het jaar door vliegen of mag er niet gevlogen worden bij vorst? Volgens mij zijn er nog te veel onzekerheden en zijn we er nog niet op voorbereid. Wat moeten we trouwens doen met ons rijbewijs? Dit haalde Gwen ook al aan. Met een rijbewijs B ben je capabel om met een auto te rijden, maar kan je dan ook vliegen met een auto? Volgens mij niet, want vliegen voelt totaal anders. Ik denk dat de vliegende auto op dit moment nog meer op een droom lijkt dat op werkelijkheid. Ook al zou het binnenkort op de markt verschijnen, we zijn er toch nog niet klaar voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.