actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 11:18
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Raad van bestuur wordt vrouwelijker en jonger

Het aandeel van vrouwen in de raden bestuur van de belangrijkste beursgenoteerde bedrijven in België is dit jaar gestegen van 12 naar 19 procent, blijkt uit een rapport van de adviesgroep Hay, zo bericht De Tijd vandaag.

Inzake de vertegenwoordiging van vrouwen in de raden van bestuur van grote bedrijven scoort België evenwel nog altijd onder het Europese gemiddelde dat op 23 procent ligt. In 2013 lag dat gemiddelde op 21 procent. De beste leerling van de Europese klas is Noorwegen, waar vrouwen bijna 40 procent van de bestuursmandaten bezetten. Oostenrijk zit aan het andere einde van het spectrum, met amper 12 procent vrouwelijke bestuurders.

De Europese Commissie wil dat 40 procent van de bestuursmandaten in beursgenoteerde bedrijven tegen 2020 door vrouwen wordt ingenomen.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/economie/raa...onger-a2140826/

Datum: 4/12/2014

Eigen mening: Dat België zo laag scoort tegenover andere Europese landen daar schrik ik wel even van. Het is goed dat er meer vrouwen bij de raad van bestuur betrokken worden. Ik vind namelijk dat er te veel discriminatie is tegenover de vrouwen op de arbeidsmarkt. Als ze dezelfde opleiding, ervaring en baan hebben, vind ik dat ze het recht hebben op dezelfde behandeling als mannen. Er zijn vrouwen die soms de kans niet krijgen om in de raad van bestuur te komen of om een hogere functie te krijgen, gewoon omdat ze vrouw zijn en dit vind ik schandalig. Ik vind het dus zeker goed dat ze hier verandering in willen brengen en dat ze tegen 2020 zeker 40% van de vrouwen willen betrekken.
Langs de andere kant kan ik dit ook wel begrijpen, omdat vrouwen meer als het zorgende type worden gezien en de mannen meer als het competitieve type. Velen vrouwen worden ook zwanger en hebben dan recht op zwangerschapsverlof en voor een bedrijf is dit natuurlijk niet goed als een vrouw met een hogere functie of die lid is van de raad van bestuur voor een langere tijd afwezig is.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 4th December 2014 om 11:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.