actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2008, 16:11
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Sterk verhoogde kans op vroege dood door 'love handles'

Sterk verhoogde kans op vroege dood door 'love handles'

lovehandles
Mensen die extra vet dragen rond het middel, de zogenaamde 'love handles', hebben een veel hoger risico om vroeg te sterven dan anderen, zelfs al is hun algemene lichaamsgewicht normaal. Dat blijkt uit een grootschalige Europese studie bij ongeveer 360.000 personen.


Bij elke vijf cm extra vet rond het middel, met andere woorden vet rond de buik en de onderrug, verhoogt de kans op een vroege dood met 13 tot 17 procent. De correlatie tussen vet rond de taille en het risico op een vroege dood was al eerder bekend, maar dat het verband zo sterk is, roept toch verbazing op.

Ook was al langer duidelijk dat een hoge body mass index (BMI), die gelijk staat aan zwaarlijvigheid, verhoogde gezondheidsrisico's inhoudt. Nu blijkt dat de 'tailleratio' evengoed een belangrijke graadmeter is.

Chronische aandoeningen
Uit de studie bleek dat mannen met een taille van 119 cm en vrouwen met één van 99 cm of meer, een dubbel zo hoog risico hebben om vroeg te sterven dan mannen met een taille van minder dan 80 cm en vrouwen met één van minder dan 64,7 cm.

Een verklaring zou kunnen liggen in het feit dat vet rond het middel de ontwikkeling van chronische aandoeningen, zoals hartproblemen, in de hand kan werken.

Sporten en diëten
Voor mensen die veel vet opslagen rond de taille is veel aan sport doen en letten op het eetpatroon raadzaam.



Daar schrik ik toch even van. Ik denk toch dat bijna iedereen van dergelijke Love Handles heeft ! Vooral vrouwen, denk ik zo..
Ik heb hier toch echt mijn bedenkingen bij ..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2008, 20:49
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik heb ook wel mijn bedenkingen bij dit artikel. Als er geschreven worden dat er verhoogde gezondheidsrisico’s verbonden zijn aan zwaarlijvigheid dan kan ik dit begrijpen. Uiteindelijk gaat het dan om teveel gewicht en dit kan effect hebben op verschillende vlakken zoals problemen met spieren door het overgewicht. Maar risico’s bij ‘love handles’ dat vind ik nu toch raar. Er zijn genoeg mensen die gezond eten, sporten en een normaal gewicht hebben maar toch last hebben van ‘love handles’. Deze mensen kunnen daar werkelijk niets aan doen. Heeft dit dan niet meer iets te maken met erfelijkheid?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2008, 21:15
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik schrok toch ook even toen ik de titel las, ik ben namelijk één van de heel veel vrouwen die wel wat last heeft van 'love handletjes'. Maar ik sport en eet wel gezond.
Het is inderdaad bewezen dat overwicht kan leiden tot vervroegde dood. Maar gewone love handles? Het is te hopen van niet, want de meeste vrouwen hebben inderdaad wel wat last van vetophopingetjes rond de buik en onderrug. Ook als ze sportief zijn. Ik denk ook wel dat het hebben van love handles een beetje in de genen zit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2008, 08:37
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door DeygersEvelien
Ik denk ook wel dat het hebben van love handles een beetje in de genen zit.

Zei de persoon met lovehandles

Voor diegenen die dit artikel (niet willen) geloven, lees dan ook even onderstaand artikel van september met als titel 'Dikke buik is gevaarlijke buik':
http://actualiteit.org/forums/showt...ighlight=buikje

Een ander onderzoek. Zelfde conclusie.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th November 2008, 14:10
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik denk dat het niet gaat om 'gewone' love handles, maar eerder een al iets uitgebreidere vorm (breder dus..)
Ze plakken er namelijk een maat op... Als een normale man een taille van 80 cm heeft, dan is een man met een taille van 119 cm wel breed hé.. Zo ook voor het voorbeeld van de vrouwen natuurlijk.
Het is alleen niet helemaal correct om dit zo te veralgemenen, want elke lichaamsbouw op zich is toch verschillend?! Een stom voorbeeldje misschien, maar mijn polsen zijn breder dan die van mijn vriend... Terwijl we beiden een 'normaal' figuur hebben, in vergelijking met wat er op onze wereldbol rondloopt... (waar trek je de grens van normaal, da's misschien een betere vraag.)
Ik vind het percentage dat ze vermelden wel angstaanjagend... Dat elke 5 cm extra omtrek de kans op vervroegde dood doet stijgen met 13 tot 17%!!?
Ik stel me er toch vragen bij. Als je hun voorbeeldje bekijkt, dan loopt de man met 119cm taille omtrek dubbel zoveel risico om vervroegd te sterven dan een man met taille 80 cm. Nu is het verschil hier tussen 39 cm en dus ongeveer 8x die 5 cm waarover ze spreken. De man met taille 119 cm heeft dus 104 tot 136 % meer kans op vervroegde dood..?
Of trek ik hier foute conclusies?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.