actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2010, 20:22
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Mannen kiezen vaker voor ouderschapsverlof

In februari 2009 namen 8.897 vaders ouderschapsverlof om voor hun kroost te zorgen. In februari 2010, de recentste maand waar cijfers voor beschikbaar zijn, waren dat er maar liefst 12.933. Dat is een stijging van ruim 49 procent. Dat schrijft De Morgen.

De groeicijfers bevestigen een trend. Zo namen in 2009 34 procent meer mannen ouderschapsverlof dan in 2008. Dat is een grotere toename dan bij de vrouwen, waar een stijging van 13 procent merkbaar was. Wel blijven moeders in de meerderheid: driekwart van alle ouderschapsverloven wordt aangevraagd door vrouwen.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Ik vind deze stijging een goed teken want de man heeft ook recht om zijn pasgeboren kind de eerste dagen veel te zien. Het is natuurlijk wel logisch dat vooral vrouwen dit aanvragen, maar een stijging met 49 procent bij de mannen is toch wel enorm. Ik vind dat bedrijven over deze vrije dagen ook niet moeilijk mogen doen omdat het de mooiste dagen van je leven zijn. Er is niets mooier dan een gezond kindje ter wereld zetten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2010, 22:47
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Net zoals Jelle vind ik ook dat bedrijven en dergelijke niet moeilijk hoeven te doen over de vrije dagen die een man mag opnemen als ouderschapsverlof. Voor een kind kiezen, is een keuze die je met twee maakt. Ook de opvoeding gebeurt door beide ouders. Het is niet meer dan normaal dat zowel de moeder als de vader de eerste dagen graag tijd doorbrengt met hun pasgeboren kind. De komst van een kind zorgt toch wel voor de nodige verandering. Het kind zal heel veel aandacht vragen van de ouders.
Ik vind dat een vader evenveel recht heeft op ouderschapsverlof als de moeder. Fysiek zal de moeder dit natuurlijk veel harder nodig hebben, maar het contact met het kind zelf is voor beide ouders belangrijk. Daarnaast geeft dit de vader eveneens de kans om de moeder voldoende bij te staan. Zij heeft namelijk nog veel rust nodig vlak na de bevalling. Alle hulp van de man is dan welkom!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2010, 10:44
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Dit lijkt mij inderdaad ook zeer normaal. We stappen toch steeds meer van het traditionele beeld 'vader als kostwinner' af.
Op deze manier kan in ieder geval de vrouw een beetje tijd voor zichzelf nemen na de zware eerste dagen. Ik denk dat de eerste weken extra hulp meer dan welkom is voor de moeder. Bovendien kan zo de vader ook meer genieten van zijn kind en begrijpt hij ook dadelijk zijn vrouw beter als die een keertje uitgeput is na een zware dag met de baby.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.