actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2008, 11:54
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Ruzie tussen Duitsland en Italië rond slachtpartij Tweede Wereldoorlog

Duitsland gaat Italië voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag trekken. Dat maakte het Duits ministerie van Buitenlandse Zaken maandag bekend.

De Duitsers zijn woedend over een beslissing van de hoogste Italiaanse rechtbank. Die oordeelde dat Duitsland één miljoen euro verschuldigd is aan de nabestaanden van een slachtpartij, die plaatsvond tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Toscaanse Civitella en uitgevoerd werd door de nazi's. 203 Italianen verloren daarbij toen het leven.

Volgens Duitsland is de Italiaanse beslissing ongeldig en gaat die in tegen het volkenrechtelijke beginsel dat de onschendbaarheid van staten moet garanderen voor nationale rechters van andere landen.

Datum: 03/11/2008
Bron: ‘Het Belang van Limburg’ http://www.hbvl.be/nieuws/buitenlan...7BBB900E30BA%7D


Eigen Mening:

Ik begrijp het niet waarom nog oude koeien uit de gracht halen. Dit kan toch alleen maar slecht aflopen. Het is ondertussen al meer dan 60 jaar geleden dat de oorlog plaats vond, moet men er dan nog blijven op hameren?

Het is natuurlijk erg dat er 203 Italianen het leven hebben gelaten tijdens de slachtpartij maar door het geld gaat men ze niet terug krijgen.

Als ik van hen was dan zou ik het gewoon laten gaan en niet op in gaan en dus geen 1 miljoen euro te eisen. Ik denk dat dat het beste is voor ieders welzijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2008, 13:39
Tine Van den Langenbergh's Avatar
Tine Van den Langenbergh Tine Van den Langenbergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Zoersel
Posts: 78
Ik vind dit verjaarde feiten. Als er een schadevergoeding betaalt zou moeten worden, vind ik dat dit aan de ouders/gezinnen had moeten zijn van de slachtoffers, ongeveer 60-65 jaar geleden dus. Deze mensen ondervonden leed en zouden een extra centje eventueel wel kunnen gebruiken als ze een familielid kwijtspeelden (werkvolk minder). Nu vind ik het echter een excuus om geld te halen uit een dramatische gebeurtenis. Deze mensen zijn 2 à 3 generaties terug gestorven, als de overledenen erg oud zouden geworden zijn, was er misschien een kans dat de nabestaanden van nu ze ooit zouden gekent hebben. Ik vind dat er van geprofiteerd wordt, er is toen geen schadevergoeding uitgekeerd, dus moet dat nu maar gebeuren. Dat is toch een beetje onlogisch? Als een moordzaak genoeg jaren blijft liggen, verjaard deze toch ook. Waarom zou dit anders zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2008, 21:11
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Dit kan alleen maar slecht aflopen voor Duitsland als zij verplicht zouden worden om deze vergoeding te betalen... Berlijn zag dit zelf in en heeft dan ook Rome voor de rechter gedaagd (bron: Spiegel ).
Zoals in het artikel uit Speigel ook staat zou dit een "lawine van rechtzaken ,gelinkt aan de Tweede Wereldoorlog veroorzaken". Zullen we al maar beginnen tellen? 206 Italianen = 1 miljoen euro ==> 1 persoon kost dan 4854,37 euro
kleine opsomming van andere slachtingen:
-34 Belgische burgers die neergeschoten worden in Bande op Kerstavond, 1944 = 165048.58 euro
-84 Amerikaanse krijgsgevangenen in de buurt van Malmédy op 17 december 1944 = 407767.08 euro
-130 Belgische burgers (67 mannen, 47 vrouwen en 23 kinderen) in Stavelot op 18 december 1944 = 631068.10 euro

En zo kan ik echt nog wel even doorgaan... Dit zijn dan nog maar enkel gevallen uit België van tijdens Operatie Wacht-am-Rein..
Ik keur zeker niets van dit alles goed maar Duitsland moet er niet meer voor boeten... Indien we dit gaan toepassen gaan we enkel opnieuw haatgevoelens opwekken die we nu echt wel niet kunnen gebruiken...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2008, 03:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hey Joeri, Tine & Bram:
Dik gelijk, oude koeien die niks, maar dan ook niks bijdragen tot ook maar IETS positiefs!
Daarbij, als ik me niet vergis: had Italië tijdens WOII ook niet boter op zijn hoofd? Ik kan alleen maar de nabestaanden van slachtoffers in Egypte, Libië en Tunesië adviseren om de eigen gerechtshoven dringend parallelle uitspraken te doen ontlokken tegen de Mussolini-adepten tussen '40 en '43...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th November 2008, 21:39
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Hey Joeri, Tine & Bram:
Dik gelijk, oude koeien die niks, maar dan ook niks bijdragen tot ook maar IETS positiefs!
Daarbij, als ik me niet vergis: had Italië tijdens WOII ook niet boter op zijn hoofd? Ik kan alleen maar de nabestaanden van slachtoffers in Egypte, Libië en Tunesië adviseren om de eigen gerechtshoven dringend parallelle uitspraken te doen ontlokken tegen de Mussolini-adepten tussen '40 en '43...

Inderdaad!! Dit getuigt toch puur van een gat in de Italiaanse geschiedschrijving?? Even vergeten dat zij in het begin van de oorlog mee aan Duitse zijde vochten?
Als ze willen kan ik altijd hun geheugen opfrissen hoor: Gebruik van mosterdgas tijden de verovering van Abyssinië bijvoorbeeld?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st November 2008, 21:41
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik vraag me wel af hoe dit plotseling weer boven water is gekomen... Moet nogal een heisa zijn in Italië op het moment zeg.

Ik vind het geheel op niets slagen en volg volledig de mening van de anderen.
De rechtzaak rond de Tweede Wereldoorlog is bij mijn weten al (vele) jaren geleden beëindigd. Wat zou er nu gebeuren als Italië de rechtszaak zou winnen? Dan kunnen we allemaal oude koeien uit de gracht gaan halen, niet alleen over WOII maar over ALLES.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.