actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 09:08
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Uitkering voor elke gehandicapte

Een basisuitkering voor elke Vlaming met een handicap moet de toevloed naar de voorzieningen afremmen en de taaie wachtlijsten wegwerken.
De Vlaamse regering en haar meerderheidspartijen bereikten een akkoord over een ‘nieuw gehandicaptenbeleid’. Elke Vlaming met een erkende handicap krijgt in de komende regeerperiode recht op een basisuitkering waarmee hij zijn zorg en ondersteuning zelf kan betalen.

Dat moet ertoe leiden dat er minder een beroep doen op specifieke voorzieningen, zodat de wachtlijsten daarvoor kunnen slinken. Nu zijn er maar 22.000 wachtenden. Tegen 2020 zou die wachtlijst verdwenen moeten zijn.

Ondanks de voortdurende uitbreiding van het zorgaanbod blijven die wachtlijsten groeien. ‘Daarom moeten we het roer omgooien’, zegden minister Jo Vandeurzen (CD&V), Helga Stevens (N-VA) en Bart Van Malderen (SP.A) aan De Standaard. Samen met Vera Jans (CD&V) werkten zij de conceptnota uit over de hervorming.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130514_00582717

Mening:

Weer een mooi initiatief van de regering, maar is het wel haalbaar? Net zoals met de pensioenen is de grote vraag waar men het geld gaat halen. Ik vind zeker dat personen met een handicap recht hebben op een hetzelfde leven als ons (in de mate van het mogelijke).
Wanneer ze hierbij de financiële steun krijgen van de overheid, zou dit misschien net iets gemakkelijker worden.
Ik hoop ten zeerste dat de overheid de 22.000 wachtende personen kan helpen en dat er eventueel ook iets wordt gedaan aan de organisatie van de specifieke voorzieningen. Het feit dat de voorzieningen er zijn is zeer goed, maar ze zouden ook in staat moeten zijn de wachtende te kunnen helpen.
Wanneer ik even over de situatie nadenken, besluit ik dat ze ook beter de voorzieningen financieel steunen. Zij hebben namelijk de taak om voor de gehandicapten te zorgen, maar slagen hier duidelijk niet. In plaats van hun werk 'af te nemen', kunnen ze hen toch helpen zodat ze zijn opgewassen tegen het stijgende aantal personen met een handicap? Dat is mijn mening natuurlijk...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2013, 17:30
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Ik vind ook dat mensen met een beperking zoveel mogelijk kansen moeten krijgen om zich te integreren in onze maatschappij. Wanneer mensen met een fysieke beperking bijvoorbeeld met behulp van zo'n uitkering hun huis kunnen aanpassen aan hun noden, zal het voor hen sneller haalbaar zijn om thuis te blijven wonen. Op die manier wordt het 'anders zijn' (hier bedoel ik niets verkeerd mee) tegengewerkt en kan de persoon met een beperking een 'normaler' leven leiden. Uiteraard is dit enkel mogelijk in sommige gevallen. Wanneer we het over mensen hebben die echt constante zorg nodig hebben, voldoet een uitkering uiteraard niet. Deze mensen moeten wel 24/24 geholpen worden. Daarom lijkt het idee van de uitkeringen mij in orde, als er ook meer plaatsen worden gecreëerd voor mensen die het echt nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.