actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2016, 18:22
Benthe.A*rts Benthe.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 49
Man riskeert vijf jaar cel voor extreme verkeersagressie

Bron: Het Nieuwsblad

Mortsel / Stekene - Een chauffeur riskeert vijf jaar cel voor een dodelijk ongeval op de E34 in Stekene in 2013. De man gooide plots alle remmen dicht, waardoor de achterliggende chauffeur werd verpletterd tussen zijn auto en een truck. Verkeersagressie was de aanleiding.

Het openbaar ministerie was tijdens het proces van de Poolse chauffeur Mikaël A. (35) uit Mortsel woensdag in de politierechtbank van Sint-Niklaas heel duidelijk. “Zijn gedrag op de snelweg was onbegrijpelijk, hallucinant en crimineel”, zei substituut-procureur Ineke Veirman. “Zo iemand hoort niet thuis op de openbare weg.”

Het ongeval waarvoor A. zich moest verantwoorden gebeurde op 19 maart van 2013 op de E34 in de richting van Antwerpen. Getuigen zagen hoe Mikaël A. in zijn Mercedes en de Nederlander Niek Markusse (21) uit Eede in zijn bestelwagen elkaar beurtelings voorbijstaken. “Er was duidelijk al het één en het ander gebeurd tussen beide chauffeurs”, merkten enkele getuigen op.

Toen Niek Markusse ter hoogte van Kemzeke een zware vrachtwagen met oplegger had voorbijgestoken en daarna opnieuw invoegde, voerde ook Mikaël A. hetzelfde manoeuvre uit. Hij voegde in voor de bestelwagen van Markusse en sloeg toen alles dicht. De auto van de Nederlander werd daarop verpletterd tussen de Mercedes van A. en de truck die achter hem reed.

“Onbegrijpelijke beslissing”

“Mikaël A. kwam op de snelweg plots helemaal tot stilstand”, zette de openbaar aanklager uiteen. “Zijn automatische versnelling werd in parkeerstand gezet en de sleutel werd zelfs uit het contact gehaald. Dat blijkt allemaal uit de vaststellingen van de verkeersdeskundige. Mikaël A. besefte heel goed wat de gevolgen van zijn manoeuvre zouden zijn, want hij wist dat er achter de bestelwagen van Niek Markusse een zware truck reed. Een onbegrijpelijk beslissing die zwaar moet bestraft worden.”

Mikaël A. riskeert vijf jaar cel, een rijverbod van vijf jaar, alle proeven en een boete van 6.000 euro. Zelf beweerde de man geen schuld te hebben aan het ongeval. “De chauffeur in de bestelwagen knipperde met zijn grootlichten waardoor ik vertraagde van 120 naar 70 kilometer per uur”, legde hij samen met zijn advocaat Dirk De Beule uit. “Ik stond nooit helemaal stil met mijn auto. Het dodelijk ongeval is de fout van de trucker die achter Niek Markusse reed. Hij was volgens een getuige aan het slalommen en was misschien dronken of in slaap gevallen. Ik ben diep geraakt door de dood van de chauffeur, maar ik heb er geen schuld aan.”

De nabestaanden van Niek Markusse waren allesbehalve onder de indruk van het verhaal van de Poolse chauffeur. “Wat hij deed, was gewoon doodslag”, zeiden zijn broer Sander en vader Jan gesteund door hun advocaat Peter De Maeyer. “Niek lag drie weken in een zware coma en stierf in onze armen. Ons leven werd verwoest.”
Vonnis op 30 november.

EIGEN MENING:


Normaal gezien weet elke bestuurder wat agressief rijgedrag tot gevolg heeft. Onder agressief rijgedrag kun je bumperkleven, intimiderende gebaren, opzettelijk andere weggebruikers hinderen, afsnijden, geweld, of schelden verstaan. De gevolgen kunnen een geldboete, taakstraf, gevangenisstraf, inleveren van het rij- of vaarbewijs zijn. Ik vind dat het gerecht hier juist gehanteerd heeft en de juiste straffen heeft uitgedeeld aan de bestuurder. Zoals vermeld in het artikel: zo’n mensen horen niet op de openbare wegen thuis. Dat de Poolse chauffeur zijn schuld niet toegeeft van de dood van Niek vind ik zeer kinderachtig. Je staat in voor je fouten ook al zijn ze niet zoals jij had gewild, je ontloopt ze niet. Zo toon je geen respect voor de nabestaanden van het slachtoffer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.