actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2010, 10:46
Jan.Sauvillers Jan.Sauvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Geel
Posts: 43
Huwelijkslijsten zijn uit, bruidsparen willen cash

Wie onlangs naar een huwelijk is geweest, kan het beamen: het bruidspaar in kwestie vraagt meestal, al dan niet subtiel, om geld in plaats van cadeautjes. De aloude huwelijkslijst lijkt dan ook ten dode opgeschreven.

Uit een recent onderzoek voor het tijdschrift Wedding bleek dat 45 procent om geld vraagt en 26 procent om vouchers om de huwelijksreis te betalen. Een kleine 30 procent houdt (voorlopig) wel vast aan een huwelijkslijst.

Crisis?
Volgens Catherine Westwood is dat te dank aan de kredietcrisis. "Vroeger waren ze te beschaamd om het te vragen, maar de kredietcrisis heeft velen er toe aangezet om de traditie over boord te gooien en te opteren voor het harde geld."

Praktische reden
Ons lijkt dat er nog een andere reden aan de grondslag ligt: meer en meer koppels wonen eerst samen voor ze in het huwelijksbootje stappen. Een huis is dan al grotendeels ingericht, en dus is er niet meteen nood aan een uitgebreid servies of handdoekenset. Bovendien is het gebruik van het "zondagse" bestek en de 'gastendoeken' verdwenen.

Wie betaalt?
Bovendien blijkt ruim de helft van de koppels het trouwfeest zelf te betalen, een kwart schuift de factuur door naar de ouders. Gemiddeld gaven ze 20.000 pond uit (bijna 25.000 euro). Ook dat werkt de vraag om cash in de hand.

Zorgen om het weer
Bruiden leven erg toe naar de dag, en maken zich op voorhand dan ook veel zorgen. Dat het weer roet in het eten zal gooien (48 procent), en dat er ruzie ontstaat (28 procent). Zeventig procent van de bruiden zegt expres minder te zullen drinken omdat het anders de dag zou kunnen verpesten. Slechts 43 procent van de ondervraagde koppels plant nog een religieuze ceremonie. (edp)

Bron: HLN, 09/05/10 10u01

Mening: Ik ben een voorstander van cash vragen op een bruiloft. Het feest kost zo al veel geld dus ben je in mijn ogen meer met een briefje van 50 dan met een koffiezet die misschien jaren in de kast komt te staan. Met het geld kunnen ze dan ook zelf dingen kopen. Dit is een persoonlijke voorkeur en ik snap niet goed waarom het vragen naar cash een gevolg is van de crisis... Als je een lijst aanlegt kies je dingen die je zowiso nodig hebt en uiteindelijk toch zal kopen... Of je nu geld krijgt en er iets mee gaat kopen of de mensen zelf iets laat kopen dat de bruid en bruidegom nota bene zelf hebben gekozen lijkt mij persoonlijk op hetzelfde neerkomen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2010, 11:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Gemiddeld gaven ze 20.000 pond uit (bijna 25.000 euro)

What the
Wij trouwen in augustus en proberen onder de 6000 EUR te blijven en zelfs dat vind ik al veel, maar goed, veel minder is bijna niet mogelijk als je meer dan 10 personen wilt uitnodigen
Hoe kan je nu 25.000 EUR uitgeven aan één dag! Na één dag is al dat geld weg hé.
Ook wij vragen een 'envelopje' omdat wij inderdaad al samenwonen en alles al hebben. We kunnen dat geld goed gebruiken voor de aanschaf van een eigen huisje.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2010, 15:20
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ook ik ben wel te vinden voor de nieuwe trend.
Als ik cadeautjes krijg, hou ik erg veel van de verrassing: je weet niet wat je gaat krijgen.
Een huwelijkslijst is leuk, maar ook dan weet je al wat je gaat krijgen en is de verrassing er dus ook al af. Je hebt dan ook het risico dat mensen dingen kopen in een kleur die niet bij het interieur past, koffiemachines waar volgens jou te weinig opties op zitten, ...
Als je geld krijgt kan je het huwelijksfeest eerst en vooral al betalen (als de ouders of schoonouders dit al niet gedaan hebben ) en daarna sparen of dingen kopen die je nodig hebt.
Ook kan geld geven/krijgen nog leuk zijn op een andere manier. Bij een huwelijk geven de gasten vaak geld op een originele manier. Toen mijn tante trouwde, had ze tegen collega's gezegd dat ze een nieuwe zetel wou kopen. Deze mensen hebben dan op een erg creatieve manier geld gegeven aan mijn tante: ze hadden een oude houten stoel vol gekleefd met dubbelzijdige tape en zo de hele stoel vol gekleefd met geld.
Enkele jaren geleden toen vrienden trouwden, hadden wij een kleine jeep gaan kopen en daarop een bruidskoppel gezet (de bruid en bruidegom hadden zelf een jeep en waren ook bij een vereniging voor mensen met jeeps). Aan deze jeep werden dan 'blikjes' gehangen (zoals een echte 'just married' auto) met daarin geld.
Ik vind deze dingen persoonlijk erg leuk om te krijgen. Je krijgt op die manier geld, dat je zelf kan besteden aan de nodige inkopen, en het wordt op een leuke manier afgegeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.