actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th August 2012, 15:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lance Armstrong raakt zeven Tourtitels kwijt

Lance Armstrong raakt zeven Tourtitels kwijt


De Amerikaanse ex-wielrenner Lance Armstrong zal zijn zeven Tourtitels moeten inleveren. Dat heeft het Amerikaanse antidopingagentschap USADA tegenover Reuters gezegd. Armstrong maakte vandaag bekend zijn strijd tegen het antidopingagentschap op te geven, nadat maandag zijn klacht tegen Usada was afgewezen door een rechtbank in Austin (Texas).



"Er komt een moment in je leven wanneer je 'genoeg is genoeg' moet zeggen. Voor mij is dat moment nu gekomen. Al sinds 1999 werd ik beschuldigd van valsspelen en van het oneerlijk winnen van zeven Rondes van Frankrijk. De tol die de hele zaak heeft geëist van mijn familie en van mijn werk voor de stichting heeft me gebracht tot waar ik vandaag sta - klaar met al die nonsens", aldus Armstrong, die weigert nog langer "deel te nemen aan een dergelijk eenzijdig en oneerlijk proces".


"Wanvertoning USADA"

The Boss haalt ook uit naar het USADA. "Ik had gehoopt dat het gerecht de wanvertoning van het USADA zou kunnen stopzetten. In tegenstelling tot wat USADA-directeur Travis Tygart zegt, is er geen enkel tastbaar bewijs om zijn beschuldigingen hard te maken. Ik was beschikbaar voor allerlei controles, zowel in als buiten competitie. Bloed, urine, wat ze ook vroegen kregen ze. Wat is het nut van zo'n tests als het USADA daar geen rekening mee houdt? Van in het begin ging het hier niet om het achterhalen van de waarheid, maar wel om mij ten allen prijze te kunnen straffen."

"Toen ik koerste, volgde ik de door de UCI, het WADA en het USADA opgelegde regels. Alleen al de gedachte dat renners zonder een positief A-of B-staal veroordeeld kunnen worden, maakt het systeem kapot. Misnoegde ploegmaats kunnen zo een proces aanspannen, terwijl een valsspeler een goede deal kan sluiten voor zichzelf."


Levenslange schorsing

Volgens het antidopingagentschap heeft Armstrong jarenlang doping gebruikt, al werd hij nooit betrapt. De ex-wielrenner, die nu aan triatlons deelneemt, riskeert een levenslange schorsing. Hij verliest in elk geval zijn zeven Tourzeges. "Ik weet wie die zeven Tours heeft gewonnen, mijn teamgenoten weten het en iedereen tegen wie ik gefietst heb weet het", aldus nog Armstrong.

Directeur van USADA Travis Tygart laat weten dat Armstrong naast zijn zeven Tourzeges ook al zijn overwinningen sinds 1 augustus 1998 moet inleveren. "Dit is een trieste dag voor ieder onder ons die van de sport en onze atleten houdt", stelt hij. "Als er geen controles waren, zou de cultuur van het willen winnen tegen elke prijs eerlijke en veilige competitie overnemen. Voor zuivere atleten is het echter een geruststellende gedachte dat er hoop is om te kunnen presteren zonder prestatiebevorderende middelen", aldus Tygart, die er aan toevoegde dat het USADA normaal gezien vandaag een persconferentie geeft.


UCI aan zet

De Amerikaanse wielerbond schaarde zich onlangs achter de renner. De bond vindt dat de internationale wielerfederatie UCI de zaak moet behandelen en niet het antidopingbureau.

Volgens het Wereldantidopingagentschap (WADA) geeft Armstrong met zijn besluit indirect toe dat de beschuldigingen tegen hem hout snijden. WADA-voorzitter John Fahey zegt tegen persbureau AP dat hij ervan overtuigd is dat de Amerikaanse antidopingautoriteit goed heeft gehandeld.


Blog DM, 24-08-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th August 2012, 03:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Armstrong nam doping, zoals zovelen toen

Armstrong heeft zeven Tours gewonnen* *en hij nam doping, zoals zovelen toen


Nu Lance Armstrong ogenschijnlijk zijn verzet tegen een dopingproces heeft opgegeven, dreigt de sloop van hét icoon van de 21ste-eeuwse wielrennen. Laten we de wielergeschiedenis genuanceerd herschrijven, zegt HANS VANDEWEGHE, de sport zal er wel bij varen.



De Twitteraar @wielerman, in het echte leven bekend als VRT-wielercommentator Renaat Schotte, gruwelde gisteren in het nieuws op Radio 1 bij de gedachte dat de nummer vijftien van de Tour van 1999 alsnog de overwinning zou toebedeeld krijgen, in geval de eerste veertien al op doping zijn of in de toekomst nog worden betrapt. Na Schottes interventie speelde Radio 1 ‘Daydream believer' van de onvolprezen The Monkees. Als een ode aan de goedgelovige wielerjournalist.

Ten eerste, dat Armstrong zijn zeven Touroverwinningen moet inleveren, zover zijn we nog helemaal niet. Ten tweede, om zoals @wielerman in één moeite verzet aan te tekenen bij een herschrijven van de wielergeschiedenis, dát gaat ver en is de journalistiek onwaardig. Armstrong heeft zijn rechten, maar de geschiedenis nog meer, al was het maar omwille van de toekomst.

Over de essentie van de zaak kunnen we kort zijn. Lance Armstrong hééft zich bezondigd aan epo vanaf 1995 en na 2003 vooral aan bloedtransfusies. Met de overweldigende indirecte en directe bewijzen tegen hem zou hij als verdachte in een moordzaak al lang levenslang hebben gekregen.


Epo, en nog geen klein beetje

Het is overigens níet zo dat er tegen Armstrong geen direct bewijs zou zijn. In 2005 is aangetoond dat urine van Armstrong uit de Tour van 1999 epo bevatte en nog geen klein beetje. Er was evenwel geen B-staal meer, omdat het eigenlijke B-staal pas werd geanalyseerd in 2005. In 1999, toen zijn A-staal werd onderzocht, was nog geen opsporing van epo mogelijk. In 2001 is Armstrong ook nog eens betrapt op corticosteroïden, maar dat is met terugwerkende kracht geregulariseerd via een doktersattest. Rond die tijd heeft Armstrong ook een schenking van 200.000 dollar gedaan aan de internationale wielerunie UCI, later uitgelegd als een gift om de dopingopsporing te helpen.

Behalve dat directe bewijs – zonder juridische waarde – is er een karrenvracht indirect bewijs. Niemand weet wie precies heeft getuigd en met hoeveel ze zijn, maar er is een indrukwekkend dossier aan bezwarend materiaal dat ooit werd verzameld in de inmiddels geklasseerde zaak van de Amerikaanse overheid tegen de ploeg US Postal. Die ging over gebruik van sponsorgeld (in dit geval dus Amerikaans overheidsgeld) voor de aankoop van doping. De onderzoeker gaf zijn dossier integraal aan het Amerikaans antidopingagentschap, waarop die hun kruistocht begonnen.

De getuigenissen gaan van ‘ik heb hem zien spuiten', ‘ hij heeft het mij geleerd', ‘hij heeft mij bijna verplicht' tot ‘ik heb spul voor hem getransporteerd en gekocht'. De getuigenis varieerde van tegenstanders, over ex-medestanders tot vrienden. Het Amerikaanse systeem is zeer efficiënt als het gaat om de waarheid boven spitten: de getuige wordt gedagvaard, onder ede geplaatst en als hij of zij liegt, hangt daar in het slechtste geval een gevangenisstraf aan vast. Na Marion Jones zat de schrik er goed in. De in 2006 voor dopinggebruik veroordeelde atlete loog over haar gebruik en belandde bijna een jaar in de gevangenis.


Bruyneel komt goed weg

Armstrong heeft níet bekend dat hij doping heeft gebruikt. Armstrong zegt letterlijk in zijn verklaring dat hij elke dopingbeschuldiging van de hand wijst, maar dat hij het Amerikaans anti-dopingagentschap USada zijn zin wil geven omdat de strijd tegen die volgens hem onbevoegde instantie zinloos is. Voor de goede orde: Armstrong is al geschorst door USada, maar leeft net als zijn aanhangers in een voortdurende staat van ontkenning. Dat werkt, zeker in de VS. De believers in Armstrong – Onze Held Die Kanker Overleefde – overtreffen nog steeds de non-believers.

Armstrong bereikt met deze zogezegde capitulatie ten eerste dat de getuigenissen niet op tafel komen als het tot een rechtszaak komt. Ten tweede beperkt hij de schade tot de schorsing die hem toch al is te beurt gevallen en blijft de collateral damage voor medestanders zoals Johan Bruyneel beperkt. Ten derde legt hij de bal in het kamp van de wereldwielerbond UCI in Aigle en het sportarbitragetribunaal TAS in Lausanne. Over een eventueel schrappen van de resultaten van Armstrong zal toch daar worden beslist, en niet in Washington of Colorado Springs, waar het USada gevestigd is. Het TAS mag dan niet te boek staan als een atleetvriendelijke rechtbank, de zaak-Armstrong is een heel specifiek geval precies door het ontbreken van direct juridisch bewijs. Het zal een hele klus zijn om de resultaten van Armstrong – waaronder zeven Touroverwinningen – te laten schrappen.


Is het wel wenselijk dat Armstrong zijn Touroverwinningen worden afgenomen?

Neen en wel omdat Armstrong een kind van de epo-generatie is. Hij is de laatste epo-dinosauriër en als dusdanig loslopend wild; als je USada mag geloven zelfs aangeschoten wild, maar dat is lang niet zeker. Armstrong reed op dezelfde benzine als die van zijn voornaamste concurrenten. Armstrong was tegelijk een trainingsbeest, een fenomenaal talent, dat heeft hij tot in juni bewezen als triatleet. Het is geen toeval dat hij uitgerekend een week voor Nice werd geschorst, want Armstrong had die triatlon kunnen winnen.

De UCI zal trouwens niet toestaan dat Armstrongs erfenis wordt weggevaagd, omdat ze dan actief meewerkt aan het afbreken van de eigen iconen en de heroïsche geschiedenis van het wielrennen. Overigens, de UCI heeft in een amechtige maar niet geslaagde poging om de zaak-Armstrong naar zich toe te trekken, veel geloofwaardigheid in dit dossier kwijt gespeeld.


Riskeert Lance Armstrong dat zijn Touroverwinningen worden afgenomen?

Neen. De Amerikanen van USada hebben geen poot om op te staan. Dit is een Europese zaak, te beslechten door de UCI met de hulp van de Fransen en misschien uiteindelijk door het TAS. Zonder dopingplas gerelateerd aan een overwinning wordt het bijzonder moeilijk om een heel palmares ongeldig te verklaren. Floyd Landis (Tour 2006) is geschrapt, maar Bjarne Riis is nog steeds officieel winnaar van de Tour van 1996, ook al heeft hij zelf toegegeven dat hij epo had gebruikt. De Oost-Duitse en Chinese atletiekrecords staan ook nog steeds en ook daarvan is bewezen dat ze met doping tot stand zijn gekomen.


Stel dat Armstrong toch zijn Touroverwinningen kwijt speelt, wordt het dan nummer vijftien die wint?

Neen. Er is laatst een erg creatieve oplossing gebruikt in de sportwereld. Marion Jones had toegegeven dat ze zich had gedopeerd voor de Olympische Spelen in Sydney 2000 en verloor haar gouden medaille op de 100 meter. De nummer twee Ekatarina Thanou uit Griekenland (vier jaar later gepakt op doping) heeft dat goud nooit gekregen, tot haar grote ergernis.

Het icoon Armstrong moet niet worden gesloopt, maar het zou het icoon sieren als het met de billen bloot zou gaan en zou toegeven dat het een kind van zijn tijd was en niks anders heeft gedaan dan de anderen. Het zou ook een goeie zaak zijn voor het wielrennen als die geschiedenis zou worden herschreven, met Armstrong als medeauteur. Jammer genoeg is die kans heel klein omdat Armstrong heeft gemerkt dat de VS en het idolate deel van het Europese wielerpubliek achter hem blijft staan zolang hij maar blijft ontkennen.

We zullen om de geschiedenis te duiden de nuances daarom zelf moeten aanbrengen en vooral niet overlaten aan de @wielermannen van deze wereld. Misschien kunnen we alvast beginnen met een sterretje te zetten achter elke naam van elke Tourwinnaar die ooit met doping in aanraking is geweest. Of een sterretje achter elke naam die niet met doping in aanraking is geweest, dat zal jammer genoeg sneller gaan.


Blog DS, 25-08-2012 (Hans Vandeweghe)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.