actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th December 2008, 12:18
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Computerspel voor kinderen met astma

Wetenschappers in Nederland hebben een computerspel ontwikkeld dat een kind spelenderwijs antwoord laat geven op een heleboel vragen. Voor artsen en hulpverleners is het vaak moeilijk om te ontdekken waar jonge kinderen met astma nu de meeste problemen mee hebben. Omdat ze dat niet goed weten, is de geboden hulp soms ook niet toereikend.

Antwoord op vragen
Vorsers van het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen ontwikkelden een computerspel dat een kind spelenderwijs antwoord laat geven op een heleboel vragen. Met de antwoorden kunnen longartsen, huisartsen en verpleegkundigen manieren zoeken om de kwaliteit van leven van kinderen met astma te verbeteren.

In het spel moet een circuslocomotief verschillende opdrachten uitvoeren. De spelers komen verder in het verhaal door antwoorden te geven. Die verschaffen volwassenen weer inzicht in hun gevoelens over de ziekte.


Geen huisdier
Bij het uittesten van de game bleek bijvoorbeeld dat jonge kinderen met astma het heel erg vinden dat ze geen huisdier mogen hebben of dat ze worden gepest. Overbezorgde ouders, door artsen als een probleem ervaren, bleken de hoestende en piepende kinderen veel minder te hinderen.

Ongeveer 150 Nederlandse astmapatiëntjes testen het nieuwe spel het komende jaar verder uit. Als blijkt dat het spel zo'n goed hulpmiddel is voor artsen als het lijkt, wordt het ingevoerd in de reguliere zorg.

Ik ben enorm benieuwd naar de resultaten van dit project. Hopelijk helpt het de medische wereld vooruit, maar ik heb er toch sterk mijn vragen bij!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2008, 18:50
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Mij lijkt het wel een raar systeem om kinderen alleen maar vragen te laten oplossen over de problemen die ze ondervinden. Ikzelf heb ook astma en vooraleer ik hier medicatie voor kreeg heb ik verschillende tests moeten doen zoals lopen, in een buis met verminderde zuurstof zitten, …
Op deze manier konden ze ontdekken wat het probleem precies was bij mij. Daarom vind het juist zo raar dat er alleen maar vragen worden gesteld. Astma gaat vaak samen met allergieën. Hier zijn echter ook al fysieke tests voor zoals bloed testen, een druppeltje van veel voorkomende allergieën op je arm doen en daar in krassen en dan kijken naar je reactie, …
Als je bij de dokter langs gaat kan je sowieso ook wel antwoorden op vragen die gaan over de problemen omtrent je ademhaling.
Natuurlijk duurt dit allemaal wel lang vooraleer je alles hebt doorstaan en is dit niet zo leuk. Als het werkelijk zo is dat ze de problemen aan de hand van een leuk computerspelletje kunnen achterhalen dan is dit wel een mooie uitvinding en denk ik ook dat dit enorm zal aanslagen. Voorlopig heb ik echter nog wel mijn twijfels: ‘eerst zien, dan geloven!’!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.