actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2016, 06:23
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Pancreaskanker dodelijker dan borstkanker

Pancreaskanker dodelijker dan borstkanker

Pancreaskanker komt in Europa komt op de derde plaats te staan als dodelijkste kanker, na longkanker en darmkanker. Dat betekent dat deze vorm van de ziekte zelfs meer levens eist dan borstkanker.

Volgend jaar zullen in de EU 91.500 mensen overlijden aan pancreaskanker (kanker van de alvleesklier). De Vereniging van Europese Gastro-Enterologen (UEG) distilleert de alarmerende cijfers over een opmars van pancreaskanker uit cijfers over de diverse kankersoorten in 28 landen van de Europese Unie. Op basis van de agressiviteit van deze kankers en van de behandelingsmogelijkheden ervan voorspelt de UEG dat het komende jaar waarschijnlijk meer mensen door pancreaskanker zullen doodgaan dan door borstkanker, een ziekte die naar verwachting 90.000 doden zal maken.

Dat pancreaskanker doorstoot naar de top drie van kankersterfte, is opmerkelijk. In vergelijking met borst- en darmkanker komt de ziekte niet zo vaak voor. Elk jaar wordt in België bij ongeveer 1.150 personen de diagnose gesteld – bij borst- en darmkanker zijn dat er telkens zo’n 10.000.

Omdat de ziekte vaak pas ontdekt wordt als er al uitzaaiingen zijn en een operatie niet meer kan baten, zijn de overlevingskansen van patiënten met alvleesklierkanker bijzonder somber. Vijf jaar na de diagnose leeft nog slechts vijf procent van hen. De gemiddelde levensverwachting bedraagt amper een jaar.

In ons land is pancreaskanker als doodsoorzaak voorlopig nog niet over borstkanker heen gesprongen, maar de ziekte zit wel in de lift, blijkt uit cijfers van de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie. In 2004 stierven aan borstkanker duizend Belgen meer dan aan pancreaskanker. In 2013 bedroeg het verschil nog slechts 647 overlijdens. Als de trend aanhoudt, zal op termijn ook in ons land het aantal doden door pancreaskanker dat door borstkanker overtreffen, verwacht Kris Henau van de Stichting Kankerregister.

Bron: De Standaard, 8/11/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161107_02561245)

Mening
Mijn vraag is vooral: 'Waarom ontdekken ze de kanker zo laat?' Ikzelf ben er mijn grootmoeder door verloren. Ze vertelden het ons vijf dagen voor ze stierf. Ze kon niet meer geopereerd worden omdat het al uitgezaaid was. Dit is al drie jaar geleden. Je zou denken dat men met de technologie vandaag de dag toch steeds nieuwe snufjes ontdekt ook voor het opsporen van deze kanker.
Mijn tweede vraag is vooral: 'Hoe komt het dat deze kanker meer en meer voorkomt?' Hoogstwaarschijnlijk heeft het iets te maken met onze veranderde levensstijl.
Toch denk ik dat we deze verschrikkelijke ziekte niet de wereld uit kunnen helpen, maar ik denk dat er meer preventieve onderzoeken moeten komen. Wanneer je in een risicogroep zit, kan je je meermaals laten controleren en wordt het terugbetaald. Dit moet naar mijn mening ook gebeuren voor pancreaskanker, ook al is het heel moeilijk op te sporen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 8th November 2016 om 06:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.