actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2008, 01:53
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Broccoli en spruiten kunnen kanker voorkomen

Broccoli en spruiten kunnen bij rokers kanker voorkomen
Als je een stevige roker bent die schrik voor kanker, dan kan je best veel groenten als broccoli, kool, bloemkool en spruitjes. Die groenten verkleinen volgens Amerikaanse onderzoekers immers het risico op kanker met 20 tot 50 procent. Het risico op de ziekte neemt met 20 tot 50 procent af. Slecht nieuws voor kettingrokers die al tientallen jaren aan de kankerstokken verslaafd zijn: voor hen zijn de groenten geen oplossing. "Als je lang genoeg rookt, kan niets helpen", nuanceerde Li Tang van het Roswell Park kanker instituut in Buffalo.

De onderzoekers ontdekten dat het risico op kanker door het eten van de groenten vooral afneemt onder mensen die meer dan twintig sigaretten per dag roken. Ook mensen die vroeger rookten hebben baat bij de groenten. Het verschil in afname ligt verder aan hoe vaak en welke soort groente iemand eet. Tang en haar collega's onderzochten 948 mensen met kanker en 1743 mensen zonder deze ziekte. (hlnsydney/kh)

Bron: HLN.be, 19-11-2008
_______________________

Indrukwekkend dat je de kans op kanker kan verkleinen door groenten te eten. Ik denk wel dat de meeste mensen weten dat je voldoende groenten moet eten. Wat het roken betreft, je doet het op eigen risico: als je ermee begint dan weet je als realistisch burger wel hoe je zal eindigen. Ik heb eigenlijk nooit begrepen hoe mensen zich kunnen laten manipuleren door een 'sigaretje'.

Laatst aangepast door Jill Wuyts : 19th November 2008 om 02:03.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2008, 02:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Interessant artikel, maar ik mis een bronvermelding...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2008, 02:04
Jill Wuyts Jill Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 88
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Interessant artikel, maar ik mis een bronvermelding...


Ik dacht nog na het lezen .. ik mag zeker geen bronvermelding vergeten.
Lap
__________________
“Waar fundamentele ethische waarden in het geding zijn, moet de godsdienst voor de ethiek wijken.”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2008, 20:14
stijn.neefs stijn.neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 31
Leuk om weten, maar ik vind het spijtig dat men in het artikel niet het verlengde maakt naar de dagelijkse gezondheid.
Niet enkele mensen die roken hebben baat bij het eten van gezonde groeten als broccoli, bloemkool, spruitjes, maar ook fruit blijkt een positieve invloed te hebben op ons lichaam. Tomaten bevatten bijvoorbeeld Lycopeen, het is een natuurlijk antioxidant (even voor de biologen onder ons, Lycopeen behoort tot de groep van de carotenoïden).
Bij deze een warme oproep aan de mensheid, begin niet met meer groenten te eten als je rookt omdat je schrik hebt kanker te krijgen, eet gewoon meer groenten. Je zal je er fitter door voelen, en het veel goedkoper dan roken! (waarschijnlijk haal ik hier alle rokers mee op mijn dak...)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th November 2008, 20:37
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik vind het spijtig dat er ook niet vermeld staat welke positieve gevolgen het eten van broccoli kan hebben voor niet-rokers. Ik dacht dat broccoli toch als de beste groente werd beschouwd, omdat die zoveel goeds bevat voor onze gezondheid. Ik ben eens even gaan surfen en meteen de eerste sites die ik opende, bevestigden dit. Er staat telkens vermeld welke positieve gevolgen het eten van broccoli heeft. Broccoli mag dan wel de nummer 1 zijn van de groenten, maar dat betekent niet dat je de anderen ook niet moet eten. Ik denk dat vooral de 2de site nogal overdrijft over de voordelen. Wie weet zijn ze toch waar, maar ik weet niet in hoeverre je hun bronnen mag geloven. Laat het duidelijk zijn dat groenten en fruit echt wel goed zijn voor je lichaam. Waarom zeg ik dit? Wel, blijkbaar eet de Belg te weinig groenten en fruit. Spijtig, daarom vind ik het leuk dat men via de artikels wil laten inzien dat groenten echt wel goed voor je zijn. Als student biologie weet ik maar al te goed dat het lichaam heel wat behoefte heeft aan vitamines. Ik zeg dan ook hetzelfde als Stijn, namelijk dat je door het eten van voldoende groenten en fruit je jezelf fitter gaat voelen.


Sites:
http://www.xs4all.nl/~kuipers5/broccoli.html

http://www.plantaardig.com/groenten...menvatting1.htm

http://www.tuinkrant.com/artikel/be...-bron-vitaminen
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th November 2008, 21:04
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
De laatste tijd is het wel niets anders dan kankerverwekkers en kankerbestrijders wat de klok slaat heb ik de indruk. De ene dag staat hier een artikel over wat allemaal kanker kan veroorzaken. De volgende dag staat er weer een gezondheidstipje voor ons klaar.
Ben wel weer blij dat er iets op komt in verband met de positieve invloed van groenten. Dan kan ik altijd eens verwijzen naar mensen in mijn omgeving die niet zo graag groenten en fruit eten welke geweldige aspecten groeten en fruit niet allemaal hebben.
Bij ons op de hogeschool is het eigenlijk tegenwoordig ook erg gesteld vind ik met het eten in de refter. Er zijn altijd gezonde dingen, daar niet van, maar elke dag valt er wel één of andere fastfood te eten die dan ook steeds goed trekt onder de studenten...
Zeer spijtig, maar wat valt er aan te doen. De mensen tegenwoordig willen nog weinig tijd steken in degelijk zelf eten te maken... In de supermarkten zie je niet anders meer dan voorbereide maaltijden zodat het allemaal maar snel zou gaan. Snel is trouwens echt niet goed. Als je eet moet je rustig eten en de tijd nemen om je maag te laten bekomen van het eten. Altijd snel snel eten zoals het tegenwoordig vaak gaat in onze OWP is dus niet bepaald goed!!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th November 2008, 21:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door jan van hoogten
maar elke dag valt er wel één of andere fastfood te eten die dan ook steeds goed trekt onder de studenten...

Idd, morgenmiddag frieten voor Ecuador... gewoon doen dus!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.